Ingezonden persbericht
GroenLinks de straat op voor autovrije grachten
UTRECHT - De Utrechtse grachten en werfkelders zijn uniek in de wereld. GroenLinks wil daarom de grachten autovrij maken, om schade aan het monument te voorkomen.
De gemeente Utrecht wil de grachten en de werfkelders graag op de wereld-erfgoedlijst van Unesco krijgen. Op die lijst staan de meest waardevolle cultuurhistorische bouwwerken van de wereld, zoals het centrum van Krakow en de molens bij Kinderdijk. ,,De Utrechtse grachten, werven en kelders horen zeker op dat lijstje thuis", zegt raadslid Pepijn Zwanenberg. ,,In de middeleeuwen hadden de grachten de functie van haven en vandaag de dag geven zij de stad een unieke uitstraling. Dat moet je beschermen."
Utrecht doet al veel om het cultuurhistorische monument te beschermen. De kelders hebben echter steeds meer te lijden onder het vele autoverkeer dat er overheen rijdt. In het voorjaar moest een deel van de gracht bij het Stadhuis worden afgesloten voor autoverkeer, omdat bij een inspectie schade was vastgesteld aan de kelders. Op enkele plaatsen zijn noodmaatregelen genomen om verdere schade te voorkomen.
Enquête
GroenLinks vindt het een logische stap om autoverkeer van de grachten te weren. ,,Nu hebben we de kans om te laten zien dat de aanvraag bij Unesco ons serieus is. Maar we willen natuurlijk wel graag weten hoe bewoners van Utrecht hierover denken. Daarom vragen wij zaterdag 20 september aan honderden mensen op straat of zij ook vinden dat de grachten autovrij moeten worden", aldus Zwanenberg.
GroenLinks heeft meer argumenten om auto's te willen weren van de grachten. ,,Inwoners en bezoekers kunnen de schoonheid van de grachten en van de grachtenpanden veel beter ervaren zonder geparkeerde auto's en zonder automobilisten die zich tussen voetgangers en fietsers een weg banen over de smalle rijstrook. Maar denk ook aan schonere lucht. De stad voldoet nu niet aan de Europese normen voor schone lucht en er moet nog veel gebeuren om de vervuiling terug te dringen. "
PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie hebben afgesproken dat het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad tot 2010 zal verminderen. Ook komen er meer parkeerterreinen aan de randen van de stad, waar vandaan bezoekers met het openbaar vervoer naar het centrum kunnen reizen. ,,Het autovrij maken van de grachten past prima binnen dit beleid. En in andere steden is aangetoond dat het centrum een impuls krijgt als auto's worden geweerd," aldus Zwanenberg.
Ingezonden persbericht