Ex-borstkankerpatiënt voelt zich nog jaren patiënt
22/09/2008 11:05
Bennink Bicker Caarten BV
Borstkankermaand in teken van vergeten groep
Ruim een kwart van de vrouwen met hormoongevoelige borstkanker voelt zich de eerste vijf jaar nadat de tumor is verwijderd nog honderd procent patiënt. Angst, spanning en onzekerheid zijn voor vrouwen met deze meest voorkomende vorm van borstkanker de belangrijkste oorzaken, zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van AstraZeneca. Door succesverhalen van celebrities onderschat de omgeving vaak de langdurige impact van de ziekte.
Bijna negentig procent van de vrouwen blijft zich tot vijf jaar nadat de tumor is verwijderd in meer of mindere mate patiënt voelen. Dat gevoel geldt met name voor vrouwen die hormoongevoelige borstkanker hebben gehad. Ruim een kwart daarvan voelt zich tot vijf jaar na genezing volledig patiënt, tegen een vijfde van de patiënten met niet-hormoongevoelige borstkanker.
Angst, spanning en onzekerheid zijn de belangrijkste redenen voor het patiënt voelen. Dat gevoel is het sterkst bij vrouwen die een anti-hormonale nabehandeling ondergaan, zoals vaak wordt gegeven bij hormoongevoelige borstkanker. De medicijnen die de terugkeer verkleinen, herinneren hen dagelijks aan de ziekte. Patiënten zijn tevreden over hun arts, het is de omgeving die vaak voorbij gaat aan de langdurige impact van de ziekte. Veel vrouwen voelen zich daardoor onbegrepen. AstraZeneca voert tijdens de Borstkankermaand in oktober een campagne om aandacht te vragen voor deze vergeten doelgroep.
Veel vrouwen vallen na de behandeling van borstkanker in een zwart gat, weet prof. dr. Emiel Rutgers van het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis. "We kennen allemaal de 'succesverhalen' van Ellen ten Damme en Kylie Minogue. De omgeving denkt dat na de behandeling van borstkanker de kous af is, terwijl vrouwen zich nog jaren patiënt blijven voelen. Want ze zijn zonder borstkanker, zien er op zich goed uit, maar voelen zich daardoor onbegrepen. Borstkanker is een ingrijpende ziekte met een lange nasleep. Het is belangrijk dat we daar extra aandacht aan besteden."
AstraZeneca is een multinationaal farmaceutisch bedrijf dat onder andere geneesmiddelen tegen borstkanker produceert. AstraZeneca introduceerde drieëntwintig jaar geleden de Borstkanker Bewustzijn Maand, de huidige Borstkankermaand. Aan het onderzoek van TNS Nipo namen 597 vrouwen deel.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl