Time : 14:16:18
Date : 17 September 2008
Sender Name: Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging (K VIV)
Marketing steeds belangrijker voor carrière van ingenieurs
Technologisch Instituut vzw en Forte brengen ingenieurs commerciële
inzichten bij
Antwerpen, 12 september 2008 - Begin oktober start Technologisch
Instituut vzw (TI) met een cursus 'Projecten verkopen - in drie dagen
naar meer succes' voor ingenieurs en andere geïnteresseerden.
Docent is Jan Lagast (Forte), zelf ook ingenieur en reeds jaren
adviseur op vlak van industriële marketing. Bedoeling is ingenieurs
skills bijbrengen op vlak van verkoop en marketing. De
ingenieursvereniging K VIV krijgt steeds vaker geluiden uit de
industrie te horen dat ingenieurs meer moeite moeten doen om het
standpunt van klanten te begrijpen, zodat ze technologieën
ontwikkelen en projecten voorstellen die een commercieel succes
kunnen worden. Dit verzoek wordt nu omgezet in daden.
Volgens Louis Cooreman, algemeen voorzitter K VIV, ontbreekt het
menig ingenieur na het beëindigen van zijn studies aan skills op vlak
van marketing, verkoop en communicatie. Dat is geen kritiek aan het
adres van de universiteiten, dan wel een vaststelling. 'Tijdens de
studies burgerlijk ingenieur en bio-ingenieur ligt de klemtoon op het
opbouwen van kennis in een specifiek vakdomein. Daarnaast wordt
vooral gewerkt aan de ontwikkeling van skills op vlak van analyse en
synthese,' opent voorzitter Cooreman. 'Marketing is niet de
prioriteit van het al stevig gevulde opleidingsprogramma van de
ingenieurs, al zien we hier en daar een vak verschijnen waarin
basisprincipes op vlak van communicatie, presentatie of
vergadertechnieken worden meegegeven. Verkoop en marketing zijn
echter thema's die ver van de wereld van de net afgestudeerde
ingenieur staan.'
Marketing steeds belangrijker voor ingenieurscarrière Jammer genoeg
blijkt deze gap steeds vaker een hinderpaal voor de carrière van de
ingenieur, en bovendien komt die hinderpaal tegenwoordig vroeger in
de carrière te liggen. 'Van veel van onze
ingenieurs - ook de jongere - wordt verwacht dat ze een
projectvoorstel kunnen verdedigen. En dat zowel intern bij de eigen
directie, als extern bij klanten. Ingenieurs in R&D moeten
tegenwoordig ook mee op zoek naar de specifieke wensen van klanten.
Om maar enkele voorbeelden te noemen", aldus nog voorzitter Cooreman.
'Als we dus iets doen aan de commerciële skills van burgerlijk
ingenieurs, dan heeft dat meteen een positieve impact op hun carrière
én op de concurrentiepositie van de bedrijven waar ze werken.'
Commerciële inzichten in drie avonden
Daarom organiseert het Technologisch Instituut binnenkort samen met
de industriële marketeers van Forte een cursus 'Projecten verkopen'
voor burgerlijk ingenieurs. Hans Romaen, directeur van het
vormingsinstituut van K VIV, Technologisch Instituut vzw, voelt aan
dat er een belangrijke vraag is naar deze cursus: 'In 2007 zijn we
samen met Forte gestart met een basiscursus industriële marketing en
die kende een onverhoopt succes. De cursus werd in het voorjaar van
2008 twee maal herhaald en staat ook in het najaar opnieuw op de
kalender. Ondertussen vingen we vragen op uit de industrie naar een
cursus die meer concreet inspeelt op het verkopen van projecten. Dat
is een thema waar een grote groep ingenieurs mee wordt
geconfronteerd. We verwachten dan ook dat de drie avonden snel zullen
vollopen.' Jan Lagast, managing partner van Forte, vertelt hoe de
cursus werd opgevat: ' In drie avonden laten we de drie
belangrijkste skills aan bod komen: denken, schrijven en brengen.
Eerst moet de ingenieur begrijpen hoe de klant beslissingen neemt -
het denken. Dan pas kunnen we een projectvoorstel schrijven en dat
voorstel voor één of meer potentiële klanten naar voor brengen. Voor
elke avond hebben we bij Forte een expert die de deelnemers de nodige
nieuwe inzichten zal bijbrengen. Door de groep te beperken tot 15
deelnemers en voldoende ruimte voor interactie te voorzien, kunnen de
deelnemers ook een eerste ervaring opdoen in een beschermde
omgeving'.
- - -
data: 2, 9 en 16 oktober 2008
plaats: Het Ingenieurshuis, Desguinlei 214, 2018 Antwerpen
voor meer informatie en inschrijvingen:
www.ti.kviv.be/pr-projectenverkopen
- - -
Technologisch Instituut, vormingsinstituut van KVIV
De Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging (K VIV) is een
ledenvereniging die een actieve bijdrage levert tot de welvaart en
het welzijn van de maatschappij door het bevorderen van technologie
en techniek in het algemeen en de ingenieurswetenschappen in het
bijzonder. Het Technologisch Instituut (TI) binnen de K VIV
organiseert jaarlijks een 100-tal opleidings- en vormingsinitiatieven
met het accent op technologie, gekaderd in een brede
socio-economische context. De K VIV werd opgericht in 1928 en telt
zo'n 9.500 individuele leden. In de loop der jaren is de K VIV
uitgegroeid tot een stevig gestructureerde en steeds actievere
vereniging die nu ook op Europees vlak een voortrekkersrol speelt. De
werking steunt op de belangeloze
inzet van een duizendtal leden die borg staan voor voortdurende
vernieuwing, creativiteit en kwaliteit.
- - -
Forte, experts in industriële marketing
Forte is een groep servicebedrijven gespecialiseerd in industriële
marketing. Forte Coaching & Consulting verleent marketingadvies en
Forte Communication Projects realiseert B2B-communicatieprojecten met
een duidelijke focus op het geschreven woord. De klantengroep bestaat
hoofdzakelijk uit grote en middelgrote bedrijven uit de Benelux en
Frankrijk.
- - -