Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
BTTB bevestigt: treinen rijden langzamer
Brussel-Antwerpen was 8 minuten sneller in 1935
De treinen op de grote assen in ons land mogen dan wel iets stipter
rijden, tegelijk rijden ze ook trager. Dat blijkt uit een recent
rapport van het Rekenhof. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
vergeleek de rittijden op enkele verbindingen en kan de conclusies van
het Rekenhof bevestigen. In 1935 waren de treinen tussen
Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord 8 minuten sneller dan ze in 2009
zullen zijn.
De trein is de hoofddrager van het openbaar vervoer. Snelheid is niet
het enige criterium, maar reizigers die met het openbaar vervoer meer
dan anderhalf keer zo lang onderweg zijn dan met de auto haken af.
Een goed opgezette dienstregeling vertoont enige marge. Een
internationaal aanvaarde norm is 7% boven de tijd die in normale
omstandigheden nodig is. Op het Belgisch spoorwegnet zijn er vaak
grotere marges.
De NMBS maakt ook niet altijd de juiste materieelkeuzes. De zware
dubbeldeksrijtuigen zijn welkom voor de capaciteit, maar momenteel
zijn de locomotieven die ze trekken niet sterk genoeg. Op enkele
verbindingen rijden comfortabele rijtuigen, maar ze hebben te smalle
deuren, zodat het in- en uitstappen van de reizigers te lang duurt.
Goede materieelkeuzes bevorderen de snelheid.
Ook vraagt de BTTB reizigerstreinen altijd voorrang te geven op
goederentreinen. Dit is niet altijd het geval.
--
Achtergrondartikel: Jacques Peeters, Trein der traagheid, verschijnt
in Mondig Mobiel 85, eind september 2008, tevens beschikbaar via onze
website: klik hier