Ingezonden persbericht
Motorrijders tegen belastingverhoging
Op Prinsjesdag 2008 heeft het ministerie van Financiën bekend gemaakt
de motorrijtuigenbelasting voor motorfietsen te gaan verhogen. De
belangenvereniging voor motorrijders MAG (Motorrijders Actie Groep) is
van mening dat de redenering achter die belastingverzwaring kant noch
wal raakt.
Het ministerie schrijft: "Motoren zullen naar verwachting vooralsnog
niet worden betrokken in de kilometerprijs. De BPM en de MRB blijven
naar de huidige stand van zaken voor deze categorie voertuigen dus ook
na 2016 (het jaar van volledige invoering van de kilometerbeprijzing)
gehandhaafd. Daarom zou kunnen worden betoogd dat motoren ook niet
betrokken moeten worden in de verschuiving van BPM naar MRB ter
voorbereiding op de kilometerprijs. Als deze verschuiving voor motoren
echter achterwege zou blijven, zou het houden van een motorrijwiel ten
opzichte van andere voertuigen goedkoper worden. Dat acht het kabinet
voor een voertuig dat juist meer belastend is voor het milieu een
verkeerd signaal. Daarom verhoogt het kabinet de MRB voor motoren met
eenzelfde percentage als voor personenauto's."
De huidige motorfietsen voldoen - net als auto's - aan strenge
Europese regelgeving met betrekking tot de uitstoot van schadelijke
stoffen. Het is voor de MAG dan ook onverteerbaar dat dit als argument
wordt gebruikt voor een lastenverzwaring voor motorrijders.
Het ministerie vervolgt: "Ook worden motoren steeds krachtiger,
waardoor de (in vergelijking met auto's beperkte) CO2-uitstoot
toeneemt. Daarnaast is het hogere letselrisico, zeker bij de krachtige
prestaties van moderne motoren, een externe kostenpost die niet
volledig wordt doorberekend."
Voor het goedpraten van de belastingverhoging voor motorfietsen
gebruikt het ministerie de achterhaalde veronderstelling dat moderne,
krachtige motoren leiden tot een hoger letselrisico en een 'externe
kostenpost'. Volgens de MAG is dit een oneigenlijk argument, dat lijkt
voort te komen uit een gebrek aan kennis over verkeersongevallen in
het algemeen en motorfietsen in het bijzonder.
Een groot percentage van de ongevallen waarbij een motorfiets is
betrokken, wordt veroorzaakt door een andere weggebruiker (lees:
automobilist). Uit verschillende nationale en internationale
onderzoeken (waaronder een TNO-onderzoek, uitgevoerd in opdracht van
de Europese Commissie), blijkt bovendien dat het vermogen van een
motorfiets geen risicofactor is bij ongevallen.
MAG-voorzitter Nico Perk: "Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat
dit een ordinaire belastingverhoging is, waarbij motorrijders extra
geld uit de zak wordt geklopt. Het lijkt wel of het ministerie na de
automobilist een nieuwe melkkoe denkt te hebben gevonden."
Nico Perk vervolgt: "De regering zou er verstandig aan doen de
motorfiets te behandelen als een volwaardig vervoermiddel. Een
vervoermiddel dat overigens door een groeiende groep weggebruikers
wordt gekozen als alternatief voor de auto. Onterechte
lastenverzwaringen voor motorrijders kunnen motorrijdende forenzen
terugjagen in de auto, waarmee het - zeer milieuonvriendelijke -
fileprobleem alleen maar groter wordt."
* Motorcycle power 74 kW study - Phase B (TNO)
######################