Universiteit van Tilburg 11 september 2008
Bèta-meisjes krijgen studieadvies voor 'softe' exacte vakken
Promotie Josje Knoop aan Universiteit van Tilburg
Nederland heeft al jaren te maken met een tekort aan vooral
vrouwelijke bètastudenten. In haar proefschrift 'Digitale
sTUdiekeuzecoach' stelt Josje Knoop dat als meisjes voor exacte vakken
kiezen, dat vooral de 'softere' varianten zijn. In hun keuze laten zij
zich ook leiden door studieadviezen. Op 19 september verdedigt Knoop
dit proefschrift aan de Universiteit van Tilburg.
Om meer studenten voor de bètatechnische vakken te werven, startte de
overheid in de jaren tachtig diverse campagnes. Deze waren met name
gericht op meisjes. Een actief beleid voor studiekeuzes en de juiste
begeleiding van leerlingen werd daarom ingevoerd op scholen.
Knoop stelt in haar proefschrift de vraag of die aanpak succes heeft
gehad. Zij deed hiervoor onderzoek onder studenten van de Universiteit
van Eindhoven, waarvoor zij een studiekeuzeprogramma ontwikkelde op
het internet, de digitale sTUdiekeuzecoach. Met de uitkomst van de
onderzoeksgegevens wilde zij nagaan waardoor leerlingen zich laten
leiden in het vormen van hun studiekeuze. En met name voor de richting
van het technische vervolgonderwijs. Knoop onderzocht de resultaten
van 365 eerstejaars studenten aan de hand van twee digitale
vragenlijsten en aanvullend kwalitatief onderzoek.
Jongens krijgen vaker adviezen voor ingenieursopleidingen
Opmerkelijk in het onderzoek is dat meisjes met bèta interesse vaker
dan jongens advies kregen voor een 'brede ingenieursopleiding', zoals
Bouwkunde en Biomedische Technologie. Deze adviezen zijn mede
gebaseerd op de interesses die de leerlingen zelf naar voren brachten.
Jongens met een Natuur en Techniek profiel werd juist een 'klassieke
ingenieursopleiding' geadviseerd, zoals Technische Natuurkunde,
Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde.
Knoop toont ook aan dat leerlingen met adviezen voor hbo-onderwijs in
technische vakken vaker afweken van de verstrekte adviezen en kozen
voor andere vakken, dan leerlingen die naar het wetenschappelijk
onderwijs gingen.
Studiekeuzeadvies leidt volgens Knoop niet significant tot minder
uitval in het eerste jaar van de nieuwe opleiding. Wel relatief veel
uitvallers waren er in de categorie leerlingen die een studiekeuze
maakte welke niet overkwam met het niveau- en opleidingsadvies.
Universiteit van Tilburg