Senternovem
18-09-2008 | Formula Zero: opmaat naar CO2-vrije automobiliteit
Op 22 en 23 augustus was het doorgaans rustige Willemsplein in
Rotterdam even het epi-centrum van de autoracerij. In de Maasstad vond
het Formula Zero Championship 2008 plaats, de eerste race ter wereld
met waterstof aangedreven voertuigen. Twee dagen lang streden zes
universiteitsteams voor de titel van deze nieuwe nul-emissie
raceklasse. EnergieTransitie sponsorde het evenement.
Remco Hoogma, voorzitter van het platform Duurzame Mobiliteit, legt
het belang uit van Formula Zero: "Dit soort races zijn belangrijk om
de technieken die voor CO2-vrije automobiliteit nodig zijn, te
perfectioneren. Net als de Formule 1 de proeftuin is voor de
standaardauto, zal veel techniek voor deze race ook gebruikt worden om
de gewone waterstofauto te ontwikkelen voor de showroom straks", aldus
Hoogma. "Ook is het belangrijk dat mensen gewend raken aan het idee om
op waterstof te rijden en zien dat het veilig is. Natuurlijk gaat het
er ook om dat duurzame mobiliteit spannend en snel kan zijn."
Waterstof
Rijden op waterstof is schoon, stil en zuinig. Waterstof kan op veel
verschillende manieren worden geproduceerd. In het Rijnmondgebied
wordt het door raffinaderijen gebruikt om de benzine en diesel te
verbeteren. Die waterstof wordt nu gemaakt uit aardgas. "Als je dat
gebruikt in een brandstofcel, boek je al een flinke milieuwinst. Van
bron tot gebruiker is de CO2-uitstoot 20% minder dan bij een
vergelijkbare gewone auto." Als je de waterstof op een
milieuvriendelijke wijze produceert, bijvoorbeeld met groene stroom
uit zon of wind, en uit planten, is de CO2-uitstoot nihil.
Toekomst
Het zal nog wel tien jaar duren voordat het `normaal' is om waterstof
te tanken bij de pomp: "Autobedrijven hebben die tijd nodig om hun
prototypes te verbeteren en de betrouwbaarheid over langere tijd te
bewijzen." De eerste waterstofauto's zullen nog prijzig zijn, maar
studies geven volgens Hoogma aan dat de kosten per gereden kilometer
uiteindelijk vergelijkbaar worden met de kosten van het gebruik van
benzine- en dieselauto's. Hij denkt dat waterstof een belangrijke
positie verwerft binnen de sector. "Waarschijnlijk zullen we over
twintig jaar net zoals nu verschillende brandstoffen tanken. De meeste
kans geef ik stroom en biogas voor het lokale/regionale verkeer,
bio-ethanol en later vooral waterstof voor de auto's die langere
afstanden afleggen en biobrandstoffen voor het langeafstands
vrachtverkeer."