Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 16 september 2008

CBRB commentaar op begroting Verkeer & Waterstaat 2008

Investeer in binnenvaart!

In de rijksbegroting is vermeld dat de binnenvaart van groot belang is binnen het logistieke netwerk. We vinden het verheugend en belangrijk dat de rijksoverheid het belang van de binnenvaart erkent en gaan er van uit dat daaraan ook werkelijk inhoud gegeven wordt door beleid en beleidsbeslissingen die de binnenvaart van de overheid vraagt en nodig heeft.

We verwachten dat de overheid tot stand kan brengen wat zij zich voorneemt en dat dit de sector werkelijk verder zal helpen. Problematisch is dat wij de laatste tijd meer en meer worden geconfronteerd met een overheid die beleid maakt, vraagt wat er verder zoal aan de hand is en vervolgens te weinig doet. De redenen daarvoor zijn divers. Zo is de kennis in razendsnel tempo verdwenen door de uittocht van ambtenaren. De wisseling bij ambtenaren binnen de rijksoverheid leidt tot mensen die te weinig van de voor ons relevante onderwerpen weten. De regelgeving komt onder druk te staan en ambtenaren weten bij de uitvoering en controle onvoldoende wat er nu eigenlijk gecontroleerd moet worden. Bedrijven worden op deze manier met onzekerheden geconfronteerd die de normale gang van zaken verstoren, geld kosten en de bedrijfsvoering hinderen. Verder is het overlegcircuit dermate uitgebreid dat het veel te lang duurt voor er een beslissing genomen kan worden. Als er dan al een beslissing wordt genomen dan is die vaak de optelsom van meerdere compromissen.

Drie voorbeelden:

* Als naar de ontwikkeling van de Rotterdamse haven door de aanleg van de 2e Maasvlakte wordt gekeken dan is er nog al wat nodig. Het vervoer van containers vanaf en naar de 2e Maasvlakte zal volgens de door de milieu en duurzaamheidseisen gedicteerde plannen voor 45% door de binnenvaart moeten worden uitgevoerd. Dit betekent dat alleen al voor het containervervoer door de binnenvaart een zes maal zo hoge vervoersprestatie moet worden geleverd. Als dan gekeken wordt naar de speerpunten van beleid (de extra impuls uit het coalitieakkoord) dan blijken die te bestaan uit het versneld wegwerken van achterstanden, in 2016 in plaats van in 2020! Geen beleid waarbij gedacht kan worden dat er werkelijk haast gemaakt wordt om de binnenvaart die ruimte en faciliteiten te geven waar zij naar onze mening nu behoefte aan heeft.


* Bij de oprichting van een innovatie en expertise centrum voor en door de sector wordt door de overheid zolang getreuzeld en gedelibereerd dat betwijfeld wordt of dit nog doorgang kan vinden. Met als mogelijk resultaat dat alle plannen en energie die er in gestoken zijn vergeefs zijn geweest.


* Met betrekking tot de duurzaamheid van de binnenvaart, die onlangs door het Duitse Planco instituut onomstotelijk is vastgesteld, ziet men hetzelfde patroon. Wel plannen, te weinig concrete daden. Te weinig, te laat. Afgezet tegen de duurzaamheid die zo wordt nagestreefd moet geconcludeerd worden dat ook bij de duurzaamheid de beleidvoornemens te weinig inhoud hebben.

Deze voorbeelden zijn exemplarisch voor de manier waarop de overheid beleid voorbereidt, vaststelt, implementeert en al dan niet inhoudelijk controleert. Langdurige procedures bij de voorbereiding die niet zelden leiden tot iets waar niemand wat mee kan. Als men dit voegt bij de ingezette besparingen op personeel dan leidt dit tot een overheid die de taken die zij heeft steeds minder goed uitvoert en/of uitvoeren kan. De vernieuwing van V&W gekoppeld aan een forse bezuiniging (69 miljoen op de apparaatskosten) doet het ergste vrezen. De termen die gebruikt worden bij de omvorming van de inspectie Verkeer en Waterstaat sluiten daar bij aan. Veel intra- en interbestuurlijk toezicht. Dit zijn termen die op zich niet bezwaarlijk zijn maar bij de door bezuinigingen veroorzaakte wijze van uitvoering veel schade kunnen veroorzaken.

De rijksbegroting en de daarin genoemde beleidsvoornemens hebben er bij ons toe geleid enige wensen te formuleren:


* Zorg voor continuïteit bij regelgeving van de overheid voor binnenvaartbedrijven. Gooi geen oude schoenen weg voor er nieuwe zijn.
* Besteed het geld waar het ertoe doet!

* Durf te kiezen! Er is voor de sector niets zo frustrerend, tijd- en geldrovend als jaren met iets bezig zijn dat toch weer in de ijskast wordt gezet.
* Erken het belang van de binnenvaart door het inzetten van belastinggeld niet hoofdzakelijk op het spoor en de weg te concentreren.
* Bewaak kwaliteit!

* Stimuleer innovatie!

* Laat plannen en visies niet in de lade liggen, maar doe er wat mee.

En tot slot, investeer! Zorg dat de binnenvaart de positie die ze heeft tenminste kan behouden en zorg dat in de toekomst die positie verbeterd wordt.

© CBRB Rotterdam, 16-09-2008

Noot voor de redactie (