NMa beboet ProRail voor overtreden Spoorwegwet
08-27 / 18-09-2008
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft aan ProRail twee
boetes opgelegd wegens overtredingen van de Spoorwegwet. ProRail is de
beheerder van het Nederlandse spoorwegnet.
Capaciteitsverdeling voor de dienstregeling 2007
De eerste boete bedraagt 776.000. De boete is opgelegd voor de wijze
waarop ProRail Connexxion heeft behandeld in het proces tot verdeling
van capaciteit onder spoorwegondernemingen. ProRail heeft zich bij die
capaciteitverdeling voor de dienstregeling 2007 niet gehouden aan de
regels van de Spoorwegwet, die moeten waarborgen dat de verdeling van
capaciteit op een goede en eerlijke manier plaatsvindt. Het gaat hier
om de capaciteit voor het rijden op de Valleilijn (baanvak
Amersfoort-Ede-Wageningen en emplacementen Amersfoort). Connexxion
heeft de aanbesteding van de Valleilijn gewonnen en was in 2007 nieuw
op de spoorvervoersmarkt. De NMa heeft vastgesteld dat ProRail de
aanvraag van Connexxion niet gelijk heeft behandeld als die van NS
Reizigers (NSR) en dat ProRail aan de aanvraag van NSR ten onrechte
voorrang heeft gegeven. Door die handelwijze van ProRail zag
Connexxion zich genoodzaakt haar aanvraag aan te passen aan de
dienstregeling van NSR. De aanvraag van NSR was gebaseerd op een
ontwerp voor de dienstregeling 2007 dat binnen het zogenoemde project
Samen Sporen tot stand was gekomen. Connexxion maakte van dat overleg
geen deel uit. ProRail is wettelijk verplicht capaciteitsaanvragen van
spoorwegondernemingen zoveel mogelijk te honoreren. Daartoe dient zij
die aanvragen op onderling gelijkwaardige wijze in behandeling te
nemen en op een eerlijke wijze tegen elkaar af te wegen. Doordat
ProRail het belang van NSR heeft laten prevaleren, heeft ProRail naar
het oordeel van de NMa gehandeld in strijd met het wettelijke gebod
van non-discriminatie.
Niet naleven van termijnen
De NMa heeft ProRail eveneens een boete van 100.000 opgelegd wegens
het niet naleven van de termijn om voor de Valleilijn een zogenoemde
capaciteitsanalyse te maken nadat de capaciteitsverdeling op die lijn
tot problemen leidde tussen Connexxion en NSR. Een dergelijke analyse,
die mogelijke oplossingen van het knelpunt moet aangeven, dient binnen
zes maanden nadat infrastructuur overbelast is verklaard, voltooid te
zijn. ProRail heeft deze termijn met twee maanden overschreden. De NMa
hecht groot belang aan goede naleving van de termijnen, zodat ProRail
voor de plaatsen waar schaarste is geconstateerd tijdig het proces in
gang zet om structurele oplossingen te vinden door de capaciteit te
vergroten. Hiertoe heeft ProRail verschillende mogelijkheden
voorhanden. Te denken valt aan organisatorische maatregelen of fysieke
oplossingen. Bij dit alles moet worden bedacht dat vervoerders geen
andere keuze hebben, zij kunnen alleen bij ProRail terecht.
Het onderzoek in deze zaken is uitgevoerd door de Vervoerkamer, het
onderdeel van de NMa dat toezicht houdt op de vervoerssector op basis
van de Spoorwegwet. Toezicht op capaciteitsverdeling in de spoorsector
is één van de prioriteiten van de NMa voor dit jaar.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)