Ingezonden persbericht
p e r s b e r i c h t
Bureaucratica
Jan Banning
20 september t/m 14 december 2008
Wat zeggen werkplekken van ambtenaren over hun persoonlijkheid en de staat waarvoor ze
werken? Met die vraag reisden fotograaf Jan Banning en publicist Will Tinnemans tussen 2003 en
2007 naar Bolivia, China, Frankrijk, India, Jemen, Liberia, Rusland en de Verenigde Staten om
ambtenaren achter hun bureau te portretteren. Kunsthal Rotterdam presenteert de foto's die
Banning tijdens deze rondreis maakte. De portretten geven een beeld van de ambtenarij in diverse
staatsvormen. Het is de tweede keer dat de Kunsthal de fotografie van Jan Banning laat zien na de
succesvolle tentoonstelling `Bericht uit Dickson, Malawi' in 2006.
Een wereldwijde staatsmacht
Stapels dossiers en meterslange archieven zijn stereotiep voor de bureaucratie. Met deze uitvoerende
macht vol wetten en regels krijgt iedere burger, waar ook ter wereld te maken. Iedereen staat weleens aan
het bureau van een ambtenaar voor een paspoort, vergunning of registratie, zonder werkelijk te zien wie de
immigratiebeambte of belastingambtenaar is die de zaken regelt. Met het project `Bureaucratica' geven
Tinnemans en Banning in woord en beeld ambtenaren wereldwijd een gezicht en laten de verschillen en
overeenkomsten zien tussen de dorpsklerk in het Indiase Bihar, de sheriff in het Amerikaanse Texas of de
gouverneur in het Chinese Shandong. Vanuit het oogpunt van de bezoeker en met gevoel voor symmetrie
legt Banning de ambtenaren steeds op min of meer eenzelfde manier vast. Het bureau, of het nu een
eenvoudig tafeltje of een glanzend kantoormeubel is, scheidt het individu van de regel.
Kantoorinrichting
Een portret van president Poetin aan de muur, de Russische vlag in de hoek van het kantoor en behaalde
diploma's aan de muur. Een eenvoudige tafel met een geblokt tafelkleed, een fruitmand en een poster met
een politieke leus achter het bureau. Een foto van Gandhi scheef aan een spijker met een gammele
ventilator ernaast. De burelen tonen, behalve het welvaartsniveau van het land, ook pogingen van individuele
ambtenaren om een eigen stempel op de omgeving te drukken. Staatssymbolen moeten de soms
armoedige kantoren een air van gezag geven. De computers in Franse kantoren ontbreken op de bureaus in
Liberia, net als telefoons en faxapparaten. In het islamitische Jemen zijn de vrouwelijke beambten
gesluierd. In China, een communistisch land, is alles keurig geordend terwijl in India, de grootste
democratie van de wereld, de archiefkasten uitpuilen. Een enkele keer wordt zelfs buiten kantoor gehouden.
Ondanks de verschillen, hebben alle portretten van `Bureaucratica' één gemeenschappelijke deler, namelijk
dat de ambtenaar en zijn werkplek een reflectie zijn van het land dat hij dient.
Jan Banning
Jan Banning (1954) is conceptueel documentair fotograaf. Hij maakte diverse boeken, waaronder `Sporen
van oorlog. Overlevenden van de Birma- en Pakanbaroe-spoorweg' en het met de VPRO Bob den Uylprijs
2008 en de Dick Scherpenzeel Fotoprijs bekroonde `Binnen is het donker, buiten is het licht' (tekst: Dick
Wittenberg). Banning won diverse prijzen zoals een World Press Photo Award (2004) en tien prijzen en
nominaties bij de Zilveren Camera. In 2008 nam Banning deel aan de eerste editie van het New York Photo
Festival. Foto's uit het project Bureaucratica werden al gepubliceerd in Geo, Le Monde 2 en The Guardian
Magazine.
Publicaties
Bij de tentoonstelling verschijnt een Engelstalig fotoboek onder redactie van Martin Parr, getiteld `Bureaucratics',
Nazraeli Press LLC, Portland, Oregon, USA (ISBN 1-59005-232-7), prijs 50,-. Daarnaast verschijnt bij Uitgeverij Nieuw
Amsterdam, 'Alledaagse macht. Ontdekkingsreis langs ambtelijke werelden' (tekst: Will Tinnemans), (ISBN 978 90 468
0488 9), prijs 14,95.
Bestellen:
Alledaagse macht
Will Tinnemans