Ingezonden persbericht


beantwoording van SV 2008, nr. 91 inzake betalingsachterstand

2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
91 vragen van de heer V. Oldenborg (ingekomen 22 augustus 2008
en antwoorden verzonden door het college 16 september 2008)

Op de nieuwssite AllesoverUtrecht heeft de fractie van Leefbaar Utrecht het bericht gelezen dat de gemeente Utrecht al enige maanden een betalingsachterstand heeft opgelopen, zoals het bericht vermeld door software problemen en reorganisatie. Dit bericht leidt de fractie van Leefbaar Utrecht tot de volgende vragen:


1. Is het bericht op AllesoverUtrecht juist?

Ja.


2. Zo ja, wat is de omvang van het betalingsprobleem in euro?

Op dat moment, 15 augustus 2008, waren er ruim 4100 facturen niet betaald, die ouder dan 6 weken waren. De totale waarde van deze nota's betrof bijna 32 miljoen euro.

Op ons initiatief zijn er direct maatregelen genomen om de facturen te betalen. Op 2 september 2008 was deze achterstand, behoudens de 'dispuutfacturen' weggewerkt. Voor de beeldvorming: Utrecht ontvangt per jaar 150.000 facturen ter waarde van 900 miljoen euro.


3. Om hoeveel leveranciers gaat het?

Het aantal van 4100 facturen betrof ruim 2500 leveranciers


4. Is het de gemeente bekend of er leveranciers in financiële problemen gekomen zijn door het slechte betaalgedrag van de gemeente Utrecht?

Een aantal leveranciers heeft contact met de gemeente opgenomen omdat ze in liquiditeitsproblemen dreigden te komen door de betalingsachterstand. In deze situaties hebben wij op maat maatregelen genomen om deze problemen op te lossen.


5. Mochten er leveranciers door deze oorzaak in de problemen gekomen zijn, wat doet de gemeente Utrecht dan om de schade te herstellen?

Naast de onder 4. geschetste weg is de formele weg om financiële schade te verhalen het sturen van een rentepost. Als de te late betaling inderdaad door de gemeente is veroorzaakt, wordt de rentenota betaald.


6. Hoeveel geld moet de gemeente extra betalen door het mislopen van "snelbetalingskortingen'?

De gemeente betaalt geen extra geld door het mislopen van deze "snelbetalingskortingen". De gedragslijn in Utrecht is dat alle facturen zonder "snelbetalingskorting" ingeboekt worden. Alleen bij een aantal leveranciers waarbij de factuur via automatische incasso door de leverancier geïnd wordt, is sprake van dergelijke 'snelbetalingskortingen"; op deze facturen is geen betalingsachterstand ontstaan, en zijn er dus ook geen meerkosten.


7. Hoeveel geld moet de gemeente naast de factuurbedragen extra betalen door de te late betaling in de vorm van boeteopslag?

Per 1 september 2008 is een bedrag van 54.000 euro aan rentekosten betaald.


8. Is het College bereid om de raad op korte termijn uitgebreid uitleg te geven over het ontstaan van het probleem, over de oplossingen en over maatregelen om een dergelijke situatie in de toekomst te voorkomen?

Het college is natuurlijk bereid om over de problematiek, de genomen maatregelen en de gekozen oplossingen een uitgebreide toelichting te geven aan de raad.

Naast de maatregelen die tussen 15 augustus en 1 september genomen zijn, heeft het collegeop 2 september besluiten genomen over kortere en langere termijnoplossingen om in de toekomst deze problematiek te voorkomen. De belangrijkste maatregelen zijn:
. Het vaststellen van normtijden in het crediteurenproces, waarmee een toetsingskader ontstaat om in de toekomst, bij overschrijdingen van de normen, direct maatregelen te nemen.
. Het verbeteren van de managementinformatie over dit proces, zodat het proces ook daadwerkelijk gemonitord kan worden.
. Het verbeteren van het logistieke proces, zodat de facturen die ons per post bereiken, direct bij de Dienst Ondersteuning aankomen.
. Het samen met de leveranciers en de bestellers in de diensten zorgen dat de informatie op de factuur verbetert, zodat de factuur sneller verwerkt wordt.
. In overleg met leveranciers komen tot minder en minder complexe facturen.
. Opnieuw investeren in instructie en opleiding van de medewerkers in het crediteurenproces.


---- --