Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
NRC Handelsblad lanceert Engelstalige website
Op dinsdag 16 september 2008 lanceert NRC Handelsblad zijn Engelstalige website nrc.nl/international. De nieuwe sectie richt zich op buitenlanders die geen Nederlands kunnen lezen maar wel geĂŻnteresseerd zijn in Nederlandse kwaliteitsjournalistiek. Op nrc.nl/international wordt dagelijks een selectie van nieuwsberichten, achtergrondstukken, reportages en opiniestukken over Nederlandse onderwerpen met een grensoverschrijdend belang gepubliceerd. Daarbij valt te denken aan de militaire missie in Uruzgan, het integratie- en Europadebat, ontwikkelingen op cultureel en wetenschappelijk gebied, grote infrastructurele projecten zoals waterwerken, en nieuws over multinationals en het koningshuis. Ook de buitenlandse invloed op Nederland zoals die van Amerikaanse verkiezingen en van Brussel, wordt onderwerp van de Engelstalige verslaggeving.
Naast nieuws, achtergronden en opiniestukken publiceert nrc.nl/international een discussieforum over actuele kwesties waaraan de namen van vooraanstaande en in het buitenland bekende Nederlanders zijn verbonden, zoals Ayaan Hirsi Ali, Geert Wilders en staatsssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken). Verder zal Maarten Rijkens, oud-topman van Heineken en auteur van het succesvolle boekje I always get my sin. Het bizarre Engels van Nederlanders' een taalrubriek gaan verzorgen. Ten slotte krijgen lezers een overzicht van internationale (Engelstalige) nieuwsbronnen en blogs van vooraanstaande opiniemakers. Hoofdredacteur Birgit Donker zegt: ,,Met deze site willen we meedoen aan het internationale debat en een plaats veroveren in de publieke ruimte in Europa.''
Nrc.nl/international wordt gelanceerd in samenwerking met Spiegel Online, de meest gerespecteerde Duitse nieuwssite, gelieerd aan het tijdschrift Der Spiegel. Deze site beschikt over een uitgebreide Engelstalige sectie die al partnerschappen onderhoudt met andere vooraanstaande internationale publicaties zoals de websites van de International Herald Tribune, BusinessWeek en The New York Times. NRC is haar eerste Europese partner. Beide sites gaan wekelijks stukken uitwisselen om hun onderwerpen een Europese dimensie te geven en gaan gezamenlijk journalistieke projecten ontwikkelen.
Een tweede partner van nrc.nl/international is DutchNews.nl. Dit is een nog jonge, maar succesvolle website van twee ervaren Britse journalisten. De redactie van DutchNews.nl gaat het journalistieke vertaalwerk en eindredactiewerk voor nrc.nl/international verzorgen. Robin Pascoe, een van de initiatiefnemers van DutchNews.nl zegt: ,,DutchNews.nl deelt de visie van NRC dat er nog veel onbenutte mogelijkheden zijn voor Engelstalige kwaliteitsjournalistiek over Nederland. We zijn er trots op onderdeel te zijn van dit vernieuwend initiatief. De twee Engelstalige websites zullen elkaar verrijken en aanvullen.
Met de lancering van nrc.nl/international en de partnerschappen wil NRC Handelsblad zijn internationale profiel versterken en de positie van nrc.nl, als belangrijkste website voor kwaliteitsjournalistiek, verstevigen.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Noot voor de redactie (