Kamervragen over de aanscherping van Russische eisen voor ingevoerde
producten
16 september 2008 - kamerstuk
Kamerbrief waarin de minister, mede namens de minister-president en de
staatssecretarissen van Euopese Zaken en Economische Zaken, antwoord
geeft op vragen over de aangescherpte residu-eisen voor EU-import.
Meer informatie
* Kamervragen over de aanscherping van Russische eisen voor
ingevoerde producten
Kamerstuk | 16-09-2008 | PDF-Document, 57 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
Geachte Voorzitter,
Hierbij treft u, mede namens de minister-president, de staatssecretaris voor Europese
Zaken en de staatssecretaris van Economische Zaken, de antwoorden op de vragen van de
leden Ten Broeke, Van Baalen en Snijder-Hazelhoff (allen VVD) over de aanscherping van
Russische eisen voor ingevoerde producten.
1
Heeft u kennisgenomen van het artikel 'Rusland scherpt eisen residuen op ingevoerde
producten aan'?1
Ja.
2
Was deze zomer ook al gebleken dat Rusland bijzonder stringente eisen stelt aan de invoer
van appelen en peren uit België?2
Ja.
3
Valt deze actie van de Russische overheid te vergelijken met eerdere acties zoals die tegen
plantaardige materialen uit Nederland of die tegen vlees uit Polen?
Ja, in alle genoemde gevallen is sprake van verscherpte handhaving van bestaande
Russische wetgeving.
4
Constateert u met ons dat Rusland exporten van EU-lidstaten onderwerpt aan eisen die
niet gebaseerd zijn op internationaal aanvaarde normen?
1 Zie Productschap Tuinbouw, 29 augustus 2008 (Copyright@2008 AgriHolland B.V.).
2 Zie 'Rusland wil alleen nog residuvrije appelen en peren invoeren', in Het Nieuwsblad, 20 augustus
Ja, de Russische normen voor residuen van pesticiden, nitraat en nitriet in producten voor
humane consumptie zijn strenger dan de internationaal aanvaarde normen. Deze
Russische normen zijn vastgelegd in Russische wetgeving.
5
Wat doet u in EU-verband om deze ontwikkeling te keren die nu eens het ene EU-land resp.
één groep van EU-landen treft en dan weer het andere EU-land of een andere groep van
EU-landen? Waaruit blijkt daarbij dat handelsbeleid bij uitstek een EU-aangelegenheid is?
Deze kwestie behoort tot het externe handelspolitieke beleid waarvoor de Europese
Commissie exclusief bevoegd is om namens de Gemeenschap op te treden. De Europese
Commissie voert dus de onderhandelingen met de Russische autoriteiten, daarin
bijgestaan door de lidstaten. De Europese Commissie volgt daarin twee sporen, namelijk
via de toetredingsonderhandelingen van de Russische Federatie tot de WTO en via
bilaterale onderhandelingen.
De Russische Federatie werkt reeds geruime tijd aan toetreding tot de WTO. Om tot de
WTO te kunnen toetreden, zal de Russische Federatie moeten voldoen aan een aantal
WTO-afspraken, waaronder het akkoord inzake sanitaire en phytosanitaire maatregelen
(SPS). Het leidend beginsel van dat akkoord is dat landen niet mogen discrimineren
middels SPS-maatregelen (bijvoorbeeld door hogere dan internationaal aanvaarde normen
te gebruiken), tenzij zij daarvoor een voldoende wetenschappelijke onderbouwing kunnen
aanvoeren. In het kader van die onderhandelingen heeft de Russische Federatie reeds
toegezegd op termijn mondiale residunormen te gaan toepassen.
Verder is de Europese Commissie, volgend op de Russische eis dat geïmporteerde
groenten en fruit uit de EU dient te voldoen aan Russische normen, onderhandelingen
gestart met de Russische autoriteiten uitmondend in ondertekening van een
Memorandum of Understanding op 26 maart 2008, dat op 1 juli jl. van kracht is geworden.
In het Memorandum zijn afspraken gemaakt hoe om te gaan met overschrijdingen van
Russische residunormen bij export van groenten en fruit uit de EU naar Rusland.
De recente ontwikkelingen in de relatie met Rusland op het terrein van residuen hebben
ertoe geleid dat de Europese Commissie in overleg is getreden met het Russische
ministerie van Volksgezondheid om de harmonisatie van de residunormen te versnellen.
Hierop is van Russische zijde niet onwelwillend gereageerd. Het ligt dan ook in de
bedoeling dat Russische experts eind september de European Food Safety Authority in
Parma bezoeken om kennis te maken met het Europese beleid en de Europese werkwijze.
6
Zal op de bijeenkomst van regeringsleiders ook aan deze sterk afwijkende eisen van de
Russische overheid ten opzichte van importen uit EU-landen nadrukkelijk aandacht worden
besteed? Wordt er in dat opzicht een 'early warning'-systeem ontwikkeld en welke andere
maatregelen zult u voorstellen om aan deze, nogal willekeurige Russische eisen aan
importen vanuit EU-landen een halt toe te roepen?
Datum Kenmerk Vervolgblad
16 september 2008 DL. 2008/2206 3
Nee, de residukwestie is niet aan de orde geweest op de Europese Raad van 1 september.
De gangbare kanalen voor informatieuitwisseling over handelsbelemmeringen tussen de
Europese Commissie en de EU lidstaten voldoen goed, waarbij aangetekend wordt dat de
Gemeenschap vanwege eerdere problemen zeer alert is op nieuwe Russische handelsbelemmeringen.
In dat kader heb ik er bij de Commissie op aangedrongen om van de harmonisatie van
residunormen een prioriteit te maken in de residu-relatie met Rusland.
Voorts heb ik dit onderwerp op 2 september jl. aangesneden tijdens mijn bezoek aan de
Russische minister van Landbouw, de heer Gordeev, in Moskou. Ik heb de heer Gordeev
daarbij om steun gevraagd om de gemaakte afspraken onder het Memorandum zodanig
uit te voeren dat de handel van veilige producten zo min mogelijk wordt verstoord. Voorts
heb ik ondersteuning aangeboden bij de harmonisatie van normen en zijn Russische
experts uitgenodigd om Nederland op korte termijn te bezoeken en kennis te maken met
het Nederlandse residu-inspectiesysteem.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit