Ministerraad
Spoedaanpak: alle wegen sneller aanleggen
Persbericht | 19-09-2008
De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat en minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer
van de Wet versnelling besluitvorming wegprojecten (spoedaanpak
wegen). Kern van het wetsvoorstel is het sneller besluiten over alle
wegprojecten met behoud van inspraak en aandacht voor het milieu.
Naast deze spoedaanpak voor de korte termijn presenteert minister
Eurlings deze maand ook een lange termijn actieplan waarin meer
maatregelen worden aangekondigd die het aanleggen van infrastructuur
blijvend versnellen.
In reactie op de aanbevelingen van de 'Commissie Versnelling
besluitvorming infrastructurele projecten' (Commissie Elverding) is
een nieuwe spoedwet wegverbreding om advies aan de Raad van State
gezonden. Met de spoedaanpak wegen verbreedt het kabinet de toepassing
van deze spoedaanpak naar álle wegprojecten die vallen onder de
Tracéwet. Hierdoor kunnen niet alleen de Spoedwet-projecten, maar alle
wegprojecten profiteren van deze versnelde besluitvorming. Het is de
bedoeling nog deze kabinetsperiode voor dertig projecten de
besluitvorming af te ronden en de spa in de grond te steken.
Om de besluitvorming rond infrastructuur vlot te trekken heeft het
kabinet de Commissie Elverding in september 2007 ingesteld. Deze
Commissie publiceerde op 21 april 2008 haar rapport met aanbevelingen.
Naar aanleiding hiervan heeft het kabinet op 4 juli 2008 een
wetsvoorstel gepresenteerd dat het mogelijk maakt dat bij kleine
onvolkomenheden in besluiten deze nog binnen het besluit kunnen worden
gerepareerd (bestuurlijke lus). Hierdoor hoeft een besluit niet
opnieuw de hele procedure te doorlopen. Dit scheelt veel extra tijd.
Een andere korte termijn aanbeveling van de Commissie Elverding is de
vernieuwing van de Spoedwet. Deze heeft het kabinet op 11 juli voor
advies naar de Raad van State gestuurd. Uit een nadere analyse van
deze nieuwe Spoedwet en het advies van de Raad van State is de
spoedaanpak wegen ontwikkeld.
Om besluitvorming voor wegprojecten mogelijk te maken anticipeert de
spoedaanpak wegen op het Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit (NSL), het landelijk programma om de luchtkwaliteit te
verbeteren. Hierdoor kunnen projecten snel worden losgetrokken.
Daarnaast wordt de omvang van het studiegebied voor luchtkwaliteit op
een heldere wijze begrensd. Hierdoor kunnen de luchteffecten van de
aanleg van een weg doelmatiger berekend worden. Ook geeft de
spoedaanpak wegen de ruimte om vuistregels voor berekeningen te kunnen
vaststellen en gebruik te maken van meer stabiele onderzoeksgegevens.
Dit scheelt veel extra onderzoekstijd doordat er in elke fase van het
besluitvormingsproces met gelijke gegevens gewerkt kan worden. Verder
zal de milieueffectrapportage (m.e.r.) beter aansluiten bij de eisen
van de Europese m.e.r.-regelgeving. Hierdoor wordt de m.e.r. procedure
vereenvoudigd en verkort zonder dat dit ten koste gaat van de
kwaliteit.