ACP wil je de ontwikkelingen niet onthouden. Hier lees je meer.
Op donderdag 18 september 2008 heeft CGOP overleg plaatsgehad tussen
de vier politiebonden en de minister van BZK. Namens de ACP waren
Gerrit van de Kamp, Wiep van der Pal en Alie Nijboer aanwezig. De
agenda van het overleg publiceerden we gisteren al.
Landelijke arbeidstijdenregeling (LAR)
Na veel, langdurig en zorgvuldig overleg is er dan eindelijk een
Landelijke arbeidstijdenregeling. Dit is een regeling die nadere
bepalingen geeft omtrent arbeidstijden binnen de sector politie. De
afspraken zullen worden omgezet in formele regelgeving. De regels
zullen gelden voor de duur van 30 maanden. Ruim voor het verstrijken
van die periode zal bezien worden of de regels (al dan niet gewijzigd)
gecontinueerd kunnen worden. Met de Minister hebben wij afgesproken
dat wij pas inhoudelijk communiceren zodra de definitieve tekst (er
zijn nog enkele wijzigingen afgesproken) gereed is.
Sociaal Statuut
Al lang is er de behoefte om één landelijke Sociaal Statuut te
hanteren indien er sprake is van een reorganisatie. Het landelijk
Sociaal Statuut is een aanvulling op bepalingen die nu al in het Barp
opgenomen zijn en komt in de plaats van de huidige nog bestaande
sociaal statuten. Tijdens een extra CGOP op 2 oktober zullen we ook
hier een slag maken om landelijke uniformiteit te krijgen. Op die
manier kent iedere collega dezelfde rechten en weet waar hij of zij
bij een reorganisatie op kan rekenen.
Reorganisaties
In de CAO 2005-2007 is afgesproken dat elke reorganisatie door de
vakbonden in de CGOP moet worden goed gekeurd. Tijdens dit overleg
stonden twee reorganisaties op de agenda; één in Hollands Midden
(planfuncties) en één in Gelderland Midden (intakefuncties en PSC). De
ACP heeft kritische vragen gesteld over de plaatsing van mensen en
flankerende maatregelen. Nadat de afgevaardigden van beide korpsen
uitgebreid op onze vragen zijn ingegaan, is de ACP akkoord gegaan met
de reorganisaties. Meer informatie per korps zie je hieronder.
Hollands Midden:
Kritische vragen zijn gesteld omtrent de plaatsingsmogelijkheden van
de collega's die hun functie kwijt raken. Het korps heeft aangegeven
dat van de in totaal 14 betrokken collega's de meesten het
vooruitzicht hebben dat zij op dit moment herplaatst kunnen worden.
Een paar zullen herplaatsbaar ambtenaar worden. Het korps zal in
overleg met de medewerkers een passende oplossing zoeken. Wel is
afgesproken dat het oude sociale statuut gehanteerd wordt voor zover
deze niet in strijd is met de landelijke rechtspositie (want dan gaat
die voor).
Gelderland Midden:
De werkgever heeft ons nadrukkelijk aangegeven dat zij de verwachting
heeft dat alle betrokken collega's herplaatst kunnen worden en dat zij
in ieder geval op termijn aan het niveau van de nieuwe functie zullen
voldoen. Mocht dit door onvoorziene omstandigheden niet lukken, dan
heeft het kops toegezegd dat er een passende oplossing wordt gevonden.
In ieder geval zal ingestoken worden op van werk naar werk.
Op dit moment is nog niet inzichtelijk of er sprake zal zijn van
(forse) toename van woon-werkverkeer. Mocht dit aan de orde zal zijn,
dan zal op individueel niveau maatwerk worden toegepast.
Fysieke vaardighedentoets (FVT)
In juni jl. heeft de ACP de Minister een aantal vragen gesteld over de
ongevallen die zich in verschillende korpsen hebben voorgedaan tijdens
de FVT. De Minister heeft ons nu een rapportage overhandigd, waarbij
zij ingaat op onze vragen. We hebben uitvoerig stilgestaan bij de
huidige gang van zaken en onrust rondom de FVT. Op aandringen van de
ACP zijn afspraken gemaakt over een zorgvuldige invoering van de -in
de CAO 2005-2007 afgesproken- verplichte test, waarbij we nadrukkelijk
hebben gewezen op de noodzaak van draagvlak bij de politieambtenaren
in Nederland. We hadden reeds onze visie ingediend bij de werkgroep
Fit en Gezond!
De volgende afspraken zijn gemaakt:
- vóór 1 januari 2009 vindt een evaluatie plaats van de resultaten en
ervaringen tot nu toe
- in die evaluatie worden onder andere meegenomen de uitkomsten van
het TNO-onderzoek, de bevindingen van de Arbeidsinspectie inzake de
ongevallen die de afgelopen tijd hebben plaatsgevonden, een quickscan
in de korpsen (waarbij de medezegggenschapsorganen worden betrokken)
en inzicht in de oorzaken van "de afvallers"
- de ACP heeft zich op het standpunt gesteld dat de uitkomst van de
evaluatie invloed kan hebben op het al dan niet verplicht invoeren van
de test per 1 januari 2009
- er zullen afspraken gemaakt worden rond facilitering door de
werkgever, immers fitheid en gezondheid van de werknemer is een
gedeelde verantwoordelijkheid, dus ook een verantwoordelijkheid van de
werkgever (CAO-tekst luidt "in het kader van fit en gezond biedt de
werkgever de werknemer de nodige faciliteiten die bevorderlijk zijn
voor de gezondheid en in verband daarmee de fitheid voor betrokken
politieambtenaren")
- aan de collega's zal helder en eenduidig uitgelegd moeten worden wat
die verplichte invoering van de test, zodra daar sprake van is, nu
precies inhoudt.
Het ACP-voorstel ingediend bij de werkgroep Fit en Gezond beschrijft
onder meer een onderscheid in 3 fases:
1. de invoeringsfase: er worden faciliteiten voor de werknemers
afgesproken om ervoor te zorgen dat collega's op het gewenste niveau
komen.
2. de studenten: het is van groot belang dat de studenten ook na het
behalen van de test hun gezond- en fitheid op peil houden (laat het
niet versloffen terwijl ze al op niveau zitten!).
3. de structurele fase: de werkgever stelt trainingsmiddelen ter
beschikking, biedt ondersteuning om de test te halen, plant
trainingsuren in, biedt zo nodig individuele begeleiding aan en maakt
zo nodig speciale afspraken voor leeftijdsgroepen (en functies).
Fuwa en beloningsonderzoek
De afspraken uit de CAO over Functiewaardering en het
beloningsonderzoek moeten voortvarend opgepakt worden. Dat moet ook
gezien het vastgestelde tijdpad. Er is een werkgroep ingesteld waarbij
werkgever en bonden vertegenwoordigd zijn. Wij laten ons daarin
bijstaan door diverse deskundigen. We hebben elkaar gevonden op de
volgende (uitgangs)punten:
1. Met de vereenvoudiging van het loongebouw wordt zo spoedig mogelijk
een start gemaakt.
2. Er is overeenstemming dat de functiebeschrijvingen zoals die nu
ontwikkeld zijn (LFNP) gebruikt gaan worden voor het
beloningsonderzoek. Het betreft hier een beschrijvend instrument. Wel
wordt er nog gekeken (in overleg met het landelijk HRM-programma) of
de politiespecifieke elementen voldoende zijn opgenomen in deze
functiebeschrijvingen.
3. Er is overeenstemming dat de bestaande conversietabel op termijn
niet meer bruikbaar is en dat er een nieuwe moet worden ontwikkeld. De
ontwikkeling van deze tabel zal later in het proces plaatsvinden,
omdat voor de ontwikkeling ervan meer informatie beschikbaar moet
zijn.
4. Op korte termijn zal gestart worden met het inventariseren van
rechtspositionele afspraken die herzien/aangepast moeten worden in het
kader van de modernisering.
*** Zodra er afspraken of regelingen op papier staan, zal de ACP die
op de website publiceren. ***
Politiebond ACP