abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
17 september 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/IVW-2008/10703 2070825180
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Roemer (SP) heeft gesteld over het
vaarbewijs voor mensen met een prothese.
1. Wat is uw mening over het besluit van het CBR dat een man met een
beenprothese wel zijn autorijbewijs en groot rijbewijs mag gebruiken, maar geen
vaarbewijs verstrekt krijgt?1
1. Hoewel betrokkene zelf de publiciteit heeft gezocht over zijn persoonlijke
medische situatie, is het mij vanwege de Wet bescherming persoonsgegevens niet
toegestaan daarop in te gaan. Ik laat daarom in mijn beantwoording de medische
situatie van betrokkene achterwege.
Het CBR heeft betrokkene goedgekeurd voor het Klein vaarbewijs onder
voorwaarden. Betrokkene kon zich niet vinden in de omschrijving van deze
voorwaarden en daarom heeft een herkeuring door de medisch adviseur van de
Inspectie Verkeer en Waterstaat plaatsgevonden. Bij de herkeuring is betrokkene
goedgekeurd onder nagenoeg dezelfde, doch anders geformuleerde voorwaarde.
Betrokkene heeft zich bij de uitkomst van de herkeuring neergelegd.
1 De Telegraaf, 10 juli 2008
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/IVW-2008/10703
2. Kunt u uitleggen waarom een dergelijke beenprothese op het water wel gevaarlijk
is, maar op de weg kennelijk ongevaarlijk is?
2. De situatie op de weg is niet vergelijkbaar met die op het water. Aan boord spelen
de factoren `lopen' (bijvoorbeeld: over een schip lopen of trappen lopen,
handelingen verrichten bij aan- en afmeren) en `evenwicht' (bijvoorbeeld: een
snelle motorboot in ruwe golfslag) een belangrijke rol. In een auto zijn die factoren
nauwelijks van belang.
3. Klopt het dat een bovenbeenprothese wel toegelaten wordt, maar een prothese na
een hoge amputatie niet? Kunt u dit verschil toelichten?
3. Nee, dat klopt niet. Volgens de keuringseisen in de Regeling medische keuringen
binnenvaart 2008 is in geval van verminking of amputatie een goed
functionerende prothese toegestaan.
4. Is het waar dat het CBR bepaalde beenprotheses wel accepteert, terwijl andere
niet geaccepteerd worden? Deelt u de mening dat hierdoor mensen die helaas de
verkeerde prothese hebben onterecht gedupeerd worden? Kunt u uw antwoord
toelichten?
4. Zie mijn antwoord op vraag 3.
5. Bent u bereid om binnen enkele maanden met voorstellen te komen om de regels
voor het verkrijgen van een rijbewijs en vaarbewijs na ziekte of met aandoening te
herzien, zodat begrijpelijk is wanneer iets wel of niet veilig is? Zo ja, op wat voor
termijn komt u hier mee? Zo neen, waarom niet?
5. Ik hecht er sterk aan om ook minder valide mensen deel te laten nemen aan het
verkeer. Het is hiervoor niet nodig om de bestaande regels te herzien. Zowel voor
het rijbewijs als het vaarbewijs is er juist de mogelijkheid van een beoordeling van
individuele gevallen door de betrokken keuringsinstanties. Voor het rijbewijs moet
betrokkene aantonen dat hij kan auto rijden. Voor het vaarbewijs moet betrokkene
aantonen dat hij gebrek aan mobiliteit op het schip op adequate wijze kan
oplossen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat