Handtekeningen op truck voor betere beloning chauffeurs
Woensdagochtend 17 september om 10.00 uur overhandigen
beroepsgoederenchauffeurs en vakbondsbestuurders van FNV Bondgenoten
honderden handtekeningen aan de voorzitter van TLN, dhr. Sakkers, bij
het kantoor van TLN, Boris Pasternaklaan 22 te Zoetermeer.
De handtekeningen zijn verzameld op een 18 meter lange truck met
oplegger ter ondersteuning van de eis tot verbetering van het inkomen
van de beroepschauffeurs met 6%. De onderhandelingen voor een cao voor
het beroepsgoederenvervoer beginnen donderdag 18 september.
De roep om een forse inkomensverbeteringen voor beroepschauffeurs komt
niet uit de lucht vallen. Uit een onderzoek van de AWVN (Algemene
Werkgevers Vereniging Nederland) en het onderzoeksbureau Basis en
Beleid in opdracht van de sociale partners, blijkt dat de beloning in
de sector beroepsgoederenvervoer ver achterloopt bij andere,
vergelijkbare sectoren. Daarbij komt dat de invoering van de 48-urige
werkweek de chauffeurs sterk zal beperken in het maken van overuren,
wat inkomen scheelt. Ook is er een enorm tekort is aan
beroepschauffeurs. Op dit moment zijn er zo'n 4500 vacatures op 95.000
banen.
Het onderzoek van AWVN en Basis en Beleid maakt een vergelijking van
de beloning van gelijkwaardige functies in het beroepsgoederenvervoer
met de cao Metalectro, cao Groothandel in Levensmiddelen, cao Openbaar
Vervoer, cao Zuivelindustrie en cao Betonproductenindustrie. De
geconstateerde achterstand in beloning in het beroepsgoederenvervoer
is schokkend te noemen. Zo liggen de uurlonen van de hoogste
salaristreden gemiddeld 19% lager. Voor de salarisschalen voor de
chauffeurs is dat 18%. De uurlonen van de aanvangssalarissen liggen
gemiddeld 21% lager dan die van de vergeleken cao's.
De beloningsachterstand wordt verder vergroot door de hoge
werknemerspremie voor de pensioenopbouw, de relatief lage vergoeding
voor overwerk en de lagere toeslagen voor ploegendiensten.
Tot nu toe viel de achterstand in beloning niet op, omdat het inkomen
van de chauffeurs voor een belangrijk deel werd bepaald door de
gemaakte overuren: het werken van 55 tot 60 uur per week is heel
normaal in de sector. Door de invoering van de 48-urige werkweek in
maart 2011 wordt de achterstand in beloning voor de werknemers
voelbaar, omdat dan veel overwerk vervalt.
FNV Bondgenoten