SMS-parkeren slaat aan bij Amsterdamse bedrijfsleven
18/09/2008 07:57
XIB B.V.
AMSTERDAM
Twee maanden na de invoering van SMS-parkeren heeft het Amsterdamse bedrijfsleven het idee van het betalen van parkeergeld met een eenvoudig SMSje omarmt. "Nog dagelijks melden vele nieuwe bedrijven zich aan", zegt M. Ciric, directeur van SMS Parking Nederland. "Er zijn bijvoorbeeld veel klusbedrijven die op verschillende plekken in Amsterdam werken. Zij kunnen het betalen van het parkeren van hun hele wagenpark bij ons regelen. Als er een keer een andere auto wordt gebruikt of als er een klant op bezoek komt, kan die nieuwe auto ook gebruik maken van SMS-parkeren. Het systeem staat namelijk los van het kenteken. Dat maakt SMS-parkeren uniek ten opzichte van andere nieuwe parkeersystemen".
Goedkoper
Het concept van SMS-parkeren gaat uit van betalen voor het feitelijk gebruik. "Als ik in Amsterdam ergens moet parkeren, gooi ik er vaak meer geld in dan nodig. Je betaalt bijvoorbeeld voor een uur, terwijl je al na een half uurtje terugbent. Dat is op jaarbasis heel wat weggegooid geld" zegt Marianne Vermeeren van Upper Ten Tattoos uit Amsterdam-Zuid. Naast de besparing heeft zij nog een ander voordeel van SMS-parkeren ontdekt: "Voor klanten die bij ons een tatoeage komen zetten, regel ik vooraf hun parkeergeld. Zij zoeken zelf een parkeerplaatsje en wij regelen de betaling. Moet je die verbaasde gezichten eens zien! Voor ons bedrijf een uitstekende reclame", zegt Vermeeren lachend.
Flexibel
Ook grotere bedrijven zien de voordelen van SMS-parkeren. Wegenbouwbedrijf G.J. Derksen Infra is betrokken bij het onderhoud van metrotunnels in Amsterdam. Deborah Leenders: "Wij werken in ploegendiensten. Het is voor onze mensen vaak moeilijk in te schatten hoe lang ze ergens blijven. Dat betekent dat we óf teveel betaalden, óf steeds opnieuw naar de parkeermeter moesten lopen óf een wielklem riskeerden. Dat is nu gelukkig allemaal achter de rug. Het scheelt ons honderden euro's per maand. Een ander groot voordeel is de administratie: twee keer per maand krijgen we een overzicht van alle parkeeracties". Het infra-bedrijf koos voor SMS-parkeren omdat het een flexibel systeem is. Leenders: "We wilden absoluut niet vastzitten aan langlopende contracten. Bij SMS-parkeren zit je aan geen enkel abonnement of contract vast".
Eenvoudig
Het idee van SMS-parkeren is even simpel als gemakkelijk: bestuurders zoeken een openbare parkeerplaats en melden zich aan en af per SMS. Parkeerwachters kunnen in hun computer zien dat de auto is aangemeld. Er hoeft dan ook geen parkeerkaartje in de auto te liggen. Om gebruik te kunnen maken van het systeem is een eenmalig registratie op www.smsparking.nl nodig. Betalen van de parkeergelden gebeurt twee keer per maand via een automatische incasso.
Het concept van SMS-parkeren houdt ook rekening met maximale parkeertijden die op sommige plekken gelden. Ciric: "Op sommige locaties mag je bijvoorbeeld maar twee uur parkeren. De gebruiker ontvangt dan een bericht dat de maximale parkeertijd is verlopen. SMS-parkeren kan voorlopig alleen nog in de hoofdstad, maar andere steden zullen naar verwachtig spoedig volgen.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.nl) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
http://www.smsparking.nl
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie (