NEN


Toerist beter af met normen?

dinsdag 16 september 2008, 13:08

Een toerist verwacht een bepaalde kwaliteit van de aangeboden toeristische diensten en producten. NEN en ISO kunnen hierbij helpen. Binnenkort worden drie werkgroepen opgericht: 'Natural Protected Areas', 'Adventure Tourism' en 'Beach Services'.

'Natural Protected Areas'
Costa Rica heeft het initiatief genomen om een norm te ontwikkelen voor beschermde natuurgebieden. Het bevorderen van recreatie in de natuur en het herstel van beschermde natuurgebieden staan hierbij centraal. Door het vastleggen van kwaliteitsaspecten van bijvoorbeeld ontvangst van bezoekers, informatieverstrekking, natuureducatie, toegankelijkheid, bewegwijzering, schoonmaak en onderhoud, kan uw vakantie een stuk aangenamer worden en de natuur beter beschermd blijven.

'Adventure Tourism'
Vakanties in de natuur kunnen avontuurlijk en soms risicovol zijn. Denk hierbij aan wildwatervaren, mountainbiken, bungeejumpen, trektochten en het beklimmen van bergen. Avontuurlijk, maar wel graag veilig. Brazilië en het Verenigd Koninkrijk wensen dat ook. Zij willen komen tot een internationale norm waarin eisen zijn vastgelegd die betrekking hebben op begeleiding, procedures, informatievoorziening en veiligheidsaspecten.

'Beach Services'
Zijn avontuurlijke vrijetijdsactiviteiten niets voor u en gaat u liever lekker lui aan het strand liggen? Ook daar wenst u toch veiligheid én een schoon strand? Veel is al vastgelegd door het internationale eco-label 'De Blauwe Vlag'. Het verre vakantieland Thailand denkt meer te kunnen bereiken door een ISO-norm. Uitgangspunt is de sociale functie van stranden te promoten met behoud van de natuur. Tevens biedt een norm een internationaal herkenbaar hulpmiddel voor het beheer van stranden.

Behoefte aan normen?
Voor normontwikkeling op het gebied van 'Natural Protected Areas', 'Adventure Tourism' en 'Beach Services' willen wij weten of er in Nederland ook behoefte aan normen is. Heeft u hier een mening over, of heeft u nog vragen/opmerkingen, dan kunt u contact opnemen met Merel Ahles, e-mail merel.ahles@nen.nl, telefoon (015) 2 690 293. zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
NEN Consumentenzakenmail (Publicatie)