SGP


17 - 09 - 08 | Algemene politieke beschouwingen

Enkele punten uit de bijdrage van SGP-fractievoorzitter Van der Vlies:

Christelijke elan

- De SGP mist in de troonrede en de begroting 'het grote verhaal' en het broodnodige elan. Moed en lef zijn nodig om vooruit te komen. De SGP wil dat het kabinet daarbij meer dan nu gebeurt vaart op het kompas van de christelijke waarden en normen. Juist als het gaat om klassiek-christelijke kwesties hadden we op een andere koers gehoopt van uitgerekend dit kabinet.

Jongeren en gezinnen

- Het is goed dat het kabinet oog zegt te hebben voor jeugd en gezin. Prima. Dat moet dan wel handen en voeten krijgen. Gezinnen en kinderen zijn in ieder geval niet gebaat bij nóg meer kinderopvang. Waar het kabinet ook veel sterker op moet inzetten is de bestrijding van de overmatige alcoholconsumptie onder Nederlandse jongeren: een reclameverbod,
minder verkooppunten en consequente handhaving van de bestaande regels.

Koopkracht

- De SGP verwacht van een christelijk-sociaal kabinet dat zieken en gehandicapten er niet op achteruit gaan terwijl de rest van de bevolking erop vooruit gaat. Verder is het, zeker als je gezinnen met kinderen wil helpen, onbegrijpelijk als tweeverdieners met kinderen er meer op vooruit gaan dan eenverdieners met kinderen.
________________________________________

Algemene politieke beschouwingen
17 september 2008
Van der Vlies

Mevrouw de Voorzitter! Wie wil er niet vooruit in het leven? Iedereen, en daar is niets mis mee. Integendeel. Iemand heeft uitgerekend deze week tot âweek van de vooruitgangâ benoemd. De vraag die we hier moeten beantwoorden is of het voorgenomen regeringsbeleid daarbij wél helpt, of juist niet. Vaak wordt gezegd dat we door onze politieke bijdragen ons land (en de wereld) een beetje beter willen achterlaten dan we hem aantroffen. Het gaat op zijn minst ook om de richting van deze veranderingen. Om koers en kompas dus! Wat de één vooruitgang vindt, wordt door de ander mogelijk als achteruitgang ervaren. Het huidige vooruitgangsgeloof trouwens, met een horizon die vooral bestaat in âmaterieel gelukâ, is veel te arm.

Hoge verwachtingen
De verwachtingen waren bij het aantreden van dit kabinet hoog gespannen. Zeker ook bij ons. Niet in het minst door de participatie van twee christelijke partijen. Twee van de drie in de coalitie. En inderdaad, in het coalitieakkoord en later in het beleidsprogramma zaten punten waar we warm van werden. Nogal wat goede voornemens, waarvan we toen zeiden: goed.

Koude douches
Maar nù moet het er dan ook wel van komen! We zijn anderhalf jaar verder. Zeker, er gebeurt van alles en nog wat. Maar het kost ons nu en dan moeite om onze aanvankelijk warme gevoelens op temperatuur te houden. Immers, helaas koude douches te over: adoptie door homoparen is mogelijk gemaakt, er was een ruime kabinetsdelegatie op de GayPride, er zijn meer mogelijkheden voor embryoselectie, het prostitutiebeleid is eerder verruimd dan ingeperkt, porno op de publieke omroep, gewetensbezwaarde trouwambtenaren zijn nog steeds vogelvrij en het âduo-moederschapâ is versoepeld. Juist bij deze kwesties hadden we op een andere koers hadden gehoopt van uitgerekend dÃt kabinet.

Nieuw elan
Waar gaat dit kabinet nu eigenlijk voor? Natuurlijk: âSamen werken, samen levenâ. Wat is de immateriële inzet? Bijvoorbeeld op de themaâs sociale cohesie, gemeenschapszin, verantwoord burgerschap. De één heeft het over âniksigheidâ en de ander over een fletse uitstraling; wat is daarop het daadkrachtige antwoord? Een nieuw elan is hard nodig.
Het onbehagen in de samenleving over de prestaties van de politiek en het gezag en de daadkracht van de overheid neemt eerder toe dan af. De cultuursocioloog Gabriël van den Brink stelde onlangs dat we weer op zoek moeten naar het grote verhaal. Daar hebben burgers weer behoefte aan, omdat hun dat motiveert en inspireert. In culturele zin kent ons land een te grote diversiteit, stelt hij. Er is meer verbondenheid nodig aan elkaar en met het grote geheel. We hebben een publieke moraal nodig. En juist die hebben we volgens hem aan de wolven gevoerd. Nu zoekt iedereen het zelf maar uit.

Bijbels kompas
Er is dus weer een groot verhaal nodig. Ãns grote verhaal is de verwijzing naar het enige zuivere kompas van het Woord van God, de Bijbel, en Zijn Tien Woorden; land en volk tot zegen. Dit kompas te volgen âen dat wordt van ons allen gevraagdâ is pas écht vooruitgang. Het zou werkelijke geborgenheid bieden aan alle burgers. De oproep ertoe is niet vrijblijvend. De consequenties moeten worden getrokken. Als we dat doen, dan is daaraan Zijn zegen verbonden! Maar de andere kant van die medaille is dat als dit ânavolgenâ uitblijft, het ergste valt te vrezen.

Omgangsvormen
Onze politieke overtuiging is geworteld in de joods-christelijke traditie. De Bijbelse boodschap voor het persoonlijke en openbare leven. Een zegen voor onszelf en ons land. Wie zal ontkennen dat onze jachtige en âgestresteâ samenleving behoefte heeft aan de zondag als âhaven van rustâ? Wie durft eigenlijk af te dingen op de beschermwaardigheid van alle (geschapen) leven? Wie is er nog blind voor dat er op het punt van moreel besef een grote slag geslagen dient te worden als het gaat om gezagsverhoudingen en omgangsvormen? Het is toch de omgekeerde wereld als bijvoorbeeld aan hulpverleners politiebegeleiding moet worden meegegeven om agressie en geweld te voorkomen! We zijn veel te toegeeflijk geworden. We moeten eens doorpakken. Dat zou pas vooruitgang zijn! Wil het kabinet bijvoorbeeld insteken op ondersteuning van de gastlessen van de Bond tegen het vloeken?
Ik denk ook aan schade en overlast door overmatig gebruik van alcohol en van drugs. Natuurlijk, eigen verantwoordelijkheid eerst. Daar waar aan de orde dragen ook ouders die. We moeten veel helderder maken dat we jong en oud in voorkomende gevallen gewoon een maat opleggen en aanpassing afdwingen. We moeten af van het cultuurtje dat er toch eindeloos genoten en gedronken moet kunnen worden. Moed en lef zijn er voor nodig om ook dit aan te pakken.

Islam
MdV. De AIVD heeft recent aangegeven, dat de terroristische dreiging uit radicaal-islamitische hoek in ons land substantieel is toegenomen. Dat betekent opnieuw de zware verantwoordelijkheid om het debat over de groeiende islam in ons land eerlijk en open te voeren. Na Fitna is het debat over de islamisering welhaast stil gevallen. Sterker, sommige bewindslieden stralen uit dat deze islamisering over ons zal komen, dat de consequenties daarvan moeten worden aanvaard (feestdagen, huwelijksrecht (polygamie e.d.)). Ook het bredere debat over waarden en normen hoort hier bij. Kunnen we daartoe verdergaande voorzetten van het kabinet verwachten en zo ja, welke?

Ook in internationaal verband zien we de invloedsferen van de radicale islam snel groter worden, bijvoorbeeld in delen van Afrika. Heeft deze trend voldoende aandacht van de EU? Wat doet zij hiermee? Legt onze regering hierbij in internationaal verband vaak genoeg de vinger? Met welk resultaat en met welke consequenties?

In dit verband roep ik de regering op tot een krachtige houding ten opzichte van islamitische regimes op momenten dat zij bijvoorbeeld oproepen tot vernietiging van de jubilerende staat Israël of aanzetten tot demonisering van hun aartsvijand VS. Dat is iets waaraan wij nooit mogen wennen. Het is ook beschamend dat het antisemitisme steeds weer de kop opsteekt. Dat kan toch niet! Graag ook op deze punten een heldere reactie.

Europa
Sprekend over de EU nog het volgende. Mijn fractie maakt er zich in toenemende mate zorgen over dat de EU zich meer en meer lijkt te storten op de âgelijke behandelingâ en non-discriminatie. Nederland kent op dit aangelegen terrein relatief uitgebalanceerde wetgeving, waarbij uitdrukkelijk rekening wordt gehouden met eigen traditie. Het mag noch kan zo zijn dat ons systeem gefrustreerd wordt door Europese initiatieven. Dit is typisch een terrein waarvan we helder moeten zeggen dat de EU âgedachtig het subsidiariteitsbeginselâ daar niets te zoeken heeft. Regering, bent u hier wel voldoende alert? Graag een reactie.

Zorg
Wij nemen graag aan dat de bewindslieden van VWS hun uiterste best doen om hun beleidsterrein vooruit te helpen. Kwaliteit, toegankelijkheid, bereikbaarheid. Toch schiet dat niet echt op. Elke keer weer wordt het uitgezette beleid overschaduwd door negatieve ervaringen van wachtlijsten, bureaucratie, een overmaat aan controlezucht en dergelijke. Hoeveel spoeddebatten zijn er in het achterliggende jaar al niet gewijd aan de wachtlijsten in de thuiszorg en in de jeugdzorg? En aan de prijsvorming rond medicijnen en medische dienstverlening? Hoe komt dat toch? Waarom kunnen ze in België blijkbaar wél, wat hier maar steeds niet lukt? En we moeten niet alles willen controleren, met alle contraproductieve rompslomp van dien. Een thuiszorg- of verpleeghuismedewerker wil iets voor de medemens betekenen, nÃet per handeling de minuten klokken! Deze verschraling leidt tot onvrede en ergernis. We horen helaas té vaak schrijnende verhalen. We zijn dit meer dan moe. Het gaat niet allereerst om productiecijfers, maar om mensen in kwetsbare omstandigheden. Er moet een overtuigende omslag worden bereikt. Dit hardnekkige probleem is departement overstijgend. Graag aandacht hiervoor.

Gezin
Met meer dan gewone belangstelling zien wij uit naar de toegezegde gezinsnota, die nog dit jaar verschijnt. Een goed en positief gezinsbeleid is immers urgent als we veel maatschappelijke problemen willen oplossen. Het gezin is en blijft de hoeksteen van onze samenleving. De definitie van gezin luistert nauw, daaraan zitten principiële kanten. Het mandaat van de overheid, maar ook de grenzen voor deze, om te interveniëren in gezinssituaties, vragen om precisie. Het ontmoedigen van echtscheiding, vooral met het oog op de kinderen, moet in deze nota concrete instrumenten krijgen. Wij hopen vurig dat deze nota op dit aangelegen beleidsterrein vooruitgang âen dan echt in de goede richtingâ mogelijk maakt. Immers, het is uiterst urgent dat opnieuw wordt geïnvesteerd in de opvoeding van onze kinderen en in de begeleiding van onze jeugd.

Kinderopvang
Hieraan raakt uiteraard het beleidsterrein van de kinderopvang. Daarop moet worden bezuinigd. Dat kan ook, immers, tweeverdieners kunnen veel meer dan nu gebeurt worden aangesproken op hun eigen financiële bijdrage. Trouwens, niet de kosten, maar het belang van het kind moet centraal staan in deze discussie. Het is veruit het beste als ouders hun kinderen zelf verzorgen. Daarom zou mijn fractie er in elk geval groot bezwaar tegen hebben als het uiteindelijk zo uitpakt dat de informele kinderopvang en het gastouderschap, waarvoor wij in verhouding voorkeur hebben, het nakijken hebben. Onderzoek van de Universiteit Leiden (5 september jl.) toont aan dat jonge kinderen zich bij gastouders veel meer op hun gemak voelen dan op kinderdagverblijven. Dat verbaast ons niets! Daaraan moeten we consequenties verbinden. Het kindgebonden budget, mits breed ingericht en gevoed, biedt grote kansen. Welke beleidsconclusies worden aan de uitkomsten van dit onderzoek verbonden?

Alcohol
Hokken en keten waar veel alcohol wordt gebruikt zijn een belangrijk jeugdprobleem. Juist bij dit thema blijkt de verkokering tussen de betrokken partijen groot te zijn. Dat is toch te gek voor woorden. Waarom maakt het kabinet geen haast om te komen met een integrale aanpak van dit probleem? Ook het aanbod van alcohol moet nu eindelijk eens echt aangepakt worden. De maatregelen van het kabinet zijn onvoldoende. Tegen prijsacties wordt nauwelijks opgetreden, een effectief reclameverbod ontbreekt. Alcohol is op te veel plaatsen verkrijgbaar. Daarom zullen wij de komende begrotingsbehandeling concrete voorstellen doen om dit probleem echt bij de wortel aan te pakken.

Water
De aanbevelingen van de Commissie Veerman worden overgenomen. Terecht. Het gaat om een majeur probleem. Geen paniek, wel snelle actie. Hoe worden de nodige geldelijke middelen over vele jaren veilig gesteld? Toch fonds uit aardgasbaten? En hoe houden we het blijvend op de politieke agenda?

Platteland
Er is ook een visie op de Randstad gepresenteerd tot 2040. We gaan daarover graag in gesprek. Wat we nu wel willen markeren, is dat het platteland en regionale steden niet in onzekerheid mogen verkeren. Ons voorstel is om een status aan het samenwerkingsverband van plattelandsgemeenten (P10) te geven als overlegpartner, vergelijkbaar met die van de grote steden(G4) en de middelgrote steden (G31). Ook het behoud van het voorzieningenniveau van kleine kernen verdient blijvend aandacht. Graag een toezegging op dit punt.

Landbouw en visserij
De agrarische sector en de visserij verdienen voluit de steun van de samenleving. Zij brengen ons dagelijks voedsel. Bovendien ontlopen zij hun verantwoordelijkheid als het gaat om duurzaamheid niet. Maar de boeren en vissers moeten hiervoor wel een reële kans krijgen. Er moet ook voldoende brood op hun plank komen, zo simpel is het. Bepaalde milieugroepen dienen in dit licht een pas op de plaats te maken. Gewraakte acties als van Wakker Dier, Greenpeace en Vogelbescherming moeten worden aangepakt. Ook lankmoedigheid kent grenzen! Graag concreet actie!

Energie
Energie is weer hot. Het accent ligt nu op de beschikbaarheid. Terecht. Stijgende energieprijzen, eindige voorraden fossiele brandstoffen en mogelijke energieconflicten nopen tot actie. De spierballentaal van Rusland de afgelopen weken was een duidelijk signaal. Een intensieve discussie moet in concrete actie uitmonden. Wat de SGP-fractie betreft staat het slot op de bouw van een nieuwe kerncentrale ter discussie. Niet over drie jaar, maar nù. Zeker ook in het licht van de klimaatverandering en de urgentie van milieudoelen (CO2-uitstoot e.d.).

Koopkracht
De koopkrachtdiscussie zal ook nu weer dominant zijn. Begrijpelijk. Belofte maakt schuld. Niemand in koopkracht er op achteruit. We willen allen vooruitgang. Bijzondere aandacht vraag ik hier voor de inkomenspositie van éénverdieners en van die van chronisch zieken, gehandicapten en sommige ouderen. Van een christelijk-sociaal kabinet mag toch juist verwacht worden dat deze groepen er relatief beter af komen dan bijv. de tweeverdieners?
Ik sluit me aan bij het weblog van collega Slob, waarin hij zich uiterst kritisch uitlaat over het pleidooi van premier Balkenende om arbeidsparticipatie te verheffen tot morele plicht. Hij noemde dit een overwaardering van betaald werk en wees daarbij op het belang van vrijwilligerswerk en mantelzorg. Maar collegaâs, waar is nu de boter bij de vis? Zijn de coalitiepartijen bereid om samen met mij een motie in te dienen om de koopkracht van de genoemde doelgroepen bij te plussen?
Opschorten van de btw-verhoging helpt. Waarom kiest de regering voor de lijn van gelijk oversteken als het gaat om de terecht gewenste gematigde loonontwikkeling en de beloofde verlaging van de WW-premie? Die gematigde loonontwikkeling past in de traditie. Niemand wil een ongunstige loon-prijsspiraal. En de overschotten in de werkloosheidsfondsen zijn toch al omvangrijk? In het kader van de belasting van de AOW zullen we de kabinetsvoorstellen serieus wegen op de effecten voor mensen die voor hun 65ste noodgedwongen stoppen met werken, van wie lang niet altijd in redelijkheid een bonus kan worden gevraagd voor mensen die veel later zijn gaan werken en langer doorgaan.
Nog één praktisch punt. De positie van starters op de woningmarkt. Daar moet nodig iets aan worden verbeterd. De overdrachtsbelasting mag voor hen in vijf jaar tijd verdwijnen. Laten we nu een flinke stap vooruit zetten.

Afrondend voorzitter, het woord vooruitgang viel regelmatig. Het gaat dan om de juiste koers en een zuiver kompas. Die vinden we in een door de Bijbel genormeerde politiek die we u dringend aanraden. De SGP wenst u van harte Gods zegen toe!
Algemene politieke beschouwingen