Ingezonden persbericht
Hierbij de beantwoording van SV 2008, nr. 84 inzake de Meernbrug
2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
84 vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 24 juli 2008
en antwoorden door het college verzonden op 17 september 2008)
Het is nu bijna twee jaar geleden dat er een noodlottig ongeval plaatsvond met een werftrap aan de Oudegracht. Een ongeval waarbij op een hele trieste manier duidelijk werd hoe belangrijk het onderhoud en de veiligheid van de openbare ruimte en de daarin geplaatste objecten is. Het is nog maar ruim twee weken geleden dat wij in de commissie Verkeer en beheer spraken over het belang van goede alternatieven voor fietsers en voetgangers tijdens alle ingrijpende werkzaamheden aan de infrastructuur van onze mooie stad. Het College, bij monde van de wethouder De Weger, onderschreef alle kritiek die vanuit de commissie geuit werd op de vaak slechte aanpak van vele werken waardoor de overlast vaak groter is, dan nodig zou zijn. Het College beloofde beterschap, overigens niet voor de eerste keer. Helaas toont de schandalige wijze waarop wordt omgegaan met de belangen van fietsers en voetgangers in De Meern dat dit College niet verder komt dan loze beloftes aan de raad. De voorziening voor fietsers en voetgangers om in De Meern het water van de Leidsche Rijn over te steken, zou iedere rechtgeaarde bestuurder het schaamrood op de kaken moeten brengen. Vandaar de volgende vragen:
1. Is het College met de fractie van Leefbaar Utrecht van mening dat enig nadenken alvorens te beginnen met de werkzaamheden aan de Meernbrug had kunnen en moeten leiden tot een fatsoenlijke alternatieve voorziening voor fietsers en voetgangers, waarbij met name ook rekening wordt gehouden met medeburgers die door een lichamelijke beperking hulpmiddelen nodig hebben zoals een rolstoel of een rollator?
Ja. Grootschalige werkzaamheden en infrastructuurprojecten worden besproken in het kernteam Bereikbaarheid, waarin oa. de nood- en hulpdiensten zitting hebben. In dit kernteamoverleg worden de gevolgen van de werkzaamheden voor de omgeving (hulpdiensten, verkeersdeelnemers) en de te treffen flankerende maatregelen besproken. Daar is voorgesteld, dat het voor voetgangers en fietsers mogelijk moest blijven om van de Meernbrug gebruik te maken èn de Rijksstraatweg over te steken tussen de Meerndijk en de Zandweg. Deze mogelijkheid bestond gedurende de werkzaamheden.
De werkzaamheden hebben wij daarnaast besproken met de winkeliersvereniging in de Meern. In overleg met deze vereniging hebben wij een tijdelijke voetgangersbrug als extra voorziening aangebracht. Tijdens de werkzaamheden was het daardoor voor voetgangers mogelijk op twee locaties de Leidsche Rijn over te steken. De extra voetgangersbrug was niet bedoeld voor fietsers.
2. Is het College met de fractie van Leefbaar Utrecht van mening dat de voetbrug in zijn huidige vorm niet kan worden beschouwd als een fatsoenlijke alternatieve voorziening voor voetgangers en fietsers?
Nee. Indien de voetgangersbrug de enige voorziening was, zou dit onvoldoende zijn geweest. De brug is echter een extra voorziening voor voetgangers. Zie verder het antwoord op vraag 1.
3. Is het College met de fractie van Leefbaar Utrecht van mening dat de wijze waarop deze brug is aangelegd, gebruik makend van een losse stapel stenen platen, volstrekt onacceptabel is?
Nee. Vanuit het Hoogheemraadschap kwam de eis dat een bepaalde doorvaarhoogte gegarandeerd moest zijn. Om deze hoogte te realiseren is de extra brug op een aantal grote betonplaten gelegd.
4. Is het College met de fractie van Leefbaar Utrecht van mening dat opnieuw het vertrouwen van de bewoners van De Meern in het stadsbestuur ernstig is geschaad?
Nee. De afsluiting en de maatregelen zijn uitgevoerd zoals is gepresenteerd tijdens de informatieavond van april 2008. De extra voetgangersbrug is juist op verzoek van de bewoners en de winkeliersvereniging bijgeplaatst.
5. Wat gaat het College doen om deze krankzinnige situatie zo snel mogelijk adequaat op te lossen, of is zelfs het oplossen van dit soort simpele problemen voor dit College een brug te ver?
De voetgangersbrug heeft gedurende zes weken uitsluitend als extra voorziening nabij de Meernbrug gelegen en is inmiddels verwijderd.
---- --