Nieuws
Nieuwbouw Multifunctioneel Centrum Lopik
Op 4 maart 2008 heeft de raad ingestemd met de nieuwbouw van een
Multi-functioneel Centrum Lopik (MCL) en de kaders gesteld waarbinnen
dit moet worden gerealiseerd. Het college is vervolgens enthousiast
aan de slag gegaan en heeft vele gesprekken gevoerd met de beoogde
exploitant en mogelijke subsidieverstrekkers. De beoogde exploitant
had tot 1 september 2008 de tijd om een passende aanbieding te doen
voor de realisering van het multifunctionele centrum binnen de door de
gemeenteraad gestelde kaders. Helaas heeft de beoogde exploitant laten
weten niet te kunnen voldoen aan de gestelde financiële kaders. Omdat
dit de enige marktpartij was waarmee nog onderhandelingen werden
gevoerd, moet worden geconcludeerd dat de markt heeft gefaald en de
Europese aanbesteding is mislukt.
Gezien het gelopen proces had het college van burgemeester en
wethouders tot voor kort de verwachting dat er uiteindelijk een
passend aanbod zou liggen. Het college is dan ook zeer teleurgesteld
in deze uitkomst en beseft dat deze uitkomst ook voor de potentiële
gebruikers teleurstellend is.
Alternatieven
Ons college heeft zich de afgelopen dagen beraden over mogelijke
alternatieven.
Op 2 september 2008 zijn aan de gemeenteraad, de toekomstige
gebruikers, de omwonenden en de pers twee alternatieven gepresenteerd,
nl.:
1. het realiseren van het huidige gebouw, waarbij het noodzakelijk is
de financiële kaders aan te passen en waarbij het van essentieel
belang is dat de potentiële gebruikers blijven participeren;
2. het ontwikkelen van een alternatief gebouw.
Beide alternatieven kennen voor- en nadelen.
Alternatief 1: Realiseren van het huidige gebouw
Bij dit alternatief wordt er vanuit gegaan dat de gemeente zelf het
gebouw Europees gaat aanbesteden. Hierbij worden de onderdelen bouw,
technische installaties en exploitatie gescheiden.
Ons college gaat er vanuit dat het voor dit alternatief noodzakelijk
is de vastgestelde financiële kaders aan te passen. Gelet op de
marktsituatie is het niet realistisch te verwachten dat een dergelijke
aanbesteding binnen de nu vastgestelde financiële kaders succesvol kan
worden afgerond.
Voor wat betreft de financiering dient de gemeente zelf een lening aan
te gaan en garant te staan voor de uiteindelijke bouwsom.
Vanzelfsprekend is deze pas bekend na de aanbesteding. In principe
moet er dan gunning plaatsvinden aan de laagste inschrijver voor de
bouw en de hoogste inschrijver voor de exploitatie. Hiervan kan alleen
worden afgeweken als er sprake is van een substantiële overschrijding
van de directiebegroting of een substantiële onderschrijding van het
exploitatieresultaat. De maximaal acceptabele afwijking dient in het
bestek te worden opgenomen.
Hiernaast is het van essentieel belang dat de potentiële gebruikers
blijven participeren. Indien de deelnemers in het medisch centrum
uitspreken niet langer te willen wachten en niet langer deelnemen, is
dit alternatief niet haalbaar.
Inmiddels hebben de deelnemers van het medisch centrum aangegeven dat
ze deze variant steunen en blijven participeren.
Alternatief 2: Ontwikkelen van een alternatief gebouw
De huisartsen hebben aangegeven dat, indien alternatief 1 (realisatie
van het huidige ontwerp) geen doorgang vindt, zij voor eigen rekening
en risico een eigen medisch centrum willen realiseren.
Dit betekent dat er in deze situatie een dorpshuis moet worden
gerealiseerd uitsluitend ten behoeve van de sociaal-culturele
functies.
Hoe nu verder?
Het college zal de nadere uitwerking van beide alternatieven
voorleggen aan de gemeenteraad. De gemeenteraad zal deze alternatieven
met alle voor- en nadelen en financiële berekeningen bespreken in de
raadscommissievergadering van 16 september 2008.
Vervolgens zal tijdens de raadsvergadering van 23 september 2008
besluitvorming plaatsvinden over welk alternatief zal worden
voortgezet.
Gemeente Lopik