Ingezonden persbericht

Voorbeschouwing Rally van Hellendoorn Henk Vossen


Belfeld, 15 september 2008

Henk Vossen en Johan Findhammer gebrand op topklassering in Twente

Komend weekend wordt rond het bekende Twentse dorpje Hellendoorn de Schutte Informatisering Hellendoorn Rally gereden. Het is alweer de 27e editie van dit evenement, dat lang als enige Nederlandse rally op de EK-kalender stond en tot de drie klassiekers in ons land wordt gerekend. Voor de Limburgse equipe Henk Vossen/Johan Findhammer is het dit seizoen pas de tweede keer dat ze in eigen land aan de start komt.

Al veertig jaar draait de nu 63-jarige Henk Vossen mee in het Nederlandse rallywereldje. En wie denkt dat daarop korte termijn wel eens een eind aan zou kunnen komen komt bedrogen uit.

Zolang de Limburger het tempo van de snelsten goed kan volgen en er regelmatig een topklassering uitrolt, is de motivatie om door te gaan onverminderd groot. "We hebben een goed geoliede machine waarin iedereen zijn mannetje staat", verzekert Vossen. "Ook mijn serviceteam, onder leiding van Lou Ambaum, is nog altijd super gemotiveerd en gaat tot het gaatje om een perfecte auto op de wielen te zetten. Als je ziet hoeveel tijd die mannen erin steken dan zou je je haast schuldig gaan voelen als je onverhoopts eens iets stuk rijdt". Dat Henk Vossen en zijn navigator Johan Findhammer de concurrentieslag aan kunnen bleek onlangs wel weer in de Deutschland Rallye. In deze voor het wereldkampioenschap tellende wedstrijd pakten de routiniers een indrukwekkende tweede plaats in het standaard Groep N-klassement. Voor een equipe waarvan de leden door de weeks gewoon hun drukke zakelijke beslommeringen hebben en er alleen zo nu en dan een weekend op uit wordt getrokken om het gas diep in te trappen en de rallyhobby wordt beoefend, verdient dat zondermeer diep respect.

Veertig jaar Nederlands rallykampioenschap rijden brengt ook met zich mee dat de omgeving van Hellendoorn door de jaren heen - de eerste editie was in 1982 onder de naam 'De 12 Uren van Hellendoorn' - tot in den treuren is verkend. Als, zoals dit jaar het geval is, er wordt teruggegrepen op een klassementproef die sinds eind tachtiger jaren nooit meer is gereden, dan weet Vossen precies over welk traject het gaat. "Dat is die proef met die hele lange halen over zandweggetjes tussen de weilanden door. Erg hobbelig en je kunt daar je auto flink op stuk rijden", weet hij dan . "Ik heb daar in 1987 nog eens een geweldige strijd geleverd met de Zweedse semi fabrieksrijder Petterson, die net als ik met een vierwielaangedreven Audi 80 reed. Ik werd dat jaar derde". In die tijd reed Vossen met min of meer hetzelfde topmateriaal als de concurrentie maar de tijden zijn drastisch veranderd. De hele dure World Rally Cars - voor minder dan meerdere tonnen aan euro's krijg je daar de sleutels nooit van mee - zijn aan de enthousiaste amateur niet besteed. Wat niet wel zeggen dat je met een 'standaard' Groep N Mitsubishi Evo 9 niet hard kunt rijden. Met een beetje geluk is er een klassering onder de eerste 10 mogelijk. Belangrijker is echter de strijd in de eigen divisie. En die is niet mals, getuige het feit dat er maar liefst 22 Groep N4 bolides staan ingeschreven. Ook wat dat betreft worden Vossens huidige prestaties op hun waarde geschat. Met startnummer 8 staat de equipe als tweede Groep N op de startlijst, met voor en achter hen vrijwel uitsluitend World Rally Cars. "Ik hoop dat we die hoge verwachtingen ook kunnen waarmaken. In ieder geval is het een mooie opsteker voor ons.

Er zal wel veel afhangen van de kwaliteit van de onverharde trajecten (± 20%). Als die slecht en uitgereden zijn loop je het risico je Groep N-auto aan gort te rijden", waarschuwt Vossen. De Schutte Informatisering Rally van Hellendoorn bestaat uit 20 klassementsproeven van in totaal 188 km. De start is op vrijdagavond 19 september om 19.30 uur (bij de Manege 't Oale Spoor in Hellendoorn) waar om 23.30 uur de eerste etappe wordt afgesloten. Op zaterdag is de herstart om 09.01 uur en staat om 19.45 uur het finishpodium op de planning.