Google versterkt handmatige controles zoekresultaten


ENSCHEDE, 20080918 -- Google staat bekend om haar terughoudendheid bij het informeren over de totstandbrenging van de zoekresultaten. Scott Huffman, `Engineering Director' bij Google en verantwoordelijk voor de evaluatie van zoekresultaten deed hier afgelopen week een boekje over open. Uit analyse van de log gegevens van meer dan 1.000 websites blijkt volgens de zoekmachine specialisten van Indenty dat handmatige controles van de resultaten steeds vaker voorkomen.

Dat Google handmatige controles uitvoert om de zoekresultaten bij te stellen is niet nieuw. Met de meest recente informatie vanuit Google wordt ook duidelijker hoe dit precies gebeurt. Het technische team achter Google is continu bezig om de resultaten van de zoekmachine te verbeteren. Google meldde dat er in 2007 meer dan 450 verbeteringen zijn doorgevoerd. Het gaat hierbij om nieuwe methoden om spam te weren, kleine veranderingen in de grafische interface of aanpassingen in de volgorde van de zoekresultaten.

Sinds in maart dit jaar de confidentiële richtlijnen van Google voor zogenoemde Quality raters zijn uitgelekt is bekend hoe Google negatieve resultaten wil weren. Voornamelijk sites die misleidende technieken gebruiken om de resultaten te manipuleren worden hierbij uit de zoekresultaten verwijderd. De evaluatie van zoekresultaten blijkt echter veel verder te gaan en gebeurd op twee manieren:

1. Menselijke beoordelaars in dienst van Google beoordelen de resultaten. Dit zijn de zogenaamde "human evaluators". Zij bekijken handmatig de resultaten en beoordelen de websites die daarop een positie behalen.
2. Real time experimenteren. Dit betekent dat Google voor kleine groepen zoektermen bepaalde wijzigingen doorvoert en op basis van het zoekgedrag evalueert of de wijziging een positieve of negatieve uitwerking heeft.

Marissa Mayer, `Vice president of Search Products' bij Google, gaf in 2007 aan dat Google wereldwijd een groep van meer dan 10.000 testers in dienst heeft die handmatig de kwaliteit van de zoekresultaten beoordelen. Zij schatten in of de resultaten het doel van de zoeker bereiken. Wanneer een zoeker zoekt met de term "vacatures Amsterdam", dan wil hij of zij vacatures zien van openstaande functies in Amsterdam. Resultaten die slechts algemeen informerend van aard zijn, of vacatures in andere regio's tonen, zijn niet relevant. Een menselijke beoordelaar zal in dat geval het specifieke resultaat handmatig uit de top 10 verwijderen. Google beoordeelt dagelijks duizenden resultaten op deze wijze.

Websites die gevonden worden op bepaalde zoektermen, maar daarop niet datgene bieden wat de zoeker verwacht zijn dus gewaarschuwd.

Indenty is een zoekmachine optimalisatie bureau dat 10 jaar ervaring heeft met het monitoren en analyseren van de zoekmachines. Momenteel zijn er 20 zoekmachine experts werkzaam die hun diensten uitsluitend aan partners verlenen en daarmee tot nu toe meer dan 3.500 websites met optimalisatie ondersteunen.





Ingezonden persbericht