Omzet veel Nederlandse webwinkeliers blijft steken in de kinderschoenen
Amsterdam, 19 september 2008 Veel Nederlandse ondernemers zien op tegen mogelijke problemen bij het implementeren van een webwinkel. En de MKB ers die de sprong wel wagen, hebben na het aanvankelijke succes grote moeite om hun online business verder te laten groeien. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek dat RedShift Research uitvoerde onder 203 Nederlandse ondernemers in opdracht van de e-commerce onderneming PayPal.
Veel ondernemers denken dat het openen van een webwinkel erg complex is. Bijna drie kwart van de B2C-bedrijven vreest voor tijdnood. Deze angst ligt bij B2B-ondernemers aanzienlijk lager, slechts 46% van hen denkt niet genoeg tijd te zullen hebben voor een webwinkel. Veel ondernemers zijn verder bang voor een gebrek aan informatie over e-commerce (37%) en gebrek aan IT-kennis bij de implementatie (37%). Deze problemen zouden eenvoudig kunnen worden opgelost met een goed geïnformeerde e-commercepartner. Helaas denkt 26% van de ondervraagden moeite te zullen hebben bij het vinden van een dergelijke partner.
De reden dat ondernemers besluiten een online aankoopfaciliteit te implementeren is niet in eerste instantie om meer te verkopen (36%), maar vanwege service- en interactieredenen. Negen op de tien ondernemers wil met de webwinkel een betere, 24/7 service leveren aan klanten. Dit is vooral voor bedrijven in het B2C-segment een belangrijk motief. Voor bijna 40% van de ondernemers is het openen van een webwinkel dé manier om rechtstreekse interactie te hebben met consumenten in plaats van via een partner.
Wanneer de webwinkel eenmaal geïmplementeerd is, blijkt het grootste voordeel te zijn dat het aantal klanten is toegenomen (57%). Bovendien neemt in meer dan de helft van de gevallen (53%) de awareness voor het merk toe. Bij 43% van de respondenten nam de totale verkoop door de implementatie van de webwinkel toe. Opvallend is dat van de B2B-winkeliers de helft een toename zag in sales, terwijl er slechts bij 34% van de B2C-winkeliers meer werd verkocht na opening van de webwinkel.
Hoewel een verbeterd imago zeker een positief effect is van een webwinkel, willen de meeste webwinkeliers uiteindelijk toch ook hun online verkopen zien stijgen. Hier blijkt een grote uitdaging te liggen. De grootste moeite hebben webwinkeliers met het genereren van traffic naar de site (50%). Een derde van de respondenten geeft dan ook aan geen idee te hebben hoe op effectieve wijze marketing kan worden gedreven voor de webwinkel om de webwinkel te laten groeien.
Uit het onderzoek blijkt dat webwinkeliers het hart op de juiste plaats hebben: zij willen vooral een betere service bieden aan de consument. Maar het opzetten en verder doen groeien van een webwinkel wordt, zeker zonder gespecialiseerde partner, als enorm obstakel gezien. Omdat PayPal vanuit hetzelfde ideaal is opgericht, namelijk om het de consument zo gemakkelijk mogelijk maken, zetten wij ons actief in om webwinkeliers te helpen. Dan denken wij niet alleen aan het opzetten van een webwinkel, maar juist ook het faciliteren van omzetgroei van de online onderneming door het versnellen van het betaalproces, door samen te marketen, en door internationaal te gaan. Wij organiseren hierover ook expertise panel discussies voor webwinkeliers. Zo kunnen zij van experts en van elkaar leren, zegt Dennis Van Allemeersch, Country Manager Benelux bij PayPal.
Over PayPal
PayPal is een innovatieve betaaloplossing speciaal gemaakt voor de consument en het internet. Uniek aan PayPal is dat het consumenten mogelijk maakt zeker en gemakkelijk voor deals te shoppen en te betalen - zonder onnodige barrières en grenzen.
PayPal heeft meer dan 157 miljoen rekeningen wereldwijd. Het volume van transacties bedroeg in 2007 totaal 47 miljard dollar. PayPal is beschikbaar in 190 landen en accepteert 19 verschillende munteenheden. In Nederland heeft PayPal bijna 1,5 miljoen rekeningen.
PayPal, opgericht in 1998 en gevestigd in Californië, is sinds 2002 een eBay onderneming en heeft lokale vestigingen in 14 landen. PayPal heeft in 2007 voor de Europese Unie een bankvergunning ontvangen. Wereldwijd heeft PayPal 8.000 mensen in dienst. PayPal Benelux is gevestigd in Amsterdam. Meer informatie over PayPal vindt u op
###
Voor persinformatie kunt u zich wenden tot:
Roseline Chan / Liesbeth Kramer
Text 100 Public Relations
Tel: +31 (0)20 530 43 38 / +31 (0)6 46 04 16 26
E-mail:
Media Center:
sluit de deal
MKB Webwinkel Groei Onderzoek
Robbert de Haan (marketing directeur PayPal Benelux)
Confidential and Proprietary
Kenmerken: Aantal Werknemers en Bedrijfstype
4%
26%
28%
46%
B2B
96% 0-50 B2C
Mixture 51-100
Confidential and Proprietary 2
Kenmerken: Omzet
60% 52%
50%
40%
30% 22%
20% 12%
10% 6% 6%
1%
0%
Tot100.000101.000-500.000501.000-1.000.000 1-5m + 5m illenlievernietzeggen
---
Confidential and Proprietary 3
Uitdaging Starters: Complexiteit en informatie
`Wat zijn de grootste verwachte uitdagingen voor u bij het starten van uw webwinkel?'
56%
Vindenvantijdomdewebwinkel te realiseren 37%
Interne IT kennis is onvoldoende 37%
Vindenvanal de benodigde informatie Vindenvaneengeschikte partneromte helpenbij de technische 26% realisatie
21%
Realisatie duurtlangerdangedacht 7%
Kostenvanrealisatie zijnhogerdanverwacht 0% 20% 40% 60%
Confidential and Proprietary 4
MKB en de Webwinkel: Groot potentieel
`Heeft u momenteel een webwinkel?'
70%
61%
60%
Ja
50%
Nee
40% Webwinkelszijnniet relevant
30% 23%
20% 15%
10%
0%
Confidential and Proprietary 5
MKB en de Webwinkel: Uitdagingen schrikken nog af
`Heeft u plannen om een webwinkel te beginnen?'
70% 65%
60%
50%
40%
30% 23%
20%
10% 7% 4%
0%
Ja,indekomende0-6 Ja,indekomende6-12 Ja,maarerisnoggeen Nee,erzijngeenplannen maanden maanden concretedatumgepland Confidential and Proprietary 6
Werkelijke Uitdaging Starters: Tijd en planning
`Wat waren in de praktijk uw grootste uitdagingen bij het starten van uw webwinkel?'
40% 40% 33%
30% 27% 27%
17%
20% 13% 13%
10%
0%
Vindenvantijd Realisatie Vindenvanal InterneIT Kostenvan VerzendenvanVindenvaneen omde duurdelanger debenodigde kennis was realisatie deprodukten geschikte webwinkel te dangedacht informatie onvoldoende warenhoger partneromte realiseren danverwacht helpenbijde technische realisatie Confidential and Proprietary 7
MKB Webwinkels: Blijven overeind
`Hoe lang bestaat uw webwinkel? `
100%
90% 20%
80% 10% 0-6maanden
70%
60% 6-12
maanden
50% Meerdan1
40% jaar
70%
30%
20%
10%
0%
Confidential and Proprietary 8
Motieven: Service en directe interactie met de klant
`Wat waren de belangrjkste motieven om een webwinkel te beginnen' 55%
Verbeterenvande service aanklanten 39%
Directverkopenaanconsumentenzondertussenpersonen
36%
Biedenvan24/7 service aanklanten 31%
Reagerenopde concurrentie 27%
Vergrotenvanmerkbekendheid
24%
Vergrotenvande nationale omzet 20%
Vergrotenvanhetproduktaanbod
20%
Verlagenvande kosten(opslag, offline verkoopkanalen) 16%
Uitbouwenvande bestaande offline business 12%
Vergrotenvande internationale omzet 0% 20% 40% 60%
Confidential and Proprietary 9
Voordelen in Praktijk: Meer klanten en merk bekendheid
`Wat zijn in de praktijk de belangrijkste voordelen geweest van uw webwinkel?' 57%
Groei inhetaantal klanten
53%
Toenamevandebekendheid
43%
Groei vandeomzet
37%
Concurrentievoordeel
Vergrotenvanhetnationaal 27% bereik
Verbeterenvandemarges door 13%
hetverlagenvandekosten
Omzetuithetinternationaal 7%
verkopen
0% 20% 40% 60%
Confidential and Proprietary 10
Uitdaging Webwinkels: Meer bezoek en betere marketing
`Wat zijn de belangrijkste moeilijkheden voor u nu de webwinkel al een tijdje bestaat?'
50%
50%
40% 30%
30% 17% 17%
20% 13%
10%
0% Meerbezoekers Effectieve Omgaanmetde Managenvande Begrijpenvande naardewebsite marketing vande groei inomzet techniek trends in webwinkel webverkopen Confidential and Proprietary 11
EXTRA SLIDES
Confidential and Proprietary 12
203 interviews met eigenaren van MKB
bedrijven met een grootte Afgenomen online in August 2008.
Confidential and Proprietary 13
---- --