Nederlandse nieuwe media in rap tempo volwassen

19/09/2008 09:05

Ernst & Young

Druk op 'gevestigde' media wordt steeds groter

Amsterdam, 19 september 2008 - In de turbulente wereld van media en entertainment vinden fundamentele verschuivingen plaats. Door de opkomst van nieuwe media staan omzet en winstgevendheid in de sector voortdurend onder druk. Hierdoor worden organisaties gedwongen hun ondernemingsstructuur regelmatig te evalueren. Een golf aan fusies, overnames en private equity constructies hebben de laatste jaren een enorme stempel op de sector gedrukt. Toch behaalden Nederlandse media-exploitanten gemiddeld een hogere marge dan organisaties uit de voornaamste beursindexen. Bovendien hebben nieuwe media de afgelopen vijf jaar zelfs de omslag gemaakt van negatieve naar positieve marges. Dit blijkt uit het rapport 'Focus op winstgevende groei' van Ernst & Young.

In het rapport schetst Ernst & Young de huidige groei en winstgevendheid van de sector media en entertainment op basis van EBITDA. Met een gemiddelde marge van 22% presteren de Nederlandse organisaties vergelijkbaar met hun internationale collega's en in lijn met de grote mediaconglomeraten.

Gewijzigd mediagedrag heeft grote impact op de traditionele verdienmodellen. Hierdoor staan de inkomsten in de sector voortdurend onder druk. Organisaties moeten blijven investeren in online verspreidingsmodellen om de aandacht van de consument te kunnen vasthouden. "Een probleem daarbij is dat de terugverdienmodellen van deze investeringen niet altijd duidelijk zijn," aldus Frank Blenderman van Ernst & Young. "Consumenten zijn niet gewend dat ze voor bepaalde informatie via internet moeten betalen, waardoor de opbrengsten van de nieuwe activiteiten achterblijven bij de daling van traditionele opbrengsten." Voor entertainmentbedrijven geldt daarnaast ook dat piraterij leidt tot omzetderving.

Om te kunnen blijven investeren, heeft in de sector een ware golf van fusies en overnames met een internationaal karakter gewoed. Kleinere spelers worden opgeslokt en ondergebracht in grotere moederbedrijven, die op zoek zijn naar nieuwe afzetmarkten, nieuwe content of nieuwe distributietechnologieën. Schaalvoordelen spelen een voorname rol, want voor media geldt dat content winstgevender wordt naarmate deze over meer afnemers verspreid kan worden. De samenvoeging van activiteiten heeft echter niet overal geleid tot hogere marges in de afgelopen jaren. Alleen de zakelijke uitgevers lijken hierop een uitzondering te zijn. Zij hebben in deze periode hun marge kunnen verbeteren. "Om het tij te keren, is het noodzakelijk om de verdienmodellen zo door te ontwikkelen dat de kerntaken van de traditionele media, zoals nieuwsgaring, overeind blijven. Gelukkig zien we in Nederland dat deze omslag voortvarend wordt gemaakt," aldus Blenderman.





http://www.ey.nl


Noot voor de redactie:

Onderzoeksrapport

De studie 'Focus op winstgevende groei' is de Nederlandse dochter van 'Spotlight on Profitable Growth' dat Ernst & Young in 2006 en 2007 heeft uitgebracht. Het rapport stelt de groei vast over de afgelopen jaren en geeft inzicht in hoe EBITDA en gemiddelde groei van media- en entertainment ondernemingen zich verhouden tot die van de totale sector. De uitkomsten worden omlijst met kansen en bedreigingen die ten grondslag kunnen liggen aan de ontwikkelingen in winstgevendheid en kunnen een basis bieden voor financiële doelstellingen. Daarnaast worden de uitkomsten afgezet tegen groei van beursindexen.

Over EBITDA

EBITDA is een veelgebruikte indicator voor de winstgevendheid van een bedrijf vóór afschrijvingen en amortisaties. Ernst & Young is zich ervan bewust dat EBITDA geen officieel geaccepteerde term is binnen de accountancy. Bovendien kan de berekening ervan per bedrijf verschillen. Toch is gekozen voor EBITDA als maatstaf vanwege de grote beschikbaarheid en het veelvuldige gebruik ervan in analisten- en investeerderkringen. EBITDA marge kan de vergelijking van ontwikkelingen binnen een sector vereenvoudigen.

Noot voor redactie,