Chevrolet Volt markeert het begin van de tweede eeuw voor GM
(9/16/2008)
Met de onthulling van de productieversie van de Chevrolet Volt,
waarvan de verwachtingen hooggespannen zijn, heeft General Motors
vandaag de volgende 100 jaar van haar bestaan ingeluid. De Volt is een
auto die tot zoân 60 kilometer aan brandstof- en emissievrije
elektrische kilometers levert, met de mogelijkheid om die actieradius
met honderden aanvullende kilometers uit te breiden.
âDe onthulling van de productieversie van de Volt is een prachtig
moment om onze tweede eeuw in te gaan,â verklaart Rick Wagoner,
Chairman en CEO van GM. âDe Volt staat symbool voor GMâs grote
betrokkenheid bij de toekomst⦠het is precies de technologische
innovatie die onze industrie nodig heeft als antwoord op de energie-
en milieu-uitdagingen van vandaag en morgen.â
Vorm volgt functie
Het ontwerp van de Volt productieauto is ontwikkeld op basis van het
oorspronkelijke studiemodel dat in 2007 werd gepresenteerd tijdens de
North American International Auto Show in Detroit.
Omdat aerodynamica een zeer belangrijke rol speelt bij het
maximaliseren van de actieradius, hebben de ingenieurs van GM een
aerodynamisch efficiënt ontwerp voor de productieauto gecreëerd.
Veel van de designelementen van de conceptauto zijn ook in de
productieversie van de Volt terug te vinden, waaronder de gesloten
grille aan de voorzijde, het atletische postuur, het ontwerp aan de
achterkant, de buitenspiegels en tal van andere features. Het
afgeronde en brutale front, de taps toelopende hoeken en de grille
zijn functioneel en zorgen er voor dat lucht gemakkelijk rond de auto
wordt geleid. Aan de achterkant dragen scherpe hoeken en een
zorgvuldig ontworpen spoiler zorg voor een gemakkelijke en snelle
afvloeiing van de lucht. De agressieve hoek waarin de voor- en
achterruit geplaatst zijn draagt bij aan het verder beperken van
turbulentie en luchtweerstand.
De ontwerp- en ontwikkelingsteams, die bij het creëren van de Volt
nauw hebben samengewerkt met de aerodynamicaspecialisten van GM,
hebben één van de meest aerodynamische autoâs uit de geschiedenis
van GM ontwikkeld. Ze hebben vele honderden uren met de Volt getest in
GMâs windtunnel en het team heeft tal van onderdelen getest en opnieuw
getest, waaronder de spatschermen voor en achter, de achterspoiler, de
dorpel opzetstukken en de buitenspiegels. Aerodynamische verbeteringen
boden GM de mogelijkheid om het doel voor de Volt, een actieradius tot
60 kilometer (MVEG-cyclus) zonder brandstof te verbruiken of emissies
te produceren, te verwezenlijken.
In het interieur biedt de Volt de ruimte, het comfort, het
gebruiksgemak en de veiligheidsvoorzieningen die consumenten in een
vierpersoons sedan verwachten. Ze zijn verpakt in een variatie aan
interieurkleuren, verlichting en bekledingsopties zoals die nog nooit
eerder in een sedan van Chevrolet werden geleverd. Moderne
bedieningsinstrumenten en aantrekkelijke materialen, twee
informatiedisplays en een infotainmentsysteem met touchscreenbediening
onderscheiden het interieur van de Volt van dat van andere autoâs op
de markt.
Tot de technologische features in het interieur van de Volt behoren
onder andere:
* Een door de bestuurder naar wens te configureren digitaal
instrumentarium
* Een standaard zeven inch touchscreen voertuiginformatiedisplay
* Klimaatregeling en een infotainmentsysteem met
touchscreen-bediening
* Een optioneel navigatiesysteem met geïntegreerde harde schijf
voor de opslag van kaarten en muziek
* Standaard Bluetooth voor mobiele telefoon en USB/Bluetooth voor
afspelen van muziek
Nieuw tijdperk in automobiliteit
De Volt luidt een nieuw tijdperk in van electrificatie van de auto
door een nieuwe voertuigklasse te introduceren onder de naam
Extended-Range Electric Vehicle, ofwel E-REV.
De Volt maakt gebruik van elektriciteit om de wielen onder alle
omstandigheden en bij alle snelheden aan te drijven. Voor trips tot
maximaal 60 kilometer wordt de Volt alleen voortgestuwd door
elektriciteit die in de 16 kWu lithium-ion accu is opgeslagen. Wanneer
de energie in de accu verbruikt is, zorgt een door benzine of E85
aangedreven motorgenerator voor een naadloze toevoer van elektriciteit
om de elektromotor in de Volt van stroom te voorzien, terwijl
tegelijkertijd de accu weer wordt opgeladen. Dankzij deze mogelijkheid
neemt de actieradius van de Volt met honderden extra kilometers toe,
tot het moment dat de accu opnieuw kan worden opgeladen. In
tegenstelling tot een conventionele auto met elektromotor voorkomt de
Volt het gevoel van een beperkte actieradius. Het systeem boezemt
daarmee vertrouwen in en zorgt voor gemoedsrust omdat de bestuurder
niet langer met een lege accu strandt.
De Volt kan worden aangesloten op een standaard 220v stopcontact om de
accu op te laden. De intelligente oplaadtechnologie van de auto zorgt
er voor dat de accu in de Volt in minder dan drie uur weer vol is.
Oplaadtijden worden verder beperkt wanneer de energie in de accu niet
volledig verbruikt is. GM schat dat het minder dan een euro per nacht
kost om de accu helemaal op te laden voor een actieradius op
elektriciteit tot 60 kilometer.
Pittige prestaties
De Volt biedt uitstekende rijprestaties in een opvallend stil
interieur. Meer dan 220 lithium-ion cellen in het accupakket van de
Volt zorgen voor meer dan voldoende vermogen. De elektromotor levert
een equivalent van 150 pk, een direct koppel van 370 Nm en een
topsnelheid van 161 km/u. Het ontbreken van motorgeruis maakt de Volt
in combinatie met speciaal geluidisolerend materiaal tot een extreem
stille auto om in te rijden.
GM verwacht dat de Volt op energie uit de accu ongeveer twee eurocent
per gereden kilometer kost, vergeleken met 12 cent per kilometer op
benzine tegen een prijs van ⬠1,50 per liter. Voor een gemiddelde
automobilist die 60 kilometer per dag rijdt (zoân 22.000 km per jaar)
levert dat een jaarlijkse besparing van ⬠2.200,- op. Door gebruik te
maken van de nachttarieven van elektriciteit schat GM dat een
elektrisch gereden kilometer in de Volt ongeveer eenzesde kost in
vergelijking to een conventionele, benzine-aangedreven auto.
Naar verwachting zal de Volt geproduceerd worden in de
Detroit-Hamtramck productiefaciliteit van GM, afhankelijk van het
succes van de onderhandelingen van GM met de locale overheid. De
productiestart voor modellen bedoeld voor de Amerikaanse markt staat
gepland voor eind 2010. Prijzen zijn momenteel nog niet bekend. Kijk
op media.gm.com/volt voor aanvullende informatie.
AutoRai