Gemeente Alkmaar
College: herziene offerte nog steeds te duur
Raad stelt bespreking Schelphoekgarage uit
Alkmaar, 18 september 2008
De raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer gaat in op het aanbod van het college om een informatiebijeenkomst te houden over de Schelphoekgarage, voordat erover gediscussieerd wordt. Daarom wordt het onderwerp vanavond niet besproken. Aanleiding is een herziene aanbieding van BAM Vastgoed, die vorige week donderdag binnenkwam.
Aanbieding wederom herzien
Wethouder Binnendijk meldde woensdagochtend op de wekelijkse persconferentie dat BAM Vastgoed de aanbieding voor een ondergrondse parkeergarage onder de Schelphoek met 500 openbare parkeerplaatsen voor bezoekers aan de binnenstad opnieuw heeft herzien. De projectontwikkelaar, die de beoogde plek van de parkeergarage in bezit heeft, heeft bepaalde kostenposten verlaagd, en meer risico's zijn in deze offerte afgekocht. Het prijskaartje blijft echter ruim 35 miljoen euro. Het college oordeelt dat de marktconformiteit iets is verbeterd, maar vindt de aanbieding nog steeds te duur.
Wensen leken goed te combineren
Het college is al lange tijd met BAM Vastgoed in onderhandeling over een ondergrondse parkeergarage op de Schelphoek. BAM Vastgoed bezit grond in dit deel van de stad om een fraaie woonbuurt te bouwen. Voor dit nieuwe havenkwartier moet BAM hier al op zoek naar 170 parkeerplekken voor bewoners en circa 130 plekken voor bezoekers aan deze buurt. Daarnaast was het college sinds 2001 op zoek naar een plek aan de oostkant van de binnenstad waar ze ondergrondse parkeerplaatsen voor bezoekers van de binnenstad kon bouwen. Beide wensen leken goed te combineren door één hele grote parkeergarage te bouwen onder nieuw te bouwen appartementen.
Niet marktconform, matig marktconform, marktconform
Sinds juli ligt er een aanbieding van BAM Vastgoed, die op 4 september en 11 september is herzien. Royal Haskoning/ BM Managers, die als onafhankelijk deskundige is ingehuurd door beide partijen, beoordeelde de oorspronkelijke aanbieding als "niet marktconform", onder meer door gebrek aan noodzakelijke informatie en onderbouwing van verschillende kostenposten. Na de eerste herziening van begin september en de aanvullende inlichtingen van BAM beoordeelde de onafhankelijk deskundige deze aanbieding in een tussentijdse beoordeling als "matig marktconform". Over de laatste herziene aanbieding van afgelopen donderdag is het oordeel van de deskundige dat deze dankzij de aanpassingen en aanvullende informatie als "marktconform" kan worden beschouwd.
Geen 29 miljoen, maar 40 miljoen
De onafhankelijke deskundige kijkt bij de laatste beoordeling echter niet meer naar alle posten, zoals compensatie voor renteverliezen van BAM en de hoge premie die BAM in rekening om een gegarandeerde prijs te hanteren. Deze laatste twee posten worden nog steeds nauwelijks onderbouwd, maar verhogen de prijs voor de parkeergarage wel met circa 4,4 miljoen euro. De totale rekening van 35 miljoen euro wil BAM Vastgoed betaald zien zodra de onderste twee parkeerdekken, waar de 500 plekken voor de gemeente komen, gereed zijn. Dan moet de gemeente nog jaren wachten voordat ze de garage in gebruik kan nemen, omdat erboven nog een parkeerdek, een in- en uitgang en appartementen moeten worden gebouwd. Dat zou de gemeente nog eens bijna vier miljoen euro extra aan rente gaan kosten. Deze extra kosten, gecombineerd met het feit dat BAM circa 4% meer vraagt voor het bouwen dan de prijs die de gemeente betaald zou hebben als er concurrerende offertes konden worden aangevraagd, maakt dat de gemeente geen 29 miljoen euro kwijt is, maar bijna 40 miljoen euro. Daarom vindt het college de aanbiedingen van BAM nog steeds te duur en onvoldoende marktconform.
Bouwkosten zijn billijk
De schoen wringt volgens wethouder Binnendijk niet zozeer in de kale bouwkosten: "In het raadsvoorstel van 4 september stelden wij al dat de bouwkosten billijk zijn, maar de extra kosten, algemeen bijkomende kosten en opslagen onevenredig hoog."
Kolomvrij of kolomluw
Berichten dat de gemeente in oktober 2007 al wist dat de parkeerkelder op dat moment al 32,5 miljoen euro exclusief BTW moest kosten, werden door wethouder Binnendijk op de persconferentie weersproken: "Dat bedrag sloeg op een kolomvrije variant. We weten al jaren dat dat nog veel duurder is. De raad heeft gekozen voor een parkeerkelder met weinig kolommen, niet voor de variant zonder kolommen."
Woord aan de gemeenteraad
Wethouder Alsemgeest benadrukte tijdens de persconferentie dat het college nog steeds een ondergrondse garage aan de oostkant van de stad wil, waarmee parkeerproblemen daar voorlopig de wereld uit zijn. Over de vraag wat dat mag kosten en hoe dat betaald moet worden, wil het college een uitspraak van de raad: "Het woord is nu aan de gemeenteraad."
Kostendekkingsgraad en bezettingsgraad
Op de persconferentie kwam ook de verwarring aan de orde over de term kostendekkingsgraad, waarover in het raadsvoorstel wordt gesproken: "Dat is niet hetzelfde als de bezettingsgraad. Het zou goed zijn als we het verschil tussen beide termen nog eens duidelijk uitleggen tijdens een informatiebijeenkomst voor raadsleden."
Ingewikkeld dossier
Wethouder Simon Binnendijk stelt: "Het is een heel ingewikkeld dossier, en ik begrijp dat het iedereen moeite kost om het goed te doorgronden, zeker nu BAM Vastgoed voortdurend met nieuwe en aanvullende informatie komt." Daarom bood het college gisteren de raadsleden een "tussenronde" aan in de vorm van een informatiebijeenkomst, voordat de commissie gaat discussiëren over dit onderwerp. De commissie bepaalde gisteravond met meerderheid van stemmen dat ze van dat aanbod gebruik wil maken. Wethouder Binnendijk: "Nu krijgen de raadsleden wat meer tijd om over deze bijzonder teleurstellende aanbieding een mening te vormen. In ieder geval wil het college er nog steeds alles aan doen om een betaalbare parkeergarage aan de oostkant van de binnenstad te realiseren."
De commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer zet het onderwerp nu op 14 of 16 oktober op de agenda. De agenda is op 3 oktober bekend en wordt dan op deze website gepubliceerd.