ProRail

Persbericht

22-09-2008

Arnhem en ProRail bouwen OV-Terminal gefaseerd

In het bestuurlijk overleg van 4 september hebben de gemeente Arnhem, de ministeries van VROM en V&W en ProRail besloten de bouw van de OV-Terminal te faseren. Met geld dat nu al beschikbaar is, wordt eerst de perrontunnel en de fietsenstalling afgebouwd en ingericht. Deze voorzieningen kunnen eind 2010/begin 2011 in gebruik worden genomen waarna het tijdelijk station gesloopt kan worden. Dit zal voor de reiziger een sterke verbetering betekenen ten opzichte van de huidige situatie. Daarnaast hebben de partijen afgesproken zich maximaal in te spannen voor de bouw van de OV-Terminal zelf. De financiering hiervan is nog niet rond, naar verwachting komt hierover voor het eind van het jaar meer duidelijkheid.

Realisering ontwerp

In juni van dit jaar bleek het beschikbare budget niet toereikend om het complete nieuwe station te bouwen. Dit kwam o.a. door kostenstijgingen op de bouwmarkt, veranderingen in de aanbestedingsmarkt en het uitlopen van de planning. In de afgelopen periode heeft ProRail in een marktconsultatie gesprekken gevoerd met aannemers om te onderzoeken óf en onder welke voorwaarden deze het ontwerp kunnen realiseren. Gebleken is dat het voor meerdere partijen mogelijk is om het ontwerp te realiseren, het beschikbare budget is echter onvoldoende.
Ook is in de afgelopen maanden in samenwerking met architectenbureau UNStudio het oorspronkelijke ontwerp geoptimaliseerd. Dit heeft tot besparingen geleid, zonder het uiterlijk en de sfeer die de OV-Terminal moet uitstralen wezenlijk te veranderen. Door nu te kiezen voor een gefaseerde aanpak kunnen de perrontunnel (inclusief winkels, installaties, roltrappen en liften naar de perrons) en de fietsenstalling, met plaats voor 4000 fietsen, al worden gebouwd zonder de nagestreefde eindsituatie met de OV-Terminal te negatief te beïnvloeden.

Arnhem Centraal

Het besluit over een gefaseerde bouw biedt de reizigers niet alleen een kortere route richting perrons. Na de sloop van het huidige tijdelijke station kan de gemeente Arnhem starten met de ontwikkeling van Arnhem Centraal Oost. In de komende periode wordt onderzocht of het mogelijk is de bouw van de OV-Terminal te combineren met de ontwikkeling van Arnhem Centraal Oost zodat sprake is van extra inkomsten en tegelijkertijd de risicoâs beter gespreid zijn.

Het project Arnhem Centraal is de grootste naoorlogse ontwikkeling in de stad. Het omvat de bouw van kantoren, woningen en winkels, de bouw van een nieuw busstation en een OV-Terminal. De OVT wordt één van de zes opstaphaltes van de ICE én biedt bovendien plaats aan winkels en leisure.