abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
18 september 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
CEND/HDJZ-2008/1290 sector SCH
Onderwerp
aanbieding Binnenvaartregeling
Geachte voorzitter,
Ingevolge mijn toezegging aan de Tweede Kamer in het debat over de Binnenvaartwet op
12 april 20071 doe ik u bijgaand het ontwerp voor de Binnenvaartregeling toekomen.
Ter toelichting breng ik het volgende onder uw aandacht.
1. Omdat deze regeling de materie van ruim 60 van de thans geldende
binnenvaartregelingen omvat, is een omvangrijke regeling ontstaan. Echter slechts is
beoogd de geldende regelgeving te codificeren en waar mogelijk doublures en
overlappingen weg te nemen. In die zin bevat deze regeling in beginsel geen nieuw beleid.
2. Wel nieuw is de implementatie van richtlijn nr. 2006/87/EG2 inzake technische eisen
voor binnenschepen in hoofdstuk 3 van de regeling. Deze richtlijn, die de huidige richtlijn
82/714/EEG vervangt, is in grote mate gelijk aan de geldende technische voorschriften
voor de Rijn (op grond van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995). In die zin
is sprake van harmonisatie.
Een ander nieuw element bestaat uit een overgangsregeling en een vrijstelling voor de
pleziervaart, in verband met de invoering van het nieuwe beperkt groot vaarbewijs. Beide
zijn opgesteld in nauw overleg met betrokken organisaties in de pleziervaart en scouting
1 Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 20062007, nr. 61, blz. 3435.
2 Richtlijn nr. 2006/87/EG van 12 december 2006 van het Europees Parlement en de Raad
van de Europese Unie tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen
en tot intrekking van Richtlijn nr. 82/714/EEG van de Raad (PbEU L 389).
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
CEND/HDJZ-2008/1290 sector SCH
en conform mijn toezeggingen in bovengenoemd debat over de Binnenvaartwet in april
2007. Het betreft in de eerste plaats een overgangsregeling voor de huidige eigenaren van
pleziervaartuigen met een lengte van ten minste 25 en ten hoogste 40 meter, die in het
bezit zijn van een klein vaarbewijs, en zonder deze vrijstelling een beperkt groot
vaarbewijs zouden moeten verwerven om hun schip te mogen blijven besturen. Deze
eigenaren kunnen met het klein vaarbewijs blijven doorvaren. Daarnaast komt er een
vrijstelling om dergelijke grote pleziervaartuigen te mogen besturen voor degenen die een
speciaal daarop gerichte opleiding hebben gevolgd en na het van kracht worden van de
Binnenvaartwet een plezierschip aanschaffen dat in de genoemde lengteklasse valt. Deze
opleiding, die met een theoretisch en een praktijkexamen wordt afgesloten, vervangt de
opleiding voor het beperkt groot vaarbewijs en de daaraan verbonden verplichte vaartijd.
Voor pleziervaarders is het namelijk in de praktijk niet goed mogelijk om de vereiste
vaartijd op te bouwen.
Voorts komt er een nieuwe vrijstelling van de grootvaarbewijsplicht voor schippers van
rondvaartboten van het Amsterdamse grachtentype die een speciaal voor deze groep
ontwikkelde beroepsopleiding voor dit werk hebben genoten.
Nieuw is tenslotte ook de wijze waarop de aanwijzing van toezichtsambtenaren is
geregeld. Het is niet langer nodig dat de individuele toezichtsambtenaren van provincies,
gemeenten en waterschappen bij besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat
worden aangewezen. In plaats daarvan kunnen de besturen van provincies, gemeenten en
waterschappen dit zelf doen, indien deze besturen door de minister in de regeling zijn
aangewezen.
3. In het afgelopen jaar is hard gewerkt aan deze ontwerp-Binnenvaartregeling. Hoofdstuk
3 inzake de technische voorschriften is inmiddels genotificeerd bij de Europese Commissie.
Ook is in korte tijd het overleg met het Deelorgaan binnenvaart, waarin het betrokken
bedrijfsleven zitting heeft, afgerond. Ik ben de betrokken organisaties erkentelijk voor hun
coöperatieve opstelling daarin.
4. De regeling strekt ter uitvoering van de Binnenvaartwet en het Binnenvaartbesluit, welk
regelcomplex op 30 december a.s. in werking moet treden ter uitvoering van de hierboven
genoemde richtlijn nr. 2006/87/EG. Alle inspanningen zijn er steeds op gericht geweest
deze datum te halen. Ik ben dan ook zeer verheugd te kunnen melden dat het zich laat
aanzien dit doel wordt bereikt.
---
CEND/HDJZ-2008/1290 sector SCH
Dit betekent dat deze vrijwillige `voorhang' van de regeling bij uw Kamer in tijd gezien
helaas moet worden beperkt. Deze voorhang eindigt op 27 oktober 2008. Ik hoop dat uw
Kamer daarvoor begrip heeft. Ik verwacht daardoor in de gelegenheid te zijn om de
regeling in de tweede helft van november in de Staatscourant te publiceren.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat