Overijssel koopt 19 kunstwerken van Paul Citroen
Een zelfportret van Paul Citroen.
De provincie Overijssel heeft 19 kunstwerken van Paul Citroen
aangekocht uit particulier bezit. Overijssel bezat al de grootste
Citroen-collectie ter wereld. Niettemin wordt de aankoop gezien als
een belangrijke aanwinst voor de collectie, omdat het hier gaat om een
reeks sleutelwerken in Citroens oeuvre.
Een belangrijk deel van de 19 aangekochte werken is te zien op de
Paul- Citroententoonstelling in Museum De Fundatie te Zwolle, die
zaterdag 20 september 2008 officieel wordt geopend door de dochter van
Paul Citroen, Paulien Bruggeman- Citroen. Cultuurgedeputeerde Dick
Buursink zal daar ook spreken. De tentoonstellingsvoorbereidingen die
een jaar geleden startten hebben gezorgd voor een hernieuwde
belangstelling voor Citroen, ook internationaal en met name in
Berlijn.
"Paul Citroen (1896-1983) - Tussen modernisme en portret" is de titel
van de tentoonstelling in het Paleis aan de Blijmarkt. De
tentoonstelling biedt een overzicht van het omvangrijke oeuvre van
Paul Citroen en omvat ruim 250 werken. Een groot deel hiervan is
afkomstig uit de nalatenschap van Citroen, die sinds 1995 in bezit is
van de Provincie Overijssel en wordt beheerd door Museum de Fundatie.
In totaal bezit de provincie Overijssel ruim 2000 werken van Paul
Citroen. De provincie verwierf ze vanaf 1973-1975. Dat gebeurde op
voorstel van het Statenlid Maaskant; hij was bevriend met Paul
Citroen. De kunst diende als verfraaiing van het nieuwe provinciehuis,
dat indertijd door Koningin Juliana officieel werd geopend. De
tentoonstelling in het Paleis aan de Blijmarkt omvat daarnaast zo'n
zeventig werken op papier uit de collectie van het Bauhaus-Archiv
Berlin en een reeks belangrijke bruiklenen van particulieren en musea.
Veel van de werken zijn nu voor het eerst voor publiek te zien, van 21
september 2008 tot en met 11 januari 2009.
De belangstelling in Berlijn voor de kunst van Paul Citroen heeft een
historische aanleiding. Paul Citroen werd er geboren, Berlijn was in
de eerste decennia van de vorige eeuw het brandpunt van de artistieke
avant-garde en Paul Citroen zat er middenin. Citroen werd chroniqueur,
verzamelaar en propagandist van de moderne kunst. In 1928 vestigde hij
zich in Nederland en in 1933 richtte hij met Charles Roelofsz
(1897-1962) in Amsterdam de Nieuwe Kunstschool op, naar voorbeeld van
het Bauhaus. In zijn werk richtte Citroen zich vooral op het portret,
een genre dat hij vanaf het begin van zijn loopbaan beoefende en tot
aan zijn dood koesterde als zijn specialisme.
Verwacht wordt dat de Paul Citroen-tentoonstelling - evenals de Jeroen
Krabbé - expositie eerder dit jaar - een flinke publiekstrekker
wordt. De provincie Overijssel stimuleert de openstelling van kunst en
cultuur voor een breed publiek. Cultuurgedeputeerde Buursink: "We
werken aan een klimaat dat kunstenaars uitdaagt om in Oost-Nederland
te komen werken. Dat ontmoetingen creëert tussen kunstenaars met hun
werk en het publiek. Waarbij kunstenaars hun werk ook moeten kunnen
verkopen. En waarbij ook overheden als opdrachtgever durven optreden.
Want een dynamisch cultuurklimaat vraagt investeringen, vraagt soms
lef". Zijn motto: "Voor iets bijzonders steek je de IJssel over".
Provincie Overijssel