Persberichten
Reactie Limburg op Miljoenennota en Rijksbegroting 2009
Limburg is hard op weg uit te groeien tot een Europese topregio. En op
diverse fronten in onze Euregio is er volop ambitie om ook de
concurrentie met de rest van de wereld aan te gaan.
De huidige, kansrijke positie is terug te voeren op een succesvolle
periode van herstructurering, waardoor Limburg zijn eigen kracht weer
hervonden heeft. En vol zelfvertrouwen de toekomst tegemoet gaat.
Nieuwe uitdagingen vergen van het Rijk een nadrukkelijker rol bij de
uitvoering van onze Versnellingsagenda: de leidraad voor de verdere
economische ontwikkeling van Limburg. De krimp van de bevolking
bijvoorbeeld, die veel prominenter op de nationale agenda behoort te
prijken. En de internationalisering die nu echt met minder drempels
gestalte moet krijgen. We hebben het kabinet daarvoor al plannen
aangereikt. Voorbeelden? Snelle invoering van de Blue Card,
euregionaal onderwijs zonder hindernissen en de komst van een
kenniscentrum over de bevolkingsdaling. We gaan er vanuit dat die
plannen binnenkort gehonoreerd worden.
In de Versnellingsagenda vormen duurzame energie (cluster
zonne-energie op Avantis Heerlen en OPAC), Life Sciences en
materiaaltechnologie (R&B campus in Sittard-Geleen) en agro-food
(regio Venlo) onze speerpunten alsmede de Healthcare Campus Randwyck
te Maastricht. Een betere facilitering van de Versnellingsagenda door
de nationale overheid betekent dat die economische pijlers ook
gemakkelijker en sneller tot verdere economische groei leiden.
Die economische groeicijfers baren vooral in Zuid-Limburg zorgen. Ze
blijven met een groei van het arbeidsvolume met 1,2 procent onder het
landelijk gemiddelde. Toch is er met hoofdrolspelers als DSM, Sabic en
NedCar sprake van een uiterst sterke industrieregio. Maar in die regio
is de globale concurrentie als eerste voelbaar. Bovendien betekenen
allerlei milieumaatregelen dat die bedrijven al moeten opboksen tegen
achterstanden in vergelijking met ondernemingen elders in de wereld.
Nieuwe, aanvullende milieueisen die op stapel staan voor de uitstoot
van CO2, brengen de concurrentiepositie van deze Limburgse bedrijven
in gevaar. Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn
sleutelwoorden die bedrijven in deze provincie hoog in het vaandel
hebben staan. Bij de uitvoering van het Cradle to Cradle (C2C)-concept
staan we in de voorhoede en willen we uitgroeien tot koploper in
Europa. Maar die Limburgse ondernemers hebben wél recht op gelijke
speelvelden en gelijke spelregels.
De bereikbaarheid van onze provincie is cruciaal voor de verdere
economische ontwikkeling van Limburg. Alleen door rechtstreeks contact
kun je de samenwerking met de buren in Duitsland en België echt
gestalte geven. Daarom moet er versneld worden geïnvesteerd in beter
en sneller grensoverschrijdend verkeer, inclusief openbaar vervoer.
Vooral de verbinding van het Duitse achterland met de as Greenport
Venlo en Brainport Eindhoven is van eminent belang. Ditzelfde geldt
voor de verbindingen met Maastricht, Heerlen en Aken. In het
Regeerakkoord wordt daar ook op gewezen. Het kabinet heeft daar nog
nauwelijks werk van gemaakt. Ook is er snel duidelijkheid nodig over
het toekomstperspectief van Maastricht Aachen Airport. Bij een
Europese topregio hoort eenvoudigweg een luchthaven én een euregionaal
openbaar vervoernetwerk (light-rail).
Limburg is een regio die haar ambities vertaalt in veel concrete
projecten. Daarvoor zijn investeringen van enkele miljarden nodig, die
we de komende vijf tot tien jaar samen met private en publieke
partners op tafel willen leggen. Deze kabinetsperiode leveren de
provincies 800 miljoen euro in voor Rijksbeleid. Voor Limburg alleen
spreek je over een bedrag van 65,5 miljoen euro. Genoeg is genoeg.
Hoogste tijd om de eigen investeringsagenda tot uitvoering te brengen.
Daarbij gaat het om medefinanciering van projecten die niet alleen
zorgen voor verdere economische groei, maar ook nieuwe
werkgelegenheid. Vooral in die regios waar nog steeds voor teveel
mensen geen plaats op de arbeidsmarkt is weggelegd. Een greep uit de
projecten: De Floriade in de regio Venlo in samenhang met de
infrastructurele ontwikkeling van Greenport en Klavertje Vier (A67 en
de Maasspoorroute);
De ontsluiting van de Maasplassen in Roermond in combinatie met de
verbreding van de N280 tussen Weert en Roermond;
De verbreding van de A2 tussen Maasbracht en Beek in combinatie met de
komst van onder meer het logistiek knooppunt Zuid-Limburg en de R&B
campus in Sittard-Geleen;
Herstructurering van de Limburgse wijken;
De toeristisch/recreatieve kwaliteitsimpuls voor
Maastricht/Valkenburg;
Ontsluiting Parkstad door aanleg van de Buitenring;
De cultuursprong Maastricht die moet leiden tot de kandidatuur voor
culturele hoofdstad van Europa in 2018;
Sportzone Sittard-Geleen.
Daarnaast gaan, als gevolg van de decentralisatieafspraken met het
Rijk, veel taken naar de Provincie en gemeenten. Belangrijk is dat de
middelen in de pas lopen met de ambities. Samen met de
verantwoordelijkheden en bevoegdheden moeten deze worden vastgelegd in
meerjarenafspraken. Afgezien van de wijze waarop rijksmiddelen worden
verdeeld zijn wij bezorgd over de omvang van de te decentraliseren
rijksmiddelen ten aanzien van het huidige grotestedenbeleid (het GSB)
na de huidige GSB-periode, met name waar het betreft
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV).
Een land dat leeft, bouwt aan zijn toekomst, zo luidt de ondertitel
van het eindrapport van de Deltacommissie van oud-minister Cees
Veerman, dat recent werd gepresenteerd. Ook Limburg bouwt aan zijn
toekomst en is daarbij onlosmakelijk verbonden met de Maas. Het
inrichten en aanpassen van de omgeving van het stroomgebied van de
Maas moet op de eerste plaats veiligheid voor de bevolking opleveren.
Maar ongetwijfeld leiden die ingrepen ook tot nieuwe economische
perspectieven. Het Rijk mag bij de uitvoering van dat Deltaplan niet
aan Limburg voorbij gaan.
Want bouwen aan de toekomst betekent toch vooral ook nieuwe kansen
zien én grijpen.
16-9-2008 17:31
Provincie Limburg