ProRail
Persbericht
22-09-2008
Arnhem en ProRail bouwen OV-Terminal gefaseerd
In het bestuurlijk overleg van 4 september hebben de gemeente Arnhem,
de ministeries van VROM en V&W en ProRail besloten de bouw van de
OV-Terminal te faseren. Met geld dat nu al beschikbaar is, wordt eerst
de perrontunnel en de fietsenstalling afgebouwd en ingericht. Deze
voorzieningen kunnen eind 2010/begin 2011 in gebruik worden genomen
waarna het tijdelijk station gesloopt kan worden. Dit zal voor de
reiziger een sterke verbetering betekenen ten opzichte van de huidige
situatie. Daarnaast hebben de partijen afgesproken zich maximaal in te
spannen voor de bouw van de OV-Terminal zelf. De financiering hiervan
is nog niet rond, naar verwachting komt hierover voor het eind van het
jaar meer duidelijkheid.
Realisering ontwerp
In juni van dit jaar bleek het beschikbare budget niet toereikend om
het complete nieuwe station te bouwen. Dit kwam o.a. door
kostenstijgingen op de bouwmarkt, veranderingen in de
aanbestedingsmarkt en het uitlopen van de planning.
In de afgelopen periode heeft ProRail in een marktconsultatie
gesprekken gevoerd met aannemers om te onderzoeken óf en onder welke
voorwaarden deze het ontwerp kunnen realiseren. Gebleken is dat het
voor meerdere partijen mogelijk is om het ontwerp te realiseren, het
beschikbare budget is echter onvoldoende.
Ook is in de afgelopen maanden in samenwerking met architectenbureau
UNStudio het oorspronkelijke ontwerp geoptimaliseerd. Dit heeft tot
besparingen geleid, zonder het uiterlijk en de sfeer die de
OV-Terminal moet uitstralen wezenlijk te veranderen.Â
Door nu te kiezen voor een gefaseerde aanpak kunnen de perrontunnel
(inclusief winkels, installaties, roltrappen en liften naar de
perrons) en de fietsenstalling, met plaats voor 4000 fietsen, al
worden gebouwd zonder de nagestreefde eindsituatie met de OV-Terminal
te negatief te beïnvloeden.
Arnhem Centraal
Het besluit over een gefaseerde bouw biedt de reizigers niet alleen
een kortere route richting perrons. Na de sloop van het huidige
tijdelijke station kan de gemeente Arnhem starten met de ontwikkeling
van Arnhem Centraal Oost. In de komende periode wordt onderzocht of
het mogelijk is de bouw van de OV-Terminal te combineren met de
ontwikkeling van Arnhem Centraal Oost zodat sprake is van extra
inkomsten en tegelijkertijd de risicoâs beter gespreid zijn.
Het project Arnhem Centraal is de grootste naoorlogse ontwikkeling in
de stad. Het omvat de bouw van kantoren, woningen en winkels, de bouw
van een nieuw busstation en een OV-Terminal. De OVT wordt één van de
zes opstaphaltes van de ICE én biedt bovendien plaats aan winkels en
leisure.