BedrijfsautoRAI

Acht maal Scania XPI voor Kamphuis

(9/16/2008)
Scania leverde onlangs een Scania XPI truck af bij Internationaal Transport & Logistiek Kamphuis B.V. uit Ootmarsum. De truck maakt deel uit van een order van acht nieuwe Scaniaâs; vier maal R 400 XPI en vier maal R 440 XPI in diverse configuraties.
Alle voertuigen zijn voorzien van een Topline-cabine, een Scania Retarder en de nieuwe XPI motor. Hierdoor voldoet de truck aan de Euro 5 milieueis zonder gebruik te maken van AdBlue. Deze combinatie maakt de wagens dusdanig uniek dat deze alleen door Scania geleverd kunnen worden. De voertuigen worden afgeleverd door Scania Twente te Deurningen.

Scania is beslist geen onbekende voor Kamphuis. Het 104 jaar oude internationale transportbedrijf kocht in de jaren vijftig haar eerste Scania. Deze bleek zeer geschikt voor het vervoer van zand, stenen en landbouwproducten. De wagen reed bovendien zuiniger dan de bestaande trucks van Kamphuis. De nieuwste truck is de 64ste Scania die het transportbedrijf sinds de vijftiger jaren in het wagenpark heeft opgenomen.

âToen de olie in 1981 ontzettend duur werd, is besloten om, naast de voertuigen die we al hadden, ook een Scania aan te schaffen. Vanaf die tijd zijn er overwegend Scaniaâs aangekocht. Het zijn betrouwbare en zuinige wagens, waardoor wij er nog steeds voor kiezen,â aldus Hans Kamphuis, directeur van Internationaal Transport & Logistiek Kamphuis B.V.

De nieuwe trucks zijn uitgerust met een comfortabele Topline cabine en Scaniaâs eigen Retarder remsysteem. Dit systeem zorgt voor optimaal rijgemak en verbeterde veiligheid dankzij de totale controle van alle remmen. Met vervoerroutes tot aan Zweden en zware vracht als hout, staal en beton, is een hoog transportvermogen een absoluut vereiste voor de chauffeurs van Kamphuis.

De Scania XPI motoren maken gebruik van het EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem om aan de toekomstige milieueisen te voldoen. Dit systeem voert de uitlaatgassen nog een keer sterk afgekoeld terug de motor in om de verbrandingstemperatuur te reduceren. Dit resulteert in een lagere uitstoot van schadelijke stoffen. Het grote voordeel hiervan is dat Scania geen gebruik hoeft te maken van AdBlue voor de nabehandeling van uitlaatgassen. Dit bespaart niet alleen in de operationele kosten, maar resulteert ook in een gewichtsbesparing voor het chassis en is gebruiksvriendelijker voor de chauffeur door enkel en alleen diesel te tanken.

The European Road Transport Show 2007