Melkweg PROGRAMMA wo 17 t/m za 27 september 2008
|datum|aanv|deur|entré|zaal |vvk |programma | | |. | |e | | | | |do |18 |19.0|Music For Your Eyes Stones; |Martin Scorsese (USA 2008,| | | |0 |Shine a Light |122 min.) | |vr |19 |19.0|Music For Your Eyes Joy |Grant Lee (UK 2007, 94 | | | |0 |Division - première |min.) | |za |20 |19.0|Music For Your Eyes Joy |Grant Lee (UK 2007, 94 | | | |0 |Division - première |min.) | | | |21.0|Music For Your Eyes Stones; |Martin Scorsese (USA 2008,| | | |0 |Shine a Light |122 min.) | |zo |21 |19.0|Music For Your Eyes Willie |Saskia Rietmeijer en Bart | | | |0 |King: Down In The Woods |Drolenga (NL 2007, 63 | | | | | |min.) | | | |21.0|Music For Your Eyes Stones; |Martin Scorsese (USA 2008,| | | |0 |Shine a Light |122 min.) | |ma |22 |10.0|BHV | | | | |0 - | | | | | |17.0| | | | | |0 | | | | | |19.0|Music For Your Eyes Scott |Stephen Kijak (GB 2006, 95| | | |0 |Walker- 30 Century Man |min.) | | | |21.0|Music For Your Eyes Berlin |Julian Schnabel, USA 2007,| | | |0 | |85 min. | |di |23 |19.0|Music For Your Eyes Berlin |Julian Schnabel (USA 2007,| | | |0 | |85 min.) | | | |21.0|Music For Your Eyes Control |Anton Corbijn, UK/ USA | | | |0 | |2007, 121 min. | |wo |24 | |Geen programma | |do |25 |19.0|Camera Japan The Blue Sky |Masumura Yasuzo (JP 1957, | | | |0 |Maiden (Aozora Musume) |88 min.) |Van 3 tot 23 september
Music 4 Your Eyes | Melkweg Cinema graaft diep in de muziekgeschiedenis
De start van het nieuwe seizoen staat voor Melkweg Cinema in het teken van de kern van de Melkweg programmering: muziek. Van punk tot blues, van The Beatles tot Stones, van Joy Division tot Julio Iglesias.
Met veel documentaires en enkele speelfilms, waaronder een heel aantal premières, graaft Melkweg Cinema diep in de muziekgeschiedenis. Ook presenteert Fenno Werkman, verzamelaar van uniek beeldmateriaal, de speciale Beatles-avond 'Beatle Mania' Zie wat je hoort en hoor wat je ziet: this is Music For Your Eyes!
do 18 sep 19:00 uur, za 20 sep 21:00 uur | E 6 / E 5 (korting)
Stones; Shine a Light | Martin Scorsese (USA 2008, 122 min.)
Martin Scorsese blikt terug op de carrière van één van de meest succesvolle rock 'n roll bands ooit; de Rolling Stones. Centraal in de film staan de twee concerten die de Stones eind 2006 gaven in het Beacon Theatre in New York, met gastoptredens van Christina Aguilera, Buddy Guy en Jack White van The White Stipes. Naast concertbeelden bevat SHINE AL LIGHT ook zeldzaam archiefmateriaal, interviews en recente beelden van achter de schermen.
vr 19 sep t/m za 20 sep 19:00 uur | E 6 / E 5 (korting)
Joy Division - PREMIÈRE | Grant Lee (UK 2007, 94 min.)
Verteld door de mensen die er bij waren schetst JOY DIVISION de geschiedenis van de legendarische band en hun eerste stappen naar optredens en opnames. Maar dit is ook het verhaal van een stad - Manchester - die zichzelf nieuw leven inblaast. De herinneringen aan het verleden worden gekleurd door de zelfmoord van zanger Ian Curtis.
zo 21 sep 19:00 uur | E 6 / E 5 (korting)
Willie King: Down in the Woods | Saskia Rietmeijer en Bart Drolenga (NL 2007, 63 min.)
Een film over het leven en de muziek van Alabama bluesman Willie King. Het leven van de legendarische King, die diep in de bossen van Alabama woont, staat in het teken van de blues en het verspreiden van de Afrikaans Amerikaanse cultuur. Een verrassende reis in de wereld van Willie King vol live optredens en ontmoetingen met familie, vrienden, collega's zoals T-Model Ford en muziekexperts als Peter Guralnick.
ma 22 sep 19:00 uur | E 6 / E 5 (korting)
Scott Walker - 30 Century Man | Stephen Kijak (GB 2006, 95 min.)
Portret van een zeer invloedrijke en raadselachtige figuur in de rockgeschiedenis: Scott Walker. Niet alleen worden er beelden getoond van Walker in de studio tijdens de opnames van zijn album The Drift, ook kijkt de muzikant die normaal interviews weigert, openlijk terug op zijn roerige carrière. Daarnaast vertellen verschillende rockcollega's en fans, waaronder David Bowie, Brian Eno en Jarvis Cocker, over Walkers invloed op hun eigen werk.
ma 22 sep 21:00 & di 23 sep 19.00 uur | E 6 / E 5 (korting)
Berlin | Julian Schnabel (USA 2007, 85 min.)
Lou Reed en zijn fans moesten 33 jaar wachten op het concert dat in deze film gepresenteerd wordt. In 1973 nam Reed 'Berlin' op, een ambitieus album dat een scherp contrast vormde met zijn superhit 'Walk on the Wild Side'. De verschillende songs, in een orkestarrangement, gingen over dezelfde personages en over jaloezie, woede en verlies. De scherpe recensies die het album kort na zijn release kreeg, deden de hoop die Reed en zijn producer Bob Ezrin koesterden om het live te brengen uiteen spatten. Maar nu, 33 jaar later, is het toch zo ver. Julian Schnabel (THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY) regisseerde de productie en filmde vijf nachten lang in het New Yorkse St. Ann's Warehouse. Zijn dochter Lola draaide de impressionistische filmpjes die tijdens het optreden geprojecteerd worden en de narratieve elementen van de muziek verhogen. Reed, die nu 60-plus is, is nog altijd even cool. De band is schitterend en wordt begeleid door het Brooklyn Youth Chorus dat het achtergrondkoor vormt. Er is heel veel veranderd sinds 1973, maar het verstrijken van de tijd maakt de songs nu nog veel beklijvender.
di 23 sep 21:00 uur | E 6 / E 5 (korting)
Control | Anton Corbijn (UK / USA 2007, 121 min.)
Dit filmdebuut van de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn, werd op het Filmfestival van Cannes bekroond met twee prijzen.
Control kreeg de prijs Label Europa cinéma voor de beste Europese film van de Quinzaine en de prijs Regards Jeunes, die regisseurs alleen voor hun eerste of tweede avondvullende speelfilm kunnen krijgen.
Ian Curtis wil aan het verstikkende leven in een klein Engels stadje in de seventies ontsnappen. Net als zijn muzikale idolen David Bowie en Iggy Pop, sluit hij zich aan bij een band. Zijn muzikale ambities werpen al gauw vruchten af. De angsten en gevoelens die zijn muziek voeden, beginnen echter al snel aan hem te knagen. Ian verzaakt zijn rol als echtgenoot en vader van een dochter omwille van een nieuwe liefde en de groeiende aspiraties van zijn band. Die spanning speelt zijn gezondheid parten. Bovenop zijn schuldgevoel en depressie krijgt hij ook nog eens af te rekenen met epilepsie. De man bezwijkt onder het gewicht dat op zijn schouders rust en wordt verteerd door zijn gekwelde geest
do 25, ma 29, di 30 september & wo 1 oktober
RETROSPECTIVE: MASUMURA YASUZO ihkv Camera Japan
In Melkweg Cinema staan er vier films van regisseur Masumura Yasuzo op het programma. Allen hebben ze gemeen dat ze gebaseerd zijn op literair werk, maar ze laten desondanks onderling een grote verscheidenheid zien. Met ruim 60 speelfilms op zijn naam, heeft Masumura een behoorlijke staat van dienst. Ook was hij een pupil van onder meer Mizoguchi Kenji. Zijn werk werd vanaf het begin af aan gekenmerkt door een hoger tempo dan dat van zijn tijdgenoten. Dit snellere tempo werd bereikt door een snelle montage tussen scènes, waardoor de films levendiger werden en de verhaallijn sterker werd. CAMERA JAPAN
Voor de derde keer vindt dit jaar CAMERA JAPAN plaats: hét festival voor de steeds groter wordende groep geïnteresseerden in de Japanse cultuur. CAMERA JAPAN is uniek in zijn streven de hedendaagse Japanse cultuur op gebieden van film, dans, muziek, architectuur, literatuur en hedendaagse kunst inzichtelijk te maken voor een breed publiek. Het volledige programma is te zien in september in Rotterdam van 17 tot en met 21 september, de week erop volgt een kleinere editie in Amsterdam waaronder een retrospectief van regisseur Masumura Yasuzo. Hierna wordt op verschillende 'on-tour' locaties een filmselectie vertoond.
Het festival is inmiddels uitgegroeid tot het grootste Japanse culturele festival van de Benelux, en dit jaar is het programma nog uitgebreider dan voorgaande jaren. Naast een breed aanbod aan films in verschillende genres, is er dit jaar ook dans, muziek, architectuur, literatuur en moderne kunst te zien en te horen. do 25 sep 19:00 uur | E 6 / E 5 (korting)
Camera Japan: The Blue Sky Maiden (Aozora Musume) | Masumura Yasuzo (JP 1957, 88 min.)
Deze tweede speelfilm van Masumura als regisseur is gebaseerd op een roman van Genji Keita en is een Japanse versie van Assepoester. Na het overlijden van haar oma wordt Yuko door haar vader naar familie in Tokyo gestuurd. Deze zijn echter niet blij met haar komst en behandelen haar slecht. Ze gaat op zoek naar haar moeder die ook in Tokyo schijnt te wonen. Na vele moeilijkheden overwonnen te hebben met behulp van een aanbidder en de grote blauwe hemel vindt ze haar geluk..
MELKWEG FOTOGRAFIE
di 1 jul t/m di 30 sep | open: wo t/m zo van 13.00 tot 20.00, vrij toegankelijk
Zwarte Muur: Summer In The City | Marco van Middelkoop
"De zon schijnt, het is warm, het stadslandschap komt tot leven, de mensen komen massaal naar buiten en nestelen zich op badlakens en tuinstoelen op daken en in parkjes. Ik zoom in en verplaats mij in de mensen daar beneden, ik glimlach bij het zien van de vergrotingen: de mensen zijn gelukkig, de zon schijnt." Marco van Middelkoop (1963) groeide op als zoon van een van de pioniers van de luchtfotografie in Nederland. Na de middelbare school werkte hij in een fotolaboratorium, vervulde zijn militaire dienst bij de luchtmacht en werkte vanaf 1988 voor Aerophoto-Schiphol, waarvan hij in 1993 eigenaar werd. Hij ontwikkelde zich verder als luchtfotograaf en maakte werk in opdracht. Zijn vrij werk maakt hij voornamelijk voor eigen plezier. Binnen de internationale luchtfotografie begint het onderscheidend vermogen van Marco van Middelkoop zich steeds duidelijker af te tekenen.
In 2008 zijn 4 series te zien van Marco van Middelkoop.
vr 5 sep t/m zo 28 sep | open: wo t/m zo van 13.00 tot 20.00, vrij toegankelijk
Young Identities | portretten van Jasper Groen
Waar houdt bij pubers het groepsgevoel op en begint hun eigen identiteit? Deze vraag staat centraal in de expositie die bestaat uit drie fotoseries die Jasper Groen het afgelopen jaar heeft gemaakt.
In de eerste serie 'FINDING EMO' neemt de fotograaf de nieuwste jongerencultuur in Nederland onder de loep: die van de emo's. Net als punkers en skinheads zijn 'echte' emo's gemakkelijk te herkennen aan hun uiterlijk: kledingkeuze, accessoires en haardracht spelen een belangrijke rol in de subcultuur. Maar de emo-cultuur kent ook veel jongeren die er veel minder 'echt' uitzien. Door beide groepen emo's veelal geïsoleerd te fotograferen, probeert Groen de identiteit achter de uiterlijkheden te ontmaskeren. En gaat hij op zoek naar de vraag wie van hen nu de meeste emoties toont: de 'echte' of de minder echte emo.
-----------------------
---- --