Brussel, 18 september 2008
Breedband: Commissie begint raadpleging over reguleringsstrategie om Next
Generation Access hogesnelheidsnetwerken in Europa te stimuleren
De Europese Commissie is een publieke raadpleging begonnen over de
beginselen die de EU-lidstaten moeten gaan toepassen bij regulering van Next
Generation Access (NGA) breedbandnetwerken. Met NGA glasvezelnetwerken zijn
bit-rates mogelijk die vele malen hoger liggen dan de bit-rates die
momenteel op klassieke netwerken met koperkabel beschikbaar zijn. NGA's zijn
nodig voor het aanbieden van high-definition content (zoals HDTV) en
interactieve toepassingen. Een gemeenschappelijk reguleringskader voor NGA's
moet ervoor zorgen dat de operatoren in de hele EU een coherente behandeling
krijgen - en zo op het gebied van regulering de voorspelbaarheid bieden die
nodig is voor investeringen. De Commissie houdt deze raadpleging op basis
van een ontwerp-aanbeveling, bestemd voor de toezichthouders in de 27
EU-lidstaten. In dit ontwerp worden voorstellen gedaan voor definities van
geharmoniseerde categorieën gereguleerde diensten, toegangsvoorwaarden,
rendementspercentages en passende risicopremies. Deze publieke raadpleging
loopt tot 14 november 2008. Daarna zal de Commissie een definitieve
aanbeveling uitwerken waarin de ontvangen opmerkingen zullen worden
meegenomen. Deze aanbeveling zal dan in 2009 formeel worden goedgekeurd.
EU-Commissaris voor Mededingingsbeleid Neelie Kroes: "De uitrol van
nieuwe glasvezelnetwerken is bepalend voor de concurrentievoorwaarden
van morgen. We hebben een goed kader nodig dat Europese ondernemingen
eerlijke toegang biedt tot nieuwe netwerken. We willen nationale
regels die niet alleen impulsen geven voor de vereiste forse
investeringen in glasvezelnetwerken, maar ook de breedbandconcurrentie
versterken."
"Om gebruikers (zowel burgers als bedrijven) tegen concurrerende
voorwaarden diensten via glasvezelnetwerken aan te kunnen bieden, is
het van cruciaal belang dat de Commissie de nodige regulering biedt
die de markt nodig heeft", zo verklaarde Viviane Reding,
EU-Commissaris voor Telecom. "We willen de ruimte voor verschillen in
reguleringsaanpak in Europa verminderen - met het oog op
rechtszekerheid. Ongecoördineerd of zelfs tegenstrijdig optreden van
nationale toezichthouders ten aanzien van Next Generation-netwerken
kan de concurrentie fors schaden en de interne markt in Europa
ondermijnen. Een van onze voorstellen is dat projectspecifieke
risicopremies worden toegepast, zodat de concurrentie kan spelen, maar
tegelijk investeerders beloond worden in verhouding tot de risico's
die ze hebben genomen."
De uitrol van NGA is van onmisbaar belang om de Europese consumenten
nieuwe breedbanddiensten aan te kunnen bieden. Enkele (gevestigde
zowel als alternatieve) operatoren zijn al begonnen om in een aantal
lidstaten op grote schaal nieuwe breedbandinfrastructuur uit te
rollen. Toch lijkt Europa nog steeds een achterstand te hebben
tegenover andere economieën, met name de VS en Japan.
De Commissie is vastbesloten ervoor te zorgen dat de overgang naar NGA
coherent, efficiënt en snel verloopt. Daarom houdt zij nu een
raadpleging over de bij regulering te hanteren beginselen die volgens
haar het best geschikt zijn om investeringen in NGA's te stimuleren,
en tegelijk de concurrentie te versterken.
Basisbeginsel voor NGA-regulering in de EU
In haar aanbeveling hanteert de Commissie als basisbeginsel dat
nationale toezichthouders op het laagst mogelijke niveau toegang
moeten verlenen tot het netwerk van dominante operatoren. Met name
moeten zij dominante operatoren hun kabelgoten doen openstellen voor
concurrenten zodat dezen hun eigen glasvezelkabels kunnen uitrollen.
Toch zouden nationale toezichthouders, wanneer er geen kabelgoten
beschikbaar zijn of wanneer de bevolkingsdichtheid te gering is voor
een levensvatbaar businessmodel, ook fysieke toegangsverplichtingen
moeten kunnen opleggen die verder gaan dan toegang tot kabelgoten
(toegang tot 'donkere' glasvezel). Toegang tot actieve elementen zoals
"bitstream" wordt gehandhaafd, wanneer mocht blijken dat corrigerende
maatregelen op een lager niveau de concurrentieverstoringen niet
afdoende aanpakken.
De ontwerp-aanbeveling stelt ook een gemeenschappelijke aanpak voor,
die discriminatie bij toegang moet tegengaan, en een methodiek voor de
berekening van een passend rendement, met inbegrip van een
risicopremie. De Commissie gelooft dat voor NGA rendementspercentages
moeten worden bepaald in het licht van de risico's die aan dit soort
investeringen zijn verbonden, uitgaande van het feit dat voor vaste en
mobiele operatoren de nominale gewogen gemiddelde kapitaalskosten
(WACC) vóór belastingen de afgelopen jaren zo'n 8 tot 12% bedroegen.
Achtergrond
In de EU zijn er 229 miljoen koperen leidingen (bron: Idate, Digiworld
Yearbook 2008), tegenover iets meer dan 1 miljoen
glasvezelaansluitingen. Analisten verwachten dat er tegen 2011 nog
eens 20 miljard EUR wordt geïnvesteerd in NGA.
Breedbandtoegang wordt momenteel gereguleerd door nationale
toezichthouders. Doel van de aanbeveling van de Commissie is te helpen
zorgen voor coherentie bij de maatregelen die dominante NGA-operatoren
krijgen opgelegd wanneer zij toegang moeten verschaffen. Deze
aanbeveling bouwt voort op het advies over de bij regulering te
hanteren beginselen dat de European Regulators Group ("ERG") op 1
oktober 2007 bij de Commissie indiende.
Het publieke raadplegingsdocument van de Commissie is te vinden onder:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/library/public_co
nsult/nga/index_en.htm
De werkzaamheden van ERG over NGA zijn beschikbaar onder:
http://www.erg.eu.int/doc/publications/erg07_16rev2_opinion_on_nga.pdf
en
http://www.erg.eu.int/doc/publications/erg_07_16rev2b_nga_opinion_supp
l_doc.pdf
Input voor de openbare raadpleging van de Commissie kunt u inzenden
naar: infso-b1ext@ec.europa.eu
Zie ook MEMO/08/572
European Union