Scandinavië model voor West-Europese banken

17/09/2008 09:57

Roland Berger Strategy Consultants


- Persbericht -

Roland Berger:'meer focus op automatisering in plaats van bankvestigingen'

Scandinavië model voor West-Europese banken

Amsterdam, 17 september 2008 - West-Europese banken kunnen hun prestaties verbeteren door te leren van de succesvolle automatisering in Scandinavië. Waar het bankwezen in het westen vooral uitblinkt in sales, lopen de spelers in het noorden van Europa voorop als het gaat om automatisering en resource sharing. Dit blijkt uit Europees vergelijkend onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants in samenwerking met de EFMA en Nordea Bank. Cruciaal voor toekomstig succes in retail banking blijft de delicate balans tussen persoonlijk klantcontact en kostenbeheersing door automatisering.

Er bestaan grote regionale verschillen binnen de Europese sector voor retail banking. Cijfers met betrekking tot omzet(groei), het kosten-/inkomstenratio en de opbrengsten per klant, lopen ondanks de beperkte afstandsverschillen in Europa, ver uiteen. "De grote verschillen worden natuurlijk grotendeels verklaard door onderscheid in marktvolwassenheid, demografie en geografie, maar het is daardoor niet minder interessant om te kijken wat per regio nu heel goed gaat," vertelt Tijo Collot d'Escury, managing partner van Roland Berger Strategy Consultants. "Het blijkt dat banken in West-Europa op het gebied van onder meer automatisering en resource sharing nog het een en ander kunnen leren van collega's actief in de noordelijke regio."

Krachtig instrument

Bij banken in West- en Noord-Europa ligt het mogelijke concurrentievoordeel vooral in de maximaal te behalen omzet per klant. Het aantal producten per klant wordt daardoor steeds belangrijker. "De groeimogelijkheden en kansen voor aanwas van nieuwe klanten zijn hier in West-Europa beperkt. Bovendien 'shoppen' klanten steeds meer bij verschillende banken tegelijk," vervolgt Collot d'Escury. "We moeten alert blijven dat de werving van nieuwe klanten - maar ook het behoud van bestaande klanten - niet wordt vergeten door een te eenzijdige focus op de maximale omzet per klant. Klantenwerving blijft een krachtig instrument en het internet kan hier een grote rol in spelen. Groter dan nu nog het geval is."

Kostenbesparing versus klantcontact

Het onderzoek van Roland Berger laat zien dat banken in Noord- en West-Europa twee distinctieve bedrijfsopvattingen hanteren. "In Scandinavië ligt de focus op hightech kostengestuurde modellen," aldus Collot d'Escury. "Door toepassing van de nieuwste technologie zijn de kosten voor marketing en sales hier het laagste in Europa. Door te investeren in deze technologische vooruitgang zijn ze erin geslaagd succesvol hun netwerken te reduceren en de kosten te minimaliseren." In West-Europa daarentegen, ligt de nadruk volgens Roland Berger vooral op klantcontact en omzetvergroting. "West-Europese banken werken met grote netwerken, uitstekende geografische dekking en veel kleine gespecialiseerde branches. Deze segmentatie leidt echter wel tot hogere kosten voor personeel, productie en marketing en sales."

De analyse van de bankprestaties in de verschillende Europese regio's hebben een aantal succesfactoren aan het licht gebracht. "Het gaat vooral om klantnabijheid, flexibiliteit, internet-bankieren en resource sharing," legt Collot d'Escury uit. "Persoonlijk contact blijft ook in het digitale tijdperk cruciaal, maar ook flexibiliteit blijkt van grote invloed op de prestaties van banken. Laatstgenoemde omvat onder andere de aanstelling van variabel of parttime personeel, het gebruik van wisselende openingstijden en variabele (prestatie)beloningen bij salesfuncties. Door deze flexibiliteit kan worden ingespeeld op specifieke behoeften van (potentiële) klanten. De voordelen van internetbankieren en resource sharing om te komen tot kostenreductie en omzetvergroting zijn evident, maar vooral het optimaal profiteren van internetbankieren kent een aantal lastige uitdagingen waar grondig naar moet worden gekeken."

Balans tussen maatwerk en efficiency

Concluderend geldt dat Europese banken, om optimaal te presteren, een balans moeten vinden tussen klantnabijheid en geavanceerde automatisering, en tussen maatwerk en efficiency. "Je moet natuurlijk altijd uitgaan van je eigen kracht, maar er valt absoluut te leren van de spelers in andere Europese regio's. In West Europa blinken we uit in sales effectiveness, maar ook innovatie en de productiviteit moeten naar een hoger plan worden getild om actief in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. De expertise van Noord-Europa in kostenbeheersing door vooruitstrevende technologie en kantorennetoptimalisatie, biedt bijvoorbeeld een mooie case voor Nederlandse spelers, evenals hoe banken in Centraal- en Oost-Europa grote stappen voorwaarts maken dankzij agressief en succesvol gebruik van het internet," besluit Collot d'Escury.

Over het onderzoek

Voor haar onderzoeksrapport getiteld Retail Banking in Europe: The Secret of Success verrichtte Roland Berger samen met de European Financial Management & Marketing Association (EFMA) en Nordea Bank, een benchmarkstudie naar de prestaties van retail banking in Europa. Hiervoor werden 37 banken grondig onderzocht, verspreid over Noord-Europa (5), West-Europa (14), Centraal- en Oost-Europa (10) en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (8). De studie presenteert de financiële en operationele resultaten, evenals succesfactoren en prestatieverhogers.

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met circa 2.000 medewerkers in 36 kantoren verspreid over 25 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 60 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.


- Einde bericht -





http://www.rolandberger.nl