Persbericht
16 september, 2008
Nederlandse organisaties benutten sociale media-technologieën te weinig
~ Inzet van sociale media verbetert CRM en verhoogt verkoopcijfers ~
Organisaties die proactief gebruik maken van nieuwe mediasoorten zoals sociale netwerken, blogs, sms en wiki s, signaleren verbeteringen in hun klantrelaties en zien hun verkopen stijgen. Dit blijkt uit een onafhankelijk Europees onderzoek in opdracht van Avanade, een internationaal consultancybureau voor IT-oplossingen. Ondanks deze bevindingen zijn er maar weinig organisaties die sociale media-technologieën inzetten.
Het onderzoek naar sociale media is verricht onder CRM-, marketing-, operations- en salesmanagers, bij dertig Nederlandse organisaties. Daarvan geeft bijna de helft aan dat het hoger management en IT-afdelingen weerstand bieden tegen het benutten van sociale media-technologieën. Zij zien geen heil in het inzetten van sociale media omdat zij bang voor een daling van de productiviteit van medewerkers en niet weten of de technologieën veilig genoeg zijn. Daarnaast geeft bijna 80 procent van de ondervraagden aan dat het management onvoldoende inzicht heeft in wat sociale media kan bieden voor klanten en medewerkers.
Verder kwamen de volgende interessante bevindingen naar voren:
* Sociale media heeft de potentie om fundamentele veranderingen aan te brengen in hoe organisaties klantrelaties opbouwen en beheren
* Onverschilligheid, angst en onzekerheid zijn de grootste obstakels voor organisaties om sociale media-technologieën op te nemen. Zelfs groter dan de kosten die het met zich meebrengen
* Sociale media-technologieën dringen steeds meer door tot de werkvloer. De meeste bedrijven zijn hiervan op de hoogte, maar zetten desondanks geen stappen om er proactief mee om te gaan
Sociale media-technologieën dringen steeds meer door tot het werkveld van IT-afdelingen , zegt André Huizing, general manager bij Avanade Nederland. Organisaties die niet proactief omgaan met deze ontwikkeling zullen uiteindelijk klanten gaan verliezen. Wij werken samen met organisaties om oplossingen te leveren hoe met de inzet van sociale media voordeel behaald kan worden met betrekking tot klantrelaties. Dankzij deze technologie kan er op een betere manier intern en extern samen worden gewerkt.
Verder is bijna driekwart van de respondenten ervan overtuigd dat het gebruik van sociale media onopgemerkt organisaties binnensluipt wanneer dit niet proactief beheerd wordt. Zij denken tevens dat gebruik van sociale media een grote meerwaarde kan zijn voor de CRM binnen hun organisatie. Echter, slechts 18 procent van de ondervraagde organisaties heeft de integratie van sociale media-technologieën in de bedrijfscommunicatie opgenomen. Zij geven aan dat de samenwerking tussen verschillende afdelingen duidelijk is verbeterd en de productiviteit is gestegen.
(396 woorden)