Gemeente Berkelland


Persbericht
Maandag 15 september 2008

Gemeente Berkelland herhaalt breed publieksonderzoek naar bestuurskracht en dienstverleningskwaliteit

Als afsluiting van project "Daar doen we het voor" om als herindelingsgemeente goed te presteren

Vanaf half september tot aan de herfstvakantie voert de gemeente Berkelland een serie onderzoeken uit onder inwoners, maatschappelijke organisaties en klanten van de gemeente. Onder andere 1500 inwoners en voorzitters van verenigingen ontvangen vragenlijsten. De onderzoeken zijn onderdeel van het gemeentelijke project "Daar doen we het voor". Dit project is bedoeld om als herindelingsgemeente goed te presteren. De onderzoeken zijn hiervoor een hulpmiddel.

Burgemeester Hein Bloemen van Berkelland zegt in de brief waarin hij mensen vraagt mee te werken aan de onderzoeken: "De gemeente is er niet voor zichzelf. Wij zijn er voor de inwoners, verenigingen, bedrijven, voor u. Daar doen we ons werk voor. Als burgemeester ben ik benieuwd naar uw mening. Onze gemeente bestaat nu bijna vier jaar. Hoe vindt u dat wij het doen? Ook de wethouders, raadsleden en ambtenaren van Berkelland willen dat graag weten".

Herindelingsgemeenten besteden in hun eerste jaren veel aandacht aan het op gang en op orde brengen van de nieuwe gemeentelijke organisatie. Het risico daarvan is dat er te weinig aandacht uitgaat naar de samenleving zelf. Om dat risico tegen te gaan begon de gemeente Berkelland direct na de herindeling in 2005 met het project "Daar doen we het voor". De naam van het project geeft aan: de gemeente is uit op resultaat voor de bevolking. Het project is betaald door inAxis, een organisatie voor de vernieuwing van de overheid.

Eind 2005 is voor het eerst aan ruim 3000 personen gevraagd naar hun mening en verwachtingen over de gemeente. Dat gebeurde met schriftelijke en telefonische enquêtes. Naar aanleiding van die "nulmeting" zijn ruim dertig verbeteracties gestart. Zo is:
- een aantal plekken die mensen te onveilig vonden van extra verlichting voorzien,
- de afhandeling van brieven aan de gemeente aangescherpt,
- een brief van de wethouder financiën meegezonden aan belastingbetalers met uitleg over de besteding van gemeentelijke belastingen,
- er een aanpak ingevoerd voor de informatie aan, inspraak van en interactie met inwoners over gemeentelijk beleid.

Tussendoor zijn onderzoeken onder een aantal doelgroepen herhaald. Zo steeg het aantal briefzenders dat binnen een maand antwoord zei te hebben gehad een jaar na de nulmeting van 60 tot 80 procent. Nu herhaalt de gemeente het volledige onderzoek onder alle doelgroepen uit 2005. Daarmee gaat de gemeente na of het oordeel van het publiek gelijk is gebleven of is veranderd. Met dit onderzoek wordt het project afgerond.

Serie onderzoeken
De volgende deelonderzoeken worden deze herfst uitgezet:
- een algemeen inwonersonderzoek onder een representatieve steekproef van 1500 inwoners in de gemeente;
- een onderzoek onder voorzitters van ruim 650 verenigingen en maatschappelijke organisaties in Berkelland;
- een onderzoek onder 200 bezoekers van de gemeentewinkel in Borculo en de servicepunten in Ruurlo, Eibergen en Neede;
- een onderzoek onder een steekproef van 100 ontvangers van vergunningen;
- een onderzoek onder een steekproef van 250 afzenders van brieven aan de gemeente;
- een onderzoek onder mensen die de gemeente bellen, om te bepalen hoe snel ze de juiste medewerker aan de lijn krijgen.
- Ter vergelijking worden vragen over de daadkracht en de visie van het gemeentebestuur ook voorgelegd aan de personeelsleden en de raadsleden van de gemeente Berkelland.

Het bureau I&O Research uit Enschede ondersteunt de uitvoering van een aantal deelonderzoeken. De resultaten van alle onderzoeken maakt de gemeente bekend in maart, tegelijk met mogelijke verdere verbeteringen die het College van B&W verbindt aan die resultaten.

Opzet onderzoeken
Er zijn voor dit soort onderzoeken ruimt 200 gebruikelijke kenmerken voor gemeenten. Voor het project "Daar doen we het voor" zijn er daaruit 16 gekozen. Samen geven die een totaalbeeld geven van de bestuurskracht en de dienstverleningskwaliteit van de gemeente. De selectie is onder andere gebaseerd op onderwerpen die bewoners van de vroegere gemeenten in een eerder onderzoek belangrijk noemden voor de nieuwe gemeente. De 16 kenmerken die Berkelland toetst zijn:


- De mate waarin de gemeente duidelijk is in wat zij de komende jaren wil bereiken, de toekomstvisie van de gemeente.
- De mate waarin de gemeente beloften en plannen waarmaakt.
- De manier waarop de gemeente reageert op meldingen, klachten en bezwaren.
- De kwaliteit van de publieksbalie.

- De gemiddelde doorlooptijd voor beschikkingen en vergunningen waarvoor een tarief geldt.
- Het percentage binnenkomende telefoontjes dat doorverbinding vergt.
- De termijn waarbinnen brieven en mails door de gemeente worden beantwoord.
- Het percentage van de bevolking dat bepaalde plekken mijdt.
- De tevredenheid over het onderhoud van wegen en fietspaden.
- De verzorging van de vuilophaal in de gemeente.
- De totale hoogte van de woonlasten.

- Het ondernemingsklimaat, de vestigingsaantrekkelijkheid.
- De lokale lasten voor bedrijven.

- Het aanbod sportvoorzieningen.

- Het aanbod overige voorzieningen.

- De hoeveelheid en veelsoortigheid van het onderwijsaanbod.

Tevens wordt een aantal vragen gesteld over de gemeentelijke informatieverstrekking.

Uit landelijke modellen voor gemeentelijke enquêtes zijn vragen geselecteerd en door de gemeente aangevuld om deze kenmerken te kunnen meten. Afhankelijk van de doelgroep zin deze vragen gebundeld in specifieke vragenlijsten. De vragenlijst voor de voorzitters van maatschappelijke organisaties is als voorbeeld bijgevoegd. Andere vragenlijsten zijn hiervan afgeleid. Op verzoek kan de vragenlijst worden toegestuurd.