Acht maal Scania XPI voor Kamphuis
(9/16/2008)
Scania leverde onlangs een Scania XPI truck af bij Internationaal
Transport & Logistiek Kamphuis B.V. uit Ootmarsum. De truck maakt deel
uit van een order van acht nieuwe Scaniaâs; vier maal R 400 XPI en
vier maal R 440 XPI in diverse configuraties.
Alle voertuigen zijn voorzien van een Topline-cabine, een Scania
Retarder en de nieuwe XPI motor. Hierdoor voldoet de truck aan de Euro
5 milieueis zonder gebruik te maken van AdBlue. Deze combinatie maakt
de wagens dusdanig uniek dat deze alleen door Scania geleverd kunnen
worden. De voertuigen worden afgeleverd door Scania Twente te
Deurningen.
Scania is beslist geen onbekende voor Kamphuis. Het 104 jaar oude
internationale transportbedrijf kocht in de jaren vijftig haar eerste
Scania. Deze bleek zeer geschikt voor het vervoer van zand, stenen en
landbouwproducten. De wagen reed bovendien zuiniger dan de bestaande
trucks van Kamphuis. De nieuwste truck is de 64ste Scania die het
transportbedrijf sinds de vijftiger jaren in het wagenpark heeft
opgenomen.
âToen de olie in 1981 ontzettend duur werd, is besloten om, naast de
voertuigen die we al hadden, ook een Scania aan te schaffen. Vanaf die
tijd zijn er overwegend Scaniaâs aangekocht. Het zijn betrouwbare en
zuinige wagens, waardoor wij er nog steeds voor kiezen,â aldus Hans
Kamphuis, directeur van Internationaal Transport & Logistiek Kamphuis
B.V.
De nieuwe trucks zijn uitgerust met een comfortabele Topline cabine en
Scaniaâs eigen Retarder remsysteem. Dit systeem zorgt voor optimaal
rijgemak en verbeterde veiligheid dankzij de totale controle van alle
remmen. Met vervoerroutes tot aan Zweden en zware vracht als hout,
staal en beton, is een hoog transportvermogen een absoluut vereiste
voor de chauffeurs van Kamphuis.
De Scania XPI motoren maken gebruik van het EGR (Exhaust Gas
Recirculation) systeem om aan de toekomstige milieueisen te voldoen.
Dit systeem voert de uitlaatgassen nog een keer sterk afgekoeld terug
de motor in om de verbrandingstemperatuur te reduceren. Dit resulteert
in een lagere uitstoot van schadelijke stoffen. Het grote voordeel
hiervan is dat Scania geen gebruik hoeft te maken van AdBlue voor de
nabehandeling van uitlaatgassen. Dit bespaart niet alleen in de
operationele kosten, maar resulteert ook in een gewichtsbesparing voor
het chassis en is gebruiksvriendelijker voor de chauffeur door enkel
en alleen diesel te tanken.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI