Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF
Meldactie Consument en de zorg
18 september 2008
Van 22 september tot 6 oktober organiseert het meldpunt Consument en
de Zorg de meldactie Verpleeg- en verzorgingshuizen: hoe kan het
beter? Consument en de Zorg roept bewoners, familie én zorgverleners
op hun ervaringen te melden. Consument en de Zorg is een initiatief
van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie. Zij organiseert
deze meldactie samen LOC-LPR, de landelijke organisatie voor
cliëntenraden in onder meer de sector verpleging en verzorging.
In Nederland wonen ongeveer 150.000 mensen in een verpleeg- of
verzorgingshuis. Er is veel discussie over de kwaliteit van zorg in
deze instellingen. Als we de media moeten geloven is het overal kommer
en kwel. Toch gaat er veel goed en zijn er talloze voorbeelden van
inspirerende initiatieven en activiteiten. Bijvoorbeeld een
verzorgingshuis waar regelmatig eetactiviteiten worden georganiseerd
voor bewoners en familie gezamenlijk. Of een verpleeghuis waar
bewoners kunnen kiezen uit een grote verscheidenheid aan
dagactiviteiten.
Schrijnende voorbeelden zijn er helaas ook. Patiënten die in de
weekenden aan hun lot worden overgelaten. Bejaarden die pas tegen het
middaguur uit bed worden geholpen, terwijl zij anders zouden willen.
Mensen die uitgeschreven worden als ze langer dan zeven dagen afwezig
zijn en vervolgens weer op de wachtlijst moeten.
Tussen instellingen die eenzelfde budget hebben, zijn er veel
verschillen in wat men voor cliënten doet en hoe goed men inspeelt op
persoonlijke wensen en leefstijlen. Instellingen die hierin minder
bedreven zijn kunnen veel baat hebben bij praktijkvoorbeelden over hoe
het anders kan.
Met deze meldactie bouwen de NPCF en LOC-LPR voort op de al aanwezige
informatie over de kwaliteit en de waardering door klanten. Bijzonder
in deze meldactie is dat er aandacht wordt geschonken aan wat er goed
gaat binnen de instellingen. Door daar meer aandacht aan te besteden,
krijgen cliënten en hun familieleden ook zicht op hoe het in andere
instellingen geregeld is. Voor hulpverleners kunnen dergelijke goede
voorbeelden een inspiratiebron zijn.
Vanaf 22 september kunnen mensen hun ervaringen met verpleeg- en
verzorgingshuizen melden op de website Consumentendezorg.nl. Meldingen
van bewoners zijn welkom, maar ook van familieleden of bekenden. Het
gaat om alle vormen van ervaringen.
Ook kan men bellen met het Meldpunt Consument en de Zorg telefoon 030
29 16 777. Het meldpunt is tijdens de actie bereikbaar op werkdagen
van 10.00 tot 17.00 uur.