Ingezonden persbericht


EigenZaak wint BouwKennis Marketing Jaarprijs 2008

Tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst is de winnaar van de Marketing Jaarprijs 2008 bekend gemaakt. Dit jaar gaat de eer naar Sigma met het concept EigenZaak, een initiatief om de zelfstandig opererende schilder te ontzorgen van zijn administratieve, organisatorische en bestuurlijke verantwoordelijkheden. Het jaarlijkse congres vond plaats op donderdag 18 september 2008 in Spant! te Bussum.

De andere twee genomineerden waren ABB b.v. met de Multidoos MD4050 en het samenwerkingsverband Gezonde Klassen tussen J.E. StorkAir, Unica en Novon. Van alle drie de genomineerden is een korte film gemaakt, waarin zij hun concept uit de doeken doen. Met de stemkastjes in de hand keken de aanwezigen kritisch en aandachtig naar de kandidaten. Na vertoning van de drie films mochten zowel de juryleden als de bezoekers een oordeel vellen. Beide uitkomsten werden gelijkelijk gewogen, waarna EigenZaak als winnaar uit de bus kwam.

PR-impuls

Uit handen van juryvoorzitster Marga Hoek kregen Pim Becker en Martin van Blitterswijk namens Sigma EigenZaak de Marketing Jaarprijs 2008 uitgereikt. De juryvoorzitster benadrukte bij overhandiging de waarde van de Marketing Jaarprijs: "Deze prijs betekent PR-wise een krachtige impuls". Pim Becker sprak na het in ontvangst nemen van de Jaarprijs een dankwoord uit. "Deze prijs is een bevestiging dat wij een sterk concept in handen hebben. Maar we hebben nog een lange weg te gaan. Uiteindelijk willen we dat schilders die zich bij EigenZaak aansluiten meer zijn dan leden. Wij willen ambassadeurs creëren", aldus Becker.

Lastige keuze

De grote diversiteit en hoge kwaliteit van de uiteindelijke drie nominaties maakten de keuze bijzonder lastig. De Multidoos is een klantgestuurde productinnovatie, Gezonde Klassen een maatschappelijk verantwoord initiatief en EigenZaak een dienstverlening. Jurylid Michel Kalis over de nominaties: "In de bouw doet men weinig voor elkaar. Sigma richt zich op een doelgroep die graag zijn handjes laat wapperen. Met EigenZaak worden in die branche voor de verandering een keer op een 'softe' manier klanten gebonden. Daarom is het zo'n bijzonder concept. Maar ook Gezonde Klassen was terecht genomineerd. Het is eigenlijk schandalig dat de overheid niet al lang met een dergelijk initiatief gekomen is. Ook ABB heeft een zeer sterk product ontwikkeld. Voor de Jaarprijs hadden ze echter de aandacht meer op de klanteninput in het voortraject moeten vestigen, in plaats van het eindproduct."

Juryleden

De jury bestond dit jaar uit voorzitster Marga Hoek (BAM Woningbouw), Karin van Willigen (Bouwend Nederland), Michel Kalis (Velux), Paul Brouwer (Grohe), Marie-José Thijssen (Technische Unie), Bernard Verburg (Bouwmaat), Jan-Paul Schop (USP Marketing Consultancy) en Boudewijn Goedhart (BouwKennis). De juryleden komen uit alle hoeken van de bouw, waardoor de branche in de breedste zin vertegenwoordigd is.

Marketing Jaarprijs

De BouwKennis Marketing Jaarprijs gaat ieder jaar naar het meest vernieuwende initiatief in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Met deze prijs beoogt BouwKennis marketing in de sector naar een hoger plan te tillen. Inzendingen voor de Bouwkennis Marketing Jaarprijs kunnen uit de alle hoeken van de woon-, bouw-, vastgoed- of installatiewereld komen.

De inzendingen worden getoetst op de volgende criteria:
- toegevoegde waarde voor het bedrijf

- toegevoegde waarde voor de afnemer

- effect op het imago van het bedrijf

- effect op het imago van de sector

- succes(kans)

- originaliteit

- uitvoering

Foto's van de uitreiking van de BouwKennis Marketing Jaarprijs kunt u hier en hier downloaden.

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.