Ingezonden persbericht


Inter Access rond IT-transformatieproces bij facilitair dienstverlener ISS af

Utrecht, Hilversum, 16 september 2008 Inter Access en ISS Facility Services hebben een omvangrijk IT-transformatieproces afgerond. Daarbij heeft ISS Facility Services de volledige applicatiebeschikbaarstelling, werkplekken en IT-infrastructuur uitbesteed aan Inter Access. De IT-dienstverlener zorgt voor het functionele en applicatiebeheer en de helpdesk en treedt daarnaast op als systems integrator bij multi-vendor issues. Beide partijen sloten begin 2008 een vijfjarig outsourcingcontract.

ISS is met ongeveer 21.000 medewerkers één van de grootste werkgevers van Nederland. Het bedrijf is onderdeel van het wereldwijde ISS Group, dat 440.000 medewerkers telt. ISS is actief op het gebied van schoonmaakdiensten, beveiliging en receptiediensten, callcenterdiensten, catering, groenvoorziening en facility management. De Nederlandse vestiging werkte lange tijd op IT-gebied samen met een pan-Europese dienstverlener. In 2007 startte ISS een oriëntatie op een nieuwe outsourcingpartner en schakelde daarbij het onafhankelijk adviesbureau Quint Wellington Redwood in.

Na diverse gesprekken en uitgebreide beschrijvingen van de dienstverlening door potentiële leveranciers koos ISS voor een vijfjarige overeenkomst met Inter Access. Als doorslaggevende redenen noemt Casper Baghuis, IT-manager bij ISS Facility Services, naast de prijs/prestatieverhouding de inhoudelijke kwaliteit van Inter Access. Er was al vanaf de eerste gesprekken een klik. Dat werd nog eens bevestigd tijdens de contractonderhandelingen. Inter Access toonde zich zeer oplossingsgericht. Bij onduidelijkheden van onze kant kwam er een snelle reactie en was er altijd ruimte voor direct persoonlijk contact.

Inter Access startte in januari 2008 met de eerste fase van de transitie van de ISS-infrastructuur naar een volledig nieuwe backoffice-omgeving in het eigen datacenter in Amsterdam. Inter Access migreerde vervolgens zo n zeventig verschillende applicaties, variërend van de financiële administratiesystemen tot personeelsplanningsoftware en van CRM-systemen tot HR-oplossingen.

Applicatievirtualisatie voor een Well-Managed Client

Na de overgang van de bedrijfsapplicaties, startte Inter Access met de vervanging van de werkplekken. Inter Access verving, in samenwerking met ISS Hardware Services, in totaal 1.200 pc s, waarvan 900 in één maand tijd. Uitgangspunt daarbij was het concept van de Well-Managed Client van Inter Access. Daarbij krijgt elke werkplek dezelfde configuratie en is volledig gecentraliseerd beheer mogelijk. Een belangrijk kenmerk van dit concept is applicatievirtualisatie op de desktop. Dat wil zeggen dat elke applicatie op een centrale plek binnen een eigen schil draait en daardoor geen conflicten kan veroorzaken zodat een stabiele omgeving ontstaat. Verder biedt het Well-Managed Client-concept de mogelijkheid om applicaties die niet gebruikt worden, automatisch van de desktop-pc te verwijderen. Een bedrijf kan zo efficiënt omgaan met zijn applicaties en de bijbehorende licenties. De Well-Managed Client van Inter Access is een onderdeel van haar High-Performance Workplace-concept (HPW). Met HPW speelt Inter Access in op de groeiende vraag naar een zeer flexibele, intuïtieve werkplek.

Casper Baghuis verwacht door de nieuwe overeenkomst meer ruimte te krijgen voor innovatie. We kwamen uit een situatie waarbij er niet altijd helderheid was over taken en functies. Dat leidde er onder meer toe, dat er relatief weinig ruimte was voor nieuwe initiatieven. Nu beschikken we over een vijfjarige overeenkomst waarin onze beide rollen duidelijk zijn. Daardoor kunnen we ons nu ook gaan oriënteren op mogelijke innovatie. Inter Access zal daar naar verwachting een belangrijke rol in spelen.

# # #

Over Inter Access

Met ruim 1.100 medewerkers in Nederland en België is Inter Access de IT-dienstverlener voor de ontwikkeling èn het beheer van de informatievoorziening van middelgrote en grotere organisaties in de publieke sector, zorg, handel, industrie en financiële dienstverlening. Met onze kernactiviteiten Consulting, Technology, Solutions en Managed Services bieden we onze klanten integrale IT-oplossingen op basis van standaardcomponenten dan wel op basis van maatwerk, of door de inzet van mensen met hoogwaardige kennis en ervaring.

Inter Access kiest bewust voor het toepassen van op standaarden gebaseerde technologie van de toonaangevende leveranciers IBM, Microsoft, Oracle en SAP. Daardoor zijn krachtige partnerships gegroeid en ontvangt Inter Access jaar na jaar prestigieuze innovatieprijzen.