Gemeente Hoorn
Gemeente Hoorn werkt aan betere regels
19 september 2008 - De gemeente Hoorn wil de regeldruk en
administratieve lasten voor zowel bedrijven als burgers verminderen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het aantal regels inderdaad kan worden
verminderd, maar dat de grootste winst te behalen valt door de regels
te verbeteren.
Vooral het opvragen van minder informatie bij burgers en bedrijven en
het verkorten van afhandelingtermijnen kunnen leiden tot meer
tevredenheid bij de aanvrager. De gemeente gaat hier organisatiebreed
mee aan de slag.
SIRA Consulting constateert in het onderzoek dat dit bureau heeft
uitgevoerd, dat van de in totaal 61 onder de loep genomen regelingen
er 4 kunnen worden afgeschaft, 7 vergunningen in algemene regels
kunnen worden omgezet en 4 regelingen in de evenementenvergunning
kunnen worden geïntegreerd. Voor alle regelingen geldt bovendien dat
verbeteringen mogelijk zijn. Er zou bijvoorbeeld meer gebruik gemaakt
kunnen worden van de mogelijkheden van het internet. Dat levert een
tijdsbesparing op voor burgers en bedrijven.
Algemeen belang
Het doel is om kansen te signaleren om de regeldruk voor burgers en
ondernemers te verminderen. In eerste aanleg werd de term deregulering
hiervoor gebruikt en werd gedacht aan het schrappen van regels. Het
schrappen van regels of bijvoorbeeld het omzetten van een vergunning
naar een algemene regel is in een aantal gevallen heel goed mogelijk,
maar soms zijn ook de risicos voor het maatschappelijk effect te groot
of leidt dit tot meer bestuurlijke lasten, bijvoorbeeld omdat meer
handhaving nodig is.
Regels zijn vooral bedoeld om het algemeen belang te waarborgen. Dat
wil de gemeente niet uit het oog verliezen. Daarom moet per geval een
zorgvuldige afweging worden gemaakt. Tijdens het onderzoek zijn echter
ook andere mogelijkheden gesignaleerd om de regeldruk te verminderen,
bijvoorbeeld door minder informatie op te vragen en door
afhandelingtermijnen te verkorten. Vooral de aanpak van deze aspecten
zal naar verwachting leiden tot een grotere tevredenheid bij de
aanvrager.
Op basis van de aanbevelingen verwacht de gemeente het aantal
aanvragen met zon 10 procent te kunnen verminderen, door regels te
schrappen of om te zetten naar algemene regels. Verder verwacht ze de
aanvraagtijden met meer dan een derde terug te kunnen brengen.
De administratieve lasten - tijd en geld die burgers en bedrijven
besteden - kunnen ook flink worden teruggebracht, met 13 % voor
bedrijven en 20 tot 30% voor de burger. Hiermee gaat de gemeente aan
de slag.