Safety is no accident. Contributions to achieving certifiable safe software
Datum: 19 september 2008
Promotie: E. Kesseler, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Safety is no accident. Contributions to achieving
certifiable safe software
Promotor(s): prof.dr. J. Bosch
Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen
Certificeerbaar veilige software voor vliegtuigen
Het thema van het proefschrift van Ernst Kesseler is certificeerbaar
veilige software voor vliegtuigen, waarbij de veiligheidseigenschappen
het informaticaonderzoek sturen. Ironisch genoeg krijgt veiligheid
vaak de aandacht van het grote publiek wanneer het afwezig is, dat wil
zeggen bij een ongeval met gewonden of doden. Bij het grote publiek is
de acceptatiedrempel voor zulke ongelukken veroorzaakt door technisch
falen laag. Om zulke risico´s te ondervangen worden zulke kritische
systemen ontworpen met meerdere veiligheidsbarrières tegen fatale
ongevallen. Ongevallen zijn het gevolg wanneer afwijkingen in een
ongelukkige samenloop van omstandigheden door alle beveiligingen
breken. De overblijvende faalkans is zo laag, dat die extreem
onwaarschijnlijk genoemd wordt. Zulke faalkansen kunnen niet direct
waargenomen worden. Voor het vertrouwen in het veilige gedrag van deze
systemen, worden deze systemen daarom gecertificeerd (door het stellen
van eisen aan de realisatie processen).
De bestudeerde systemen zijn te complex om door een enkel mens
volledig te doorgronden. De software in zulke kritische systemen kan
de veiligheid op twee tegengestelde manieren beïnvloeden. Software kan
de veiligheid aantasten door te falen. Software kan de veiligheid
verhogen door afwijkingen te melden aan de betrokken experts. Dit
proefschrift draagt aan deze onderwerpen bij door bestudering van een
ontwerpmethode die de mens als uitgangspunt neemt om veiligheid te
verhogen, certificeerbaar veilige realisatie processen om onveilige
situaties te voorkomen en het certificatieproces zelf.
Ernst Kesseler studeerde natuurkunde aan de Universiteit van
Amsterdam. Hij schreef het proefschrift in zijn eigen tijd, op basis
van zijn werk bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
(NLR) in Amsterdam.
Rijksuniversiteit Groningen