'Vegetarisch' wordt 'Meat Free'
GoodBite past haar verpakking aan
GIESSEN, 20080918 -- GoodBite vleesvervangende producten passen in een vegetarisch dieet. Vandaar dat de kreet "smakelijk vegetarisch" sinds jaar en dag op de verpakking prijkt. GoodBite blijkt echter door veel meer mensen te worden gewaardeerd dan alleen vegetariërs.
Een dagje zonder vlees is voor een groeiende groep bewuste consumenten een soort balansdag. Niet alleen vanuit het idee dat wij eigenlijk teveel vlees eten, maar ook om milieuredenen. Zo wordt in een recent rapport van de Verenigde Naties de vleesproductie verantwoordelijk geacht voor een groot deel van de opwarming van de aarde.
Dit rapport was voor ex-Beatle Paul McCartney (zelf overigens al jarenlang een overtuigd vegetariër) aanleiding om zijn landgenoten op te roepen om van de maandag een vleesloze dag te maken. Met de Meat Free Monday wil hij de CO2-uitstoot terugbrengen. Sir Paul deed de oproep eind juni in het Britse supermarktvakblad The Grocer. Zijn idee is overigens niet nieuw: in Australië schijnt de vleesloze maandag snel in populariteit toe te nemen.
Schouten Europe, de producent van GoodBite, vindt dat gezien al deze ontwikkelingen, de benaming vegetarisch eigenlijk te beperkt is. Ook voor niet-vegetariërs die een dagje geen vlees willen gebruiken, moet het in één oogopslag duidelijk zijn dat GoodBite producten geen vlees bevatten. Daarom komt er "Meat Free" op alle verpakkingen te staan. Een internationale term die voor iedereen begrijpelijk is en steeds vaker zal worden gehoord.