Time : 07:00:00
Date : 18 September 2008
Sender Name: Manpower

"STUDENTEN" VERSUS "STARTERS" - VAN DE SCHOOLBANKEN NAAR DE EERSTE JOB: EEN BELANGRIJKE STAP

° 70% van de studenten wil na hun studies zo snel mogelijk gaan werken en de grote meerderheid daarvan wil zich daar nu al zo goed mogelijk op voorbereiden
° 91% denkt dat ze een flexibele houding zullen moeten aannemen in de zoektocht naar hun eerste job
° 54% is bang een verkeerde keuze te maken
° 63% wil meer contact met het bedrijfsleven en meer informatie van die bedrijven
° 78% van de starters is tevreden over hun eerste werkervaring

Brussel, 18 september 2008 - 84% van de Belgische
laatstejaarsstudenten wil zich zo goed mogelijk voorbereiden op hun intrede op de arbeidsmarkt. Eens hun professionele loopbaan uit de startblokken is geschoten, vindt slechts 46% dat ze de overgang van de schoolbanken naar het arbeidsleven goed hebben aangepakt. Dat opmerkelijke contrast is slechts één van de bevindingen van een exclusief nationaal onderzoek dat Manpower Professional liet uitvoeren naar jongeren en hun eerste job. Manpower Professional is een divisie van de Manpower-groep die zich toespitst op de rekrutering en loopbaanontwikkeling van gespecialiseerde profielen in de domeinen Finance, Engineering, HR en Scientific & Medical. Het onderzoek toont onder andere aan hoe de 3.000 bevraagde studenten de overgang naar het professionele leven zien, en welke verwachtingen en ervaringen ze delen met de 580 starters die ook aan dit onderzoek meededen.

VASTSTELLING 1: "NESTBLIJVERS" OF NIET, ZE ZIJN WEL GEMOTIVEERD!

In tegenstelling tot het stereotiepe denkbeeld wil 70% van de studenten na het voltooien van hun studies zo snel mogelijk gaan werken, en de grote meerderheid wil zich daar vanaf nu al op voorbereiden.

Hun motivatie is duidelijk: 82% heeft rond zijn 18e bewust nagedacht over zijn studiekeuze, en aan het einde van die studies voelt 87% zich klaar voor de zoektocht naar een geschikte eerste job. 76% ziet dat wel als een vrij moeilijke uitdaging. Toch is er meer nodig om het enthousiasme van deze jongeren te temperen. Slechts 38% associeert het begrip "werken" met "stress" en "sleur".

VASTSTELLING 2: DE Y-GENERATIE, TUSSEN VERTROUWEN EN VERTWIJFELING...

Enerzijds stelt de huidige schaarste aan gespecialiseerd talent 76% van de studenten gerust wat hun toekomstkansen betreft en 71% van de studenten geeft aan dat ze een eerste contract willen dat zo goed mogelijk aansluit bij hun diploma. Verrassend genoeg zijn het loon en de extralegale voordelen niet het belangrijkste criterium waarop jongeren hun eerste werkgever selecteren, al vindt 58% van de ondervraagden het wel een belangrijke factor. Het belangrijkste criterium voor de jongeren is een goede bedrijfscultuur en een aangenaam bedrijfssfeer, gevolgd door de carrièremogelijkheden op lange termijn en de jobinhoud en verantwoordelijkheden..

Anderzijds toont de Y-generatie aan water in de wijn te willen doen: 91% is van mening dat ze zich tijdens hun zoektocht naar een eerste job flexibel zullen moeten opstellen. Alle studierichtingen door mekaar zijn er heel wat studenten die met onbeantwoorde vragen blijven zitten over de arbeidsmarkt, 54% vreest een verkeerde keuze te maken. Kristof De lausnay, expert bij Manpower Professional "De jongeren die bij ons komen, hebben vaak nog heel wat vragen. Ze zijn zich er niet altijd van bewust dat de keuze voor een eerste job een belangrijke impact kan hebben op de rest van hun carrière. We raden hen dan ook aan heel goed na te denken voor ze een keuze maken, zodat die eerste job toch minstens in grote lijnen overeenstemt met wie ze zijn en wat ze willen doen. Het is onze rol hen in dat reflectieproces bij te staan door hen de juiste analysetools aan te reiken en hen zo te helpen bij het maken van de juiste keuzes.."

VASTSTELLING 3: WERKEN AAN EEN VLOTTERE OVERGANG VAN SCHOOL NAAR BEDRIJFSLEVEN!

Niet minder dan 78% van de starters is tevreden over hun eerste job. 71% van hen vond die binnen de 3 maanden. 84% van de laatstejaarsstudenten is dan ook bereid om zich op die overgang voor te bereiden. maar 48% voelt zich nog niet goed genoeg voorbereid. Dit cijfer wordt trouwens bevestigd door de starters, van wie 54% a posteriori te kennen gaf dat hun voorbereiding te wensen over liet.

De nood bij de jongeren naar een betere omkadering tijdens het laatste jaar van hun studies en tijdens hun eerste professionele ervaring verschilt, maar is meestal wel heel uitgesproken: 63% vindt dat de bedrijven onvoldoende initiatieven nemen om hen te informeren of te contacteren; 85 % wil graag praktisch advies over de manier waarop ze zich moeten gedragen tijdens jobinterviews; 84% zou het op prijs stellen indien hun profiel werd bepaald en indien ze advies kregen over hun loopbaanmogelijkheden. Bij de jonge professionals liggen de meeste van die cijfers nog hoger, ondanks hun eerste werkervaring. Zowel studenten als starters zijn heel positief over het idee advies en begeleiding te krijgen van een privébedrijf in samenwerking met een onderwijsinstelling.

Vijf tips van Manpower Professional:


- Bereid je voor op je intrede op de arbeidsmarkt, al van bij de start van je laatste jaar: een goede keuze van je eerste job is van strategisch belang.
Probeer je eigen toekomstbeeld te schetsen.

- Informeer je: er is een schat aan informatie en advies voorhanden, o.a. op internet.
Breng ook eens een bezoek aan beurzen, opendeurdagen, bedrijfspresentaties, enz.: het zal je helpen om je keuze te vormen.
- Denk vooraf na over wie je bent, wat je verwachtingen zijn, je sterke punten, je ambities, in welke sector en welk soort bedrijf je wilt werken: die keuze kan bepalend zijn voor het verdere verloop van je carrière.

- Controleer of je conclusies over jezelf en je persoonlijke ambities stroken met de werkelijkheid: spreek erover met mensen die jou goed kennen en met mensen uit de sector waarin je aan de slag wilt: hun feedback zal je helpen om je te positioneren.

- Stort je niet halsoverkop op de eerste de beste job die je krijgt aangeboden: het loon is niet de enige factor, je moet je ook kunnen terugvinden in je toekomstige functie en in de bedrijfscultuur van je toekomstige werkgever.

Voorstelling van de enquête

De enquête "Jongeren en hun eerste job" werd uitgevoerd door marketingonderzoeksbureau Ask in opdracht van Manpower Professional. Aan de enquête namen meer dan 3000 Brusselse, Vlaamse en Waalse studenten deel die op het punt stonden hun bachelor- of masterdiploma te behalen in uiteenlopende specialisatierichtingen. Zij vulden in de periode november 2007-januari 2008 tijdens de lesuren een uitgebreide vragenlijst in. Aan de enquête ging een kwalitatieve studie vooraf die het mogelijk maakte de thema's te identificeren die laatstejaarsstudenten het meest bezighouden en een aantal hypothesen m.b.t. werk te formuleren. De enquête peilt grondig naar de gemoedsgesteldheid van studenten aan het einde van hun studies, naar hun verwachtingen ten aanzien van hun eerste job en hun eerste werkgever en naar hun voorkeuren inzake activiteitensectoren en bedrijfsprofielen. Daarnaast onderzoekt ze ook hun verwachtingen m.b.t. een goede voorbereiding op de zoektocht naar een eerste job.

De studie werd ook aangevuld met een enquête bij een representatieve doelgroep van 580 starters uit verschillende disciplines die recentelijk hun intrede op de arbeidsmarkt hadden gemaakt. De antwoorden van deze groep bieden een verhelderende kijk op de verschilpunten die er soms bestaan tussen de verwachtingen en percepties van de laatstejaarsstudenten en de praktijkervaringen van jonge professionals.

Over Manpower Professional

Manpower Professional is en divisie van de Manpower-groep die zich toelegt op de rekrutering en selectie van specialisten en hoogopgeleide professionals voor functies op junior-, senior- en managementniveau. Manpower Professional is actief in de segmenten Finance, Engineering, HR en Scientific & Medical voor zowel vaste, tijdelijke, outsourcing- als uitzendmedewerkers. De divisie steunt daarbij op de expertise van gespecialiseerde consultants en heeft kantoren in alle grote Belgische steden. De aanpak van Manpower Professional bestaat erin de kandidaten te helpen om de juiste keuzes te maken tijdens de verschillende fasen van hun carrière door hen een service op maat aan te bieden. Manpower Professional biedt een brede waaier jobaanbiedingen in ondernemingen uit de privésector en de openbare sector, ongeacht hun grootte of activiteitendomein.

In samenwerking met de Vlerick Gent Management School ontwierp Manpower Professional de 'Life Balance Check-Up'. Deze tool is beschikbaar op www.you-only-live-once.be en helpt kandidaten een beter inzicht te krijgen in hun persoonlijkheid, hun professionele keuzes beter te formuleren en op die manier hun carrière op het juiste spoor te krijgen. Het is maar één voorbeeld van de innoverende kijk op loopbaancoaching bij Manpower Professional.

Perscontact

Manpower België:
Marc Vandeleene - marc.vandeleene@manpower.be
gsm +32 495 24 05 43 - tel. +32 2 639 10 81
Louizalaan 523, 1050 Brussel - www.manpowerprofessional.be

De bijlagen zijn beschikbaar op www.pressreleases.be.

URL: http://www.manpower.be http://www.manpowerprofessional.be
Picture: (None)
Attachments: manpower_20080917_153141_114_Att_1.doc manpower_20080917_153141_114_Att_2.doc manpower_20080917_153141_114_Att_3.pdf manpower_20080917_153141_114_Att_4.pdf

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR