Nissan optimaliseert Qashqai-gamma
(9/22/2008)
De Nissan QASHQAI is een niet meer weg te denken verschijning op de
Nederlandse wegen. En het wordt nog mooier, want de vijfzitter krijgt
binnenkort gezelschap in de vorm van een zevenzitter, de QASHQAI +2.
Een uitstekend moment om de line-up van deze aantrekkelijke crossover
te herzien. Met een nieuw, geoptimaliseerd gamma wil Nissan nog beter
inspelen op de behoeften van de klant.
Met ruim 13.000 verkochte exemplaren in Nederland, sinds de aanvang
van de verkoop in maart 2007, is de QASHQAI een enorm succes. De auto
is marktleider in het C-segment (hatchbacks) voor particuliere klanten
en bezet de tweede plaats in het totale C-segment (hatchbacks).
Om die positie te kunnen vasthouden, komt Nissan nog meer tegemoet aan
de wensen van de klant. Het gamma wordt vereenvoudigd: van een
zogenaamde âYâ-configuratie naar een lineair gamma met drie
uitvoeringsniveaus, zoals dit ook al van toepassing is op andere
Nissan-modellen: VISIA, ACENTA, TEKNA. Ook wordt de
standaarduitrusting per uitrustingsniveau uitgebreid.
Compleet
De Nissan QASHQAI in de âoudeâ basisuitvoering was met onder meer zes
airbags, handbediende airconditioning, radio/cd-speler, stalen
16-inchwielen en Bluetooth al zeer compleet, maar in het nieuwe
QASHQAI 2008-gamma is de basisversie, de VISIA, ook nog eens voorzien
van een mp3-aansluiting.
De ACENTA-uitvoering is in de basis gelijk aan de VISIA-trim en reeds
in de oude uitvoering ook voorzien van automatische airconditioning,
cruisecontrol, mistlampen voor en parkeersensoren achter. Daar bovenop
krijgt de ACENTA-uitvoering nu lichtmetalen 17-inchwielen, een
automatisch dimmende binnenspiegel met Friendly Lighting-middenconsole
en een zilverkleurige grille. De meerprijs ten opzichte van de VISIA
bedraagt 2.350 euro. Dit betekent een voordeel voor de klant van maar
liefst 400 euro.
Ingrijpend
De luxe uitvoering van de nieuwe QASHQAI 2008, de TEKNA, is het
ingrijpendst gewijzigd. Bovenop het uitrustingsniveau van de ACENTA
had hij al een panoramisch dak, een wisselaar voor zes cdâs, lederen
bekleding en Intelligent Key; daar komen in de nieuwe situatie nog
eens zilverkleurige dakrails en extra getint glas voor de achterste
zijramen en de achterruit bij.
Kortom: de TEKNA is qua stijl en comfort bijzonder royaal uitgevoerd
met waardevolle extraâs. De meerprijs bedraagt slechts 2.650 euro, wat
een voordeel voor de consument van bijna 800 euro betekent.
Voor zowel de ACENTA als de TEKNA is keuze uit twee interieurs: zwart
(Black) en zwart & chocoladebruin (Black & Chocolate). Het zijn
dezelfde interieurs als die in de huidige QASHQAI. Overigens hebben de
ACENTA en de TEKNA nu dezelfde aluminium inzetstukken in het
interieur.
Opties
Op de VISIA blijft de optie âLook Packâ (lichtmetalen 16-inchwielen,
mistlampen voor en cruisecontrol) beschikbaar. Een panoramisch dak is
als optie leverbaar op de ACENTA. Dit geldt ook voor ESP op de
1,6-liter benzinemotor en de 1.5 dCi-motor. Net als op de ACENTA is
navigatie als optie leverbaar op de TEKNA. Ook xenon koplampen zijn
als optie leverbaar op de TEKNA.
Op het gebied van motoren verandert niets. Het QASHQAI 2008-gamma
biedt keuze uit dezelfde motoren als het huidige QASHQAI-gamma.
Prijzen
Met ingang van 1 september 2008 gelden ook andere prijzen
(consumentenadviesprijs inclusief BPM/BTW). De QASHQAI is er al voor
22.500 euro voor de VISIA-uitvoering van de QASHQAI 1.6 met 115 pk.
De meest luxe uitvoering van de QASHQAI kost 39.935 euro ; dit is de
QASHQAI TEKNA 2.0 dCi 150 pk A/T DPF.
QASHQAI +2
De herziening van de line-up van de QASHQAI gaat vooraf aan de
lancering van de nieuwe QASHQAI +2. De zevenzitter is onlangs in
productie gegaan en staat vanaf oktober in de showroom. Net als de
vijfzitter blinkt de QASHQAI +2 uit in comfort en souplesse, maar de
familiecrossover is dankzij een grotere wielbasis en langere
carrosserie aanzienlijk ruimer. Het interieur biedt genoeg plaats voor
een derde zitrij, waardoor zeven personen in de auto kunnen
plaatsnemen. Bovendien hebben de passagiers op de voorste en middelste
zitrij meer hoofdruimte en is er dankzij de langere wielbasis meer
knieruimte voor de passagiers op de middelste zitplaatsen.
AutoRai