Ingezonden persbericht
Pe
Productinformatie bouwmaterialen essentieel voor verkoop handel
r Rotterdam 17 september. Documentatie zoals catalogi zijn voor de handel van groot belang bij de
s verkoop van bouwmaterialen. Gevraagd naar de gewenste ondersteuning door fabrikanten om de
verkoop te bevorderen, wordt documentatie het meest genoemd. Ook is het essentieel dat
b bouwmaterialenfabrikanten snel antwoord geven op eventuele vragen vanuit handel. Ondersteuning van
het verkoopapparaat door middel van marketingcommunicatiemiddelen acht de handel in eerste
e instantie minder belangrijk. Dit blijkt uit het BouwKennis Jaarrapport 2008/2009.
r Ten behoeve van het BouwKennis Jaarrapport 2008/2009 is de handelaren gevraagd hoe fabrikanten hen het
beste kunnen ondersteunen bij de verkoop van hun producten. Hieruit blijkt dat goede documentatie zoals
ic catalogi en productinformatie wordt gezien als een belangrijk middel. Maar liefst drie kwart van de handelaren
geeft aan dat dit een van de meest welkome hulpmiddelen is om de verkoop te vergemakkelijken. Bijna twee
derde ziet het snel beantwoorden van vragen als vereiste. Ongeveer een even groot deel noemt goede scholing
h of opleiding voor handelaren als middel om de handel te ondersteunen.
t Maatregelen door fabrikanten om handel te ondersteunen in verkoop (%)
Bron: BouwKennis, juli 2008
Point-of-sales populairder dan advertenties
Marketingcommunicatie is minder populair dan het verschaffen van kennis bij de ondersteuning vanuit de
industrie. Toch is deze vorm van ondersteuning ook zeker gewenst. Het aanbieden van point-of-salesmateriaal
zoals displays zijn hierbij het meest populair. Deze wijze van verkoopondersteuning wordt door bijna de helft van
de handelaren genoemd. Iets meer dan 40% van de handelaren ziet reclame door fabrikanten in vakbladen als
een goed instrument om de eigen omzet te bevorderen. Dat fabrikanten op beurzen aanwezig zijn om merk en
producten te promoten is in die zin voor minder handelaren van belang.
Kennisniveau verkooppunten van groot belang
Productkennis is tijdens de verkoop van groot belang en als de handelaar vragen heeft over producten, moeten
deze snel beantwoord worden. Fabrikanten moeten bij het bepalen van de verkoop- en marketingstrategie dus
de nodige aandacht te schenken aan het kennisniveau van de medewerkers op de verkooppunten. Het bieden
van de juiste hoeveelheid productinformatie is hierbij essentieel. Natuurlijk blijft het belang van
marketingcommunicatie ter bevordering van de naamsbekendheid, en daarmee de verkoop, evident.
Pe
BouwKennis Jaarrapport 2008/2009
r Het BouwKennis Jaarrapport heeft een opbouw waarbij rekening is gehouden met de opzet van een business-
en marketingplan. Dit resulteert in de indeling: Markt, Marketingmix, Trends & Ontwikkelingen en Duurzaamheid,
s dat dit jaar het thema is.
b Onder Markt is onder andere informatie te vinden over de ontwikkeling van de Nederlandse economie,
demografische ontwikkelingen en de bouwproductie. Onder Marketingmix komen onder andere oriëntatiegedrag,
e research & development, offreren onder kostprijs en inkoopkanalen aan de orde. In Trends en ontwikkelingen
wordt onder meer aandacht besteed aan faalkosten, binnenstedelijk bouwen en nieuwe aanbestedingsvormen.
r In Duurzaamheid is specifieke aandacht voor de rol die duurzaam bouwen speelt in de bouwkolom.
ic Voor meer informatie omtrent het BouwKennis Jaarrapport 2008/2009 kunt u contact opnemen met Jacco
Ridderhof (010 2066996 of Ridderhof@bouwkennis.nl).
h BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van
BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over
t BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.
Ingezonden persbericht