Rob Huff klimt naar vierde plaats in WTCC-kampioenschap
(9/22/2008)
Chevrolet hanteerde dit weekend een wedstrijdstrategie met een
duidelijke missie: verzekeren dat Rob Huff het maximale aantal punten
mee naar huis zou nemen. Uiteindelijk kon Huff een derde en een vierde
plaats op zijn naam schrijven, meer dan hij had gehoopt gegeven het
maximale succesgewicht van 70 kg.
Larini offerde zijn kansen op een thuisoverwinning op door tijdens de
kwalificatie de andere twee Chevrolet-coureurs te helpen. Alain Menu,
die eenmalig de zwarte toerwagen met gouden accenten bestuurde, werd
tijdens de eerste race van de baan gedrukt, maar wist zich desondanks
naar een 12^e positie te vechten.
Rob Huff (4^e/3^e): âIk had een goede start in Race 1 door als derde
door de eerste bocht te komen. Ik probeerde Rydell te passeren om de
tweede plaats te bemachtigen, maar toen dit niet lukte heb ik besloten
de punten voor de derde plaats veilig te stellen. Het lukte me niet om
de SEATâs bij te houden, aangezien zij stukken sneller waren op de
rechte stukken. In de bochtige gedeelten van het circuit wist ik
telkens aan te sluiten, maar op de rechte stukken accelereerde zij bij
me weg. Vervolgens, in de voorlaatste ronde, drukte Thompson me naar
buiten om me in te halen, waardoor ik als vierde eindigde. In de
tweede race kende ik een goede start, maar de safety car onderbrak de
race door het ongeluk bij de start. Hierna moest ik opnieuw Thompson
voorbij laten gaan, die duidelijk een doel voor ogen had dit weekend
met een lichtere auto. Vervolgens had Nicola remproblemen waardoor ik
de derde positie kon bemachtigen aan het einde van de race. Onze
missie was om in elk geval de vierde positie van Priaulx in het
kampioenschap te veroveren, hetgeen is gelukt. Het was een bijzonder
goed weekend voor ons, zeker omdat het de eerste keer was dat de
Chevrolet Nubira met 70 kg succesgewicht was verzwaard. Ik was
verbaasd hoe goed de auto presteerde met al dat extra gewicht. Ik kijk
dan ook erg uit naar de volgende race over twee weken in
Monza.â
Nicola Larini (6^e/4^e ): âIk had een droomstart en ging tegelijk met
de andere Chevroletâs de eerste bocht in. Ik reed op de zesde positie
vanaf de eerste ronde totdat Tarquini me passeerde, hetgeen niet zoân
probleem was gezien de omgekeerde startopstelling voor de tweede race.
Ik klom vervolgens weer naar de zesde plek toen Alain uitviel. In de
tweede race reed ik op een tweede positie totdat Thompson me
passeerde; ik bleef derde, maar kreeg toen problemen met de remmen. Ik
heb Rob daarom laten passeren.â
Alain Menu (DNF/12^e): âVoor de start kondigde ik aan dat ik van plan
was om iets te proberen in de chicane, maar het was te riskant,
waardoor ik vierde bleef achter Rob. Tot Thompson in de zevende ronde
over het gras vloog en me zo de baan afdrukte. Niet echt een correcte
manoeuvre denk ik. Omdat er nu niets meer te halen viel in de tweede
race besloten we om de motor te sparen voor Monza. Ik eindigde toch
nog 12^e, dus ik ben blij dat de âkunstautoâ in ieder geval één race
aan de finish is gekomen.
AutoRai