Burgerzaken krijgt weer een ruime acht
16/09/2008
Klanten van de Stadswinkel en Steunpunt Dukenburg geven de
dienstverlening van de gemeente een dikke acht. In de
Burgerzakenmonitor van begin juli, de drukste periode, scoren beide
locaties een 8,2. Ook de Servicebalie in de Stadswinkel laat een goede
score zien: 95% van de klanten is tevreden tot zeer tevreden.
De gemeente evenaart daarmee het resultaat van 2006 en 2007. Klanten
zijn vooral te spreken over de snelheid en efficiency van de
afhandeling aan de balie. Deze verloopt, net als andere jaren, voor de
meeste mensen naar of zelfs boven verwachting. In totaal helpt de
afdeling Burgerzaken zo'n 160.000 klanten per jaar. In vergelijking
met vorig jaar zijn er weinig veranderingen in het aantal mensen dat
een afspraak maakte voor Burgerzaken. Ook het aantal klanten dat
gebruik maakte van de informatiezuil blijft min of meer gelijk. De
wachttijden laten wel een wijziging zien: deze zijn korter en scoren
daardoor beter.
In de landelijke benchmark Publiekszaken van de VNG scoort de
dienstverlening van Nijmegen een 7,6. Vorig jaar was dit nog een 7,2.
Nijmegen zit met dit cijfer op het landelijk gemiddelde. Het cijfer
van de VNG is gebaseerd op een andere onderzoeksmethode. Hierin worden
ook aspecten als parkeergelegenheid en prijs meegenomen.
Zowel bij de Stadswinkel als het Steunpunt scoort de dienstverlening
op donderdag het hoogst en op vrijdag het laagst. Opvallend is dat een
lange wachttijd niet per definitie een lage waardering oplevert. Op
woensdag scoort de Stadswinkel een 8,1 terwijl de wachttijd
aanzienlijk is (14,5 minuten).
De gemeente is tevreden met de resultaten en gaat door met het verder
verbeteren van de dienstverlening. Zo is in juni het geboorteloket in
het UMC st Radboud geopend en kunnen er sinds de zomer ook digitaal
afspraken worden gemaakt.
Gemeente Nijmegen