Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 19 september 2008

Overgangsbepalingen op website CBRB

Onbekend maakt onbemind

Dit geldt ook voor de overgangsbepalingen van de technische regelgeving in de binnenvaart. Sommige ondernemers in de binnenvaart denken dat er nieuwe technische eisen zijn of komen, anderen vrezen dat de afloop van sommige overgangsbepalingen het einde van het bedrijf betekent, doordat de investeringen die moeten worden gedaan om aan de eisen te voldoen, niet in verhouding staan tot de waarde van het schip.
Brancheorganisaties informeren de leden al geruime tijd over deze materie, zodat ondernemers er in de bedrijfsvoering tijdig rekening mee kunnen houden. Toch blijkt er veel onduidelijkheid te zijn over deze materie. Onbekend maakt onbemind, hoog tijd voor begrijpelijke en basale informatie. Daarom heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en binnenvaart op haar website www.cbrb.nl informatie geplaatst over dit onderwerp met hyperlinks naar de teksten in de Technische Richtlijn 2006/87/EG.

Niet alleen knelpunten
Ook het CBRB ziet de gevolgen van de afloop van diverse overgangsbepalingen en signaleert een aantal knelpunten, maar ook mogelijkheden. Juist nu de binnenvaart, en zeker ook de kleinere schepen, op de politieke kaart staan, juist nu er commerciële mogelijkheden zijn voor deze schepen, is het zaak om als ondernemer te reageren. Dit betekent geen defensieve en passieve houding, maar handelen en ondernemen vanuit een bepaalde verwachting en visie. Hierbij zou het uitgangspunt moeten zijn dat modernisering van de bestaande vloot niet bedreigend is. Enige vorm van koude sanering is nooit de bedoeling geweest. Dit neemt niet weg dat tijdig anticiperen een must is en hoort bij gezond ondernemerschap. De aanstaande afloop van de termijnen van diverse overgangsbepalingen is een feit.

Internationale overheid: neem verantwoording
De oplossing van diverse knelpunten kan liggen in de interpretatie van de regelgeving, bijvoorbeeld het toestaan van alternatieven die hetzelfde doel dienen, daarom hebben binnenvaartbrancheorganisaties begin 2007 een document met knelpunten opgesteld en aan de CCR aan geboden. De (internationale) overheid dient haar verantwoording te nemen en duidelijkheid te verschaffen.

© CBRB Rotterdam, 19 september 2008

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht